Test Citroën C3 PureTech 83: Po facelifte tak skoro nezostarne

Nový Citroën C3 sa predstavil ešte začiatkom roka, avšak na celotýždňový test sa k nám dostal až v uplynulých dňoch. Malý sympatický hatchback z Francúzska sme testovali v strednej výbave Shine s benzínovým trojvalcom PureTech s 83 koňmi pod červenou kapotou.

Bublinovo oblý tvar karosérie zostal aj v novej generácii, avšak predná maska je prepracovanejšia. Spodná hliníková lišta je na koncoch zalomená nadol a takmer sa dotýka svetiel, ktoré sú zatmavené. Úzke denné LED svetlá sú zasa prepojené s vrchnou hliníkovou lištou. Zmenili sa aj postranné plastové chrániče AirBump, ktoré sú na novej C3 zložené iba z troch “vankúšov” a ten prvý má biele lemovanie. Sú to síce iba relatívne malé detaily, ale nová C3 pôsobí vďaka nim modernejšie a počas nasledujúcich pár rokov môže zasa zostať bez zmien. My sme mali šťastie aj na farbu, výrazná červená Elixir C3 dobre pasuje a s čiernou strechou Onyx vytvára veľmi peknú kombináciu. Táto strecha je štandardom pre výbavu Shine. Čierno-strieborné kolesá Matrix Diamantée sú tu akurát, 17” snáď ani nie sú treba. Na 16” má auto veľmi dobrý komfort a aj opticky sú dostatočne veľké. Zadná časť je v podstate identická s predošlou verziou. Nová C3 je opticky stále sympatické zaguľatené auto s mierne funky nádychom, takže jej design len tak ľahko nezostarne. Najmä v peknej a výraznej farebnej kombinácii, ako je napríklad táto.

Kabína je dobre známym miestom so širokými a pohodlnými gaučovými sedadlami s vyhrievaním. Za príplatok alebo vo vyšších verziách je možné dostať aj sedadlá Advances s ešte lepším komfortom sedenia. Aj tie základné su na kľudnú jazdu ale fajn, majú odolnú pevnú látku a zelené prešívanie. Lakťová opierka by bola fajn, tá je ale za príplatok alebo vo vyšších výbavách. Veľmi pekným prvkom sú madlá dverí evokujúce rukoväť kufra či kabelky. Máme tu trojramenný kožený volant s príjemne hrubým vencom a multifunkciou a nechýba ani tempomat, aj keď nie je adaptívny. Keď sa poobzeráte okolo, nájdete pomerne veľa tvrdých plastov. Ich spracovanie je ale kvalitné a nápadito tvarované, nič nedrnčí. Z tohto pohľadu je to teda úplne akceptovateľná forma šetrenia nákladov, ktorá sa prejaví v priaznivej cene. Pred vodičom sú skvele čitateľné analógové ukazovatele a malý monochromatický displej informujúci o rýchlosti či spotrebe alebo najazdených kilometroch. V aute danej kategórie stavanom s ohľadom na náklady je to úplne v poriadku, niet čo vyčítať. Dobrým nápadom je aj elegantný čierny piánový obklad v kombinácii so striebornou. Prach a odtlačky na ňom ale samozrejme je vidno, to je ale daň za krásu. Centrálny displej disponuje aj navigáciou, parkovacími senzormi a funkciou Mirror Screen. Celková rýchlosť infotainmentu a taktiež rozhranie je na dobrej úrovni, pri jazde na nerovnej vozovke ale už displej nie je taký presný. Napríklad pre ovládanie teploty a klimatizácie by boli lepšie fyzické prepínače, inak je na tom ergonómia chvályhodne a nenašli sme zásadnejší prehrešok. Kabína C3 má aj dostatok odkladacích priestorov na predmety aj nápoje a taktiež z hľadiska priestrannosti je na tom viac než dobre. Dokonca aj dospelí cestujúci vzadu sa odvezú pohodlne aj na dlhšej trase a za zmienku stojí aj veľmi slušných 300 litrov batožinového priestoru.

Malý trojvalec PureTech 83 s objemom iba 1.2 litra svojimi výkonmi na papieri neohúri. Jeho 61kW/83 koní vážne nie je veľa a ani 118 Nm nevyrazí dych. Na podiv je ale auto pocitovo svižnejšie, najmä ak sa naučíte správne pracovať s päťstupňovým manuálom a doprajete motoru trochu vyššie otáčky, ktoré sú potrebné najmä pri predbiehaní. Maximálny výkon motora podľa výrobcu je totiž až v 5750 otáčkach. My sme s C3 vo dvojici absolvovali aj dlhšiu trasu v kombinácii diaľnic a okresiek a motor bol dostatočne výkonný a nemal problém ani udržiavať vyššie diaľničné tempo. Problémom je samozrejme pružné zrýchlenie, ak auto naložíte štyrmi dospelými pasažiermi, predbiehanie musíte veľmi precízne plánovať na dlhé a prehľadné úseky a poctivo podraďovať. Na takéto manévre ale C3 určená nie je, majme na pamäti, že je to hlavne mestské auto. Aj keď priestorovo je na tom dobre. Po týždňovom jazdení sme s dostali na priemer 6,3 l/100km s tým, že sme sa veľa pohybovali aj v meste a kolónach. Z tohto pohľadu teda spotreba vôbec neurazí a je úplne v norme. Šlo by to aj za menej, ale dostávame sa tu k tradičnému neduhu malých motorov. Ak z nich chcete vydolovať maximum výkonu, musíte ich proste viac namáhať. Na diaľnici by sa hodil aj šiesty stupeň, tým ale disponuje až silnejšia, 110-koňová motorizácia. Prevodovka je inak typicky francúzska, ladená skôr na pohodu. Má trochu dlhšie dráhy a mäkký chod bez mechanického pocitu presnosti. Avšak do pokojného mestského auta bez problémov pasuje a nebudete s ňou mať žiaden problém. Jazdné vlastnosti sú vysoko pohodlné a po výtlkoch, kanáloch, električkových križovaniach a všetkých nástrahách našich ciest pláva tento malý Citroën s ľahkosťou sebe vlastnou. Riadenie aj samotné naladenie podvozka je vyslovene komfortné, nebudete mať chuť vrhať sa do zákrut vysokými rýchlosťami ale skôr pohodlne plávať a užívať si, ako podvozok filtruje všetky nerovnosti pod kolesami.

Za akciovú cenu 12 090€ s DPH predstavuje C3 Shine s motorom PureTech 83 zaujímavú ponuku mestkého prepravníka s originálnym funky dizjanom a slušnou výbavou. Dokonca bez problémov zvládne aj dlhšie trasy, ak ho príliš nepreťažíte. V takom prípade by ste radšej mali siahnuť po silnejšej, 110 koňovej verzii. Ak ale plánujete tento Citroën používate primárne na kratšie mestské a prímestské vzdialenosti vo dvojici a nemáte za volantom športové ambície, neurobíte chybu ani s týmto trojvalcom. Viac než rýchla jazda vás tu aj tak bude baviť neuveriteľne pohodlný podvozok. C3 vyzerá po facelifte ešte lepšie a nasledujúcich pár rokov určite nezostarne, takže za danú cenu ide o skvelú kúpu.

Citroën C3 PureTech 83 Shine

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 61 kW (83 k) pri 5750 ot/min
Krútiaci moment 118Nm pri 2750 ot/min
   
Prevodovka 5 stupňová – manuálna
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3996 mm
Šírka 1749 mm
Výška 1474 mm
Rázvor osí kolies 2540 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1112/1550 kg
Batožinový priestor 300/922  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 169 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,3 s
Spotreba (WLTP) 4,8
Emisie g CO2/km 110