Test Toyota ProAce City Verso: Veľká porcia rozumu

Určite sme to niekde skonštatovali, alebo sme to neboli my, ale už to niekto vyslovil, či napísal. Určite v nejakom teste zaznelo, že Toyota končí s naftovými motormi a bude sa sústrediť výlučne na benzínové a hlavne hybridné agregáty. No a nakoniec to nie je úplne tak. V synergicky vznikajúcich autách to je trochu inak. Naviac keď sú úžitkové. A predsa naftový motor, úplne nový má aj Hilux a Land Cruiser. Takže tvrdenie platí len pre mainstream.

Najmenší naftový motor, ktorý Toyota na slovenskom trhu ponúka je v modeli ProAce City. Tu sa japonská automobilka vydala rovnakou cestou označovania ako výrobca s modrým oválom v znaku. ProAce len na seba naberá nové doplnky. City je malý úžitkový automobil. Ale má aj osobnú verziu. A veľmi peknú osobnú verziu.

Pekne schováva veľkosť

ProAce City je bratom takých stálic na trhu ako je Citroën Berlingo, už aj Oplu Combo a tiež Peugeotu Partner. Ale keďže sa bavíme o osobných verziách úžitkových áut, tak to bude skôr Rifter, v poslednom príklade. Lenže Toyota so svojim dizajnom prednej časti hviezdi. Teda hviezdi u tých, čo majú radi klasický a nadčasový dizajn a nepotrpia si na výstrelky.

Keď sa na ProAce City pozriete lepšie, tak zbadáte, že predné svetlá sú z úžitkovej verzie Berlinga. Ale náranzík je tak iný, že na toto sa nedá len tak prísť, naviac, keď úžitkové Berlingo nie je práve obvyklým javom. Ale to tiež znamená že ProAce City môže zabudnúť na akékoľvek pokrokovejšie svetelné technológie. Našťastie halogénové svietia obstojne. Toyote sa podarilo, najmä v sivo-sivej kombinácii farby karosérie a diskov docieliť, že auto vôbec nevyzerá na to, že má dĺžku 4,75 metra.

Predná maska sa tvári podobne ako tá na Corolle, vlastne ako na všetkých nových Toyotách. Dokonca lišta od znaku nadväzuje na svetlá, v ktorých plynule pokračuje. Na tomto si dizajnéri naozaj dali záležať. Vzadu zase umiestnili svetlá rovnako ako čakáte. Zvisle do posledných stĺpikov karosérie. Tu treba oceniť samostatné otváranie zadného okna druhým tlačidlom napravo od toho, čo otvára dvere ako celok.

Najväčší problém by mohol prísť pri pohľade zboku. Ale neprichádza. Predĺžený rázvor sa pekne pretavil do predĺženého blatníka vzadu a auto vyzerá vyvážene. Môže za to aj tá farba, len pripomíname. S bledou by ProAce City vyzeralo obrovské. Väčšinou nabádame k voľbe žiarivých farieb, ale pri tomto modeli je sivo-sivá naozaj perfektnou voľbou.

Sedem

Znova nám napadá film s Bradom Pittom, ale tu sa nikomu nič nestane. Sedem neznamená nič zlé, znamená to počet miest v interiéri. Dokonca aj tie v treťom rade sú použiteľné a dostatočne veľké, ale na dlhšiu trasu bude trochu problém s vyššou podlahou. Avšak deti a osoby nižšieho vzrastu zvládnu aj dlhšie cestovanie.

Ale ako sa dostať do toho tretieho radu? Veľmi jednoducho, po sklopení krajných sedadiel v strede. Tak to teda naplánoval výrobca a vôbec mu to nezazlievame. Stredný rad totiž dokáže zmiznúť do podlahy tak, že vytvorí takmer rovnú plochu. Ale my by sme do tretieho radu pristupovali iným spôsobom. Piate dvere sa dajú vyklopiť a medzi sedadlami je celkom pekná ulička, cez ktorú je nastupovanie rozhodne rýchlejšie.

Ak však nechcete sedem sedadiel, tak zadný rad je vyberateľný. Nesklopíte ho teda do podlahy, ale to je daň za to, že v treťom rade sú reálne plnohodnotné sedadlá. Za nimi nie je príliš veľa miesta na batožinu, ale po ich vytiahnutí je zrazu po ruke 850 litrov a to po roletu. Päťčlenná rodina sa zbalí aj na väčšiu dovolenku a dokonca sa zmestí aj s tromi detskými sedačkami vedľa seba. Kľudne môžu mať aj ISOFIX.

Najlepšie miesto má, podľa predpokladu, vodič. Má vyhrievanie sedadla, aj keď jednostupňové a schované na úrovni kolena na boku sedadla. Sedadlo je jednoduchšie a nastavuje sa manuálne. Presne podľa požiadaviek triedy. Ale nad požiadavky je na palube dvojzónová klimatizácia, head-up displej a tiež navigačný systém. Vlastne toto je ideálne rodinno-pracovné auto.

Už viac komfortu

Takto prerobené úžitkové autá trpeli na nepohodlie, najmä ak mali málo nákladu. Ale to už nie je celkom pravdivé tvrdenie a ProAce City predvádza, že nosnosť sa dá skĺbiť aj s komfortom. Jasné, autá, ktorým stačí plniť jednu úlohu a to tú osobnú majú navrch, lenže už aj tieto alternatívy sa doťahujú. ProAce City je teda príjemné na cestovanie aj ak ide vodič sám po vyložení nákladu 1000 kilometrov ďaleko.

Na tých 1000 kilometrov je výborným spoločníkom vynikajúca osemstupňová automatická prevodovka. Dokáže držať apetít motora tesne nad 6 litrami nafty na sto kilometrov. A motor je 1,5-litrový štvorvalec dosahujúci výkon 96 kW (130 k). Vlastne jediné, čo by sa dalo v tomto ohľade vytknúť je absencia dvojlitra s výkonom 110 kW (150 k). Ten by bol vítanou pomocou pri plne naloženom aute, ale aj pri prázdnom a nutnosti predbiehať. Neberte to tak, že by bola 1,5-ka slabá, ale dvojliter by bol jednoducho ešte ďalej.

Diaľničné tempo zvláda motor úplne bez problému a na ostrovčeku pod volantom stačí stlačiť tlačidlo tempomatu a netreba sa o nič starať. Toto auto dokáže zastaviť na nulu a opätovne sa rozbehnúť vďaka adaptívnemu tempomatu. A dokonca udržuje aj pruh, aj keď trochu agresívnejším spôsobom. Proste sa toho stredu bude držať aj za cenu jemného diskomfortu.

Zrýchlením teda ProAce City nenadchne, ale spotreba je výborná. Naviac všetko funguje výborne a jazda sa dá bez sebazaprenia nazvať naozaj príjemnou. Tieto autá prešli veľkými krokmi vpred. Toyota síce v tejto kategórii nefigurovala, ale pre svoj prvý pokus si za partnera vybrala skúseného výrobcu, ktorý vlastne túto triedu v roku 1996 reálne odštartoval.

Nič nie je stratené

Stále sa dozvedáme o tom, že niektoré vany končia, MPV nahradia SUV. Ale nie vždy to funguje. Preto je výborná správa, že autá ako ProAce City Verso existujú. Nie sú len na prevoz materiálu, ale dokážu transportovať sedem cestujúcich, pričom každý má dosť miesta. Ak záfate nad postupným odchodom Alhambry z trhu, tak Toyota má náhradu. Možno trochu menej exkluzívne spracovanú, s tvrdými plastami, ale veľkú a príjemnú. Dokonca na zadných dverách má už aj takéto auto pochádzajúce z úžitkového sveta normálne spúšťateľné okná. A nastupovací otvor dozadu je tiež použiteľne veľký. Takýto automobil, ktorý je ako účes mullet, ktorý kombinuje biznis a party, teda, ehm, rodinu, stojí 27-tisíc eur. Za ne je to chameleón, ktorý sa prispôsobí konkrétnej situácii.

Toyota ProAce City Verso Long

Motor R4 nafta
Objem 1498 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka 8-stupňová automatická
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4750 mm
Šírka 1848 mm
Výška 1840 mm
Rázvor osí kolies 2975 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1717/2395 kg
Batožinový priestor 209-322/850/niekoľko tisíc  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 181 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6 s
Spotreba (WLTP) 4,3
Emisie g CO2/km 113