Citroën Berlingo Max BlueHDi 130 8AT

Test Citroën Berlingo: Návrat ku racionálnemu rozhodovaniu

Citroën Berlingo je veľmi špecifický úkaz na trhu. Veď vlastne začínal kategóriu, ktorú vtedy Citroën nazval Ludospace. Odvtedy na daný užitkovo-osobný rýchlik naskočili takmer všetci relevantní výrobcovia a tí, ktorí relevantní byť chcú. Citroën však nespí a svoj model Berlingo postupne inovuje. Až na nedávne vývoje je história veľmi úspešná a auto vídať na cestách v akejkoľvek z troch generácií.

Čo sa teda stalo nedávno? Jednoducho to, že Citroën, v koncerne Stellantis, musel tiež poslúchnuť korporátne názory a zrušil spaľovacie verzie vozidla kompletne. Ak si chceli osobné Berlingo, tak ste mali možnosť iba elektrického pohonu. Trošku sa to zmenilo vďaka použitiu verzie Business, ktorá bola vlastne úžitková prestavaná na štandardnú osobnú. Ale teraz sa to znova obrátilo. Berlingo je späť, v plnej sile, s modernizáciou a hlavne s verziou M1, čiže úplne osobnou a spaľovaciou!

Nová tvár: Berlingo pripomína C3

Len nedávno Citroën predstavil nový model C3 a jeho predná časť okamžite ukázala, akým smerom sa bude uberať dizajn všetkých vozidiel automobilky. Berlingo s modernizáciou prinieslo práve toto, ale aj tu je háčik. Ak si hneď zvolíte základnú výbavu You!, tak túto tvár mať nebudete. Budete mať tú užitkovú, čo ma aj zaplechovaná verzia. Musíte siahnuť minimálne po výbave Plus, ale toto je vrcholný stupeň s názvom Max.

Priznám sa, Berlingá mám odjazdené, všetky generácie, dokonca som sa vozil aj na tom úplne prvom z roku 1996, vtedy ešte s klasickým hladkým naftovým agregátom bez prepĺňania. Potom som skúsil aj facelift, druhá generácia, to už boli vlastne novinárske autá. Berlingo je premyslené auto, ale premyslený úplne nebol ten ťah s elektrickou verziou, ktorá mala vládnuť všetkým ako prsteň v určitej ságe od J.R.R. Tolkiena. A to, že sa podarilo Citroenu vstúpiť do blata sa manažérom dostatočne rýchlo podarilo zistiť. Blato bolo zjavne plné výkalov a smrad predstavoval absolútne znížené predaje.

Citroën Berlingo Max BlueHDi 130 8AT

Vďaka precitnutiu máme teraz späť spaľovaciu verziu, ktorá dostala novú tvár, práve pripomínajúcou nový model C3. To je jasné. Vidno to na predných svetlách s Full LED usporiadaním, ale maticové lúče čakáte márne. Stále je to vozidlo založené na úžitkových princípoch a hlavne princípoch rozumnej sumy. Všetko spĺňa, aj keď finančné pole tiež neostalo nevšimnute ležať úhorom.

Okrem prednej časti sa zjavne nezmenili svetlá vzadu, sú tvarovo rovnaké, bočné panely tiež, možno, aj keď to môže byť iba môj pocit, sú trochu tmavšie. Miesto klasickej červenej majú až višňový odtieň.

Najviac ma na novom Citroëne Berlingo potešilo, okrem toho, že je dostupné späť naftovým motorom a s novým predkom, hlavne nová zelená farba Sirkka. Názov ako keby ho vytváral švédsky výrobca nábytku! A ako vidíte, na tomto aute ju zrovna nemám. Sivá Artense je tiež fajn, ale k nej by sa skôr hodili strieborné disky.

Vlastne, prečo všetci všade trepú čierne disky? Vyzerajú opticky menšie a v plastových lemoch blatníkov sa úplne strácajú. Čiže už asi tušíte akú verziu by som si vybral ja. Verziu s inými diskami, kľudne s brúseným povrchom, ale hlavne zelenú farbu karosérie.

Priestor ako hlavné lákadlo

Poďme na to rovno zhurta, Berlingo je o priestore. Je tým, čo môže nahradiť dokonca aj Grand C4 Picasso-Spacetourer, lebo sa už kvalitou začína chytať. Kufor má objem 775 litrov (tekutiny, VDA 597 l) a veľkým pozitívom sú tri samostatne skladajúce sa sedadlá. Tie sú dostupné podľa konkrétnej výbavy. Kufor je prístupný cez výklopné veko, či skôr cez vykopnú zadnú stenu vozidla.

Ak chcete len tak do kufra hodiť pár vecí a zacúvali ste v obchoďáku, v garáži, ku stene, tak si môžete myslieť, že máte smolu. Ale v pravej časti lišty nad evidenčným číslom je ešte jeden spínač, ktorý dokáže otvoriť okno samostatne a dekel sa dá dvihnúť tak, aby ste tašku do kufra vopchali. Vlastne dekel kufra, ten vnútorný, má dve výškové polohy.

Neviem načo je tá spodná, ale asi na to, aby vznikla rovná podlaha po sklopení sedadiel. To mi nevychádza. Som zmätený ako vtedajší hovorca Policajného zboru, ktorého počty utekajúcich gaunerov prudko zmiatli. Veď sedadlá idú vlastne dole celé a na podlahe ostane len malý hrb. Možno toto rozdelenie batožinového priestoru len jednoducho nechápem. Alebo je viac kompatibilné s danou možnosťou otvárania iba skla? Ja nevijem uš!

Výborná správa je, že aj zadné sedadlá dokážu priniesť veľmi slušný priestor. To je zase v ostrom kontraste s predchádzajúcou verziou, tou, ktorá bola N1 a musela mať mrežu. Mreža totiž odháňala zadné sedadlá o 5 cm dopredu a kinetika sedadiel zase posúvala sedák bližšie k zemi a bližšie k sedadlu vpredu. Takže bol výsledok jasný. Mali ste veľké auto, v ktorom sa sedelo dosť zle. Ale stále malo posuvné dvere a to si Berlingo zachovalo aj doteraz. Momentálne je Berlingo priestorová ponuka, ktorú jednoducho chcete. Veď ak zdvihnite ruku nad hlavu a zamávate susedovi, tak sa ani nedotknete strechy.

Citroën Berlingo Max BlueHDi 130 8AT

Predné sedadlá majú byť tie najlepšie, ale tu mám zopár výhrad. Po dlhšej trase ma trošku z nich bolel chrbát. Áno, sú síce obstojné, ale možno len môj chrbát nie je dobrý. Určite som sedel už aj v pohodlnejších kúskoch. No a dôležitá vec je, že v strede máte veľký tunel s odkladacími priestormi a bezdrôtovou nabíjačkou balíka Techno.

Veľký tunel je však za príplatok. Štandardne je malá Stredová konzola, s výbežkom vo forme polostrova a s rozumným miestom v strede. Väčšia stredová konzola, tá príplatková, má ale priestoru ešte omnoho viac. Schováte do nej čokoľvek, vrátane malej mačky, prípadne jorkšírského teriéra aj s kabelkou. Aj keď to vyzerá, že je konštatovanie plné skepticizmu, ja by som tento vysoký panel určite chcel!

Predok sa tiež trochu zmenil, vidno to na volante. Zo všetkého najviac mi asi pripomína volanty automobilky Range Roveru. Ale toto je Citroën, takže sú tu klasické a obyčajné ovládače tlačidlami a aj tempomat si už našiel miesto v jednom z lúčov. Okrem toho to máte pred sebou nový digitálny prístrojový štít s parádnym zobrazením a v strede prístrojovky dotykový displej.

Práve dotykový displej sa veľmi zmenil, využíva totiž najnovšiu generáciu informačno-zábavného systému, ktorý Peugeot, Citroën, Opel, DS, ale aj Fiat postupne nasadzujú. Znamená to bezdrôtový Apple CarPlay, ale aj Android Auto. V tomto prípade to však znamená, že systém je modulárny a klimatizácia je pekne samostatná, tak ako sme boli zvyknutí v modeli Berlingo doteraz. Proti interiéru sa nedá povedať nič zlé, veď tvrdé plasty asi očakávate. Ale dobrého sa dá povedať veľa, či už o priestore, odkladacích priestorov, alebo v konečnom dôsledku aj celkovej kvalite. Je úplne adekvátna tomu, čo má auto poskytovať.

Nafta je späť!

Citroën Berlingo bol odjakživa ideálnym pracovným vozidlom. A práve živnostníci, prípadne menšie firmy používali Berlingá nielen ako pracovné autá, ale cez víkend ako rodinné. Na to je plechová verzia úplne k ničomu. Potrebujete jednoducho verziu so sedadlami. M1 je späť a prichádza s naftovým agregátom. Je to už dobre známy 1,5-litrový motor s výkonom 96 kW (130 k), ktorý je aj v tomto prípade spojený s automatickou prevodovkou s 8 prevodovými stupňami. Nepomýľte sa, je to hydrodynamický menič, toto nie je žiadna dvojspojka, ani nič podobné.

Výborná správa, môžeme pokračovať. Pádla na radenie prevodovky sa totiž presťahovali na volant, doteraz boli na stĺpiku riadenia. Pre niekoho je to plus, pre niekoho mínus, nechám na vás. Ale používať ich nemusíte. Veď Berlingo radí hladko a bez problémov. Dokonca sa nebojím tvrdiť, že by zvládlo ťahať aj prívesy. Nie ťažké, ale predsa aspoň 1,3 tony.

Liter a pol motor s týmto výkonom prudko bojuje s veľkou čelnou plochou aerodynamickým odporom, ktorý sa síce zlepšuje, ale stále si musíte uvedomiť, že toto je štvorec. Výška a šírka Citroënu Berlingo sú takmer rovnaké. Takže po diaľnici príliš nízku spotrebu mať nebudete a nafta sa v nádrži zhmotňovať tiež nebude. Mne sa podarilo jazdiť po diaľnici s priemerom 6,8 litra, čo môžeme hodnotiť ako fantastické finále.

Citroën Berlingo Max BlueHDi 130 8AT

Ak som jazdil s uvážlivým stláčaním akcelerátora mimo diaľnic, tak Berlingo odpovedalo spotrebami okolo 5,3 až 5,6 litra. Toto si myslím, že finančne nepobije ani elektrická verzia, ak ju nabíjate mimo domu. Veď 5,6 litra znamená, pri súčasných cenách nafty, náklady s prehľadom do 10 €, skôr sa blížiace 8 € na 100 km. S diaľnicou viete vypiecť nastavením tempomatu na 120 km/h. Vtedy sa dostanete na 6,2-6,3 litra nafty na 100 km.

Berlingo sa výrazným spôsobom zlepšilo aj v nastavení podvozku. Oproti predchádzajúcej verzii Business s úžitkovým základom je nové Berlingo omnoho príjemnejšie a komfortnejšie. Možno má zníženú nosnosť, ale to dokážete prežiť. Tu nepotrebujete prepravovať obrovské náklady, toto auto má byť univerzálne a univerzálnym aj je. Nehovorím, znova, že je najkomfortnejším vozidlom na svete, ale v rámci triedy a možností je na tom rozhodne vynikajúco. A rozhodne je na tom lepšie ako predchádzajúci Business založený na úžitkovom prevedení N1.

Berlingo je optimálne rodinné auto za neruinujúcu cenu

Časy, kedy Berlingo stalo osemnásťtisíc eur a s dobrou výbavou sú už dávno preč. Odvtedy pribudlo mnoho rôznych doplnkov, ktoré cenu navýšili, ale zvýšili aj bezpečnosť a používanie sa stalo jednoduchšie. Citroën Berlingo, v takýto konfiguráciách, presne ako vidíte na fotkách, stojí 30 000 €. Ak by ste na podobnú úroveň vybavili napríklad Volkswagen Caddy, tak by určite stál o štipku viac, rovnako tak Volkswagen Touran. Áno, beriem názor, že medzi autami sú celkom zásadné rozdiely, ale trieda je, v konečnom dôsledku, rovnaká.

Citroën Berlingo mám rád a nielen kvôli sentimentu. Najazdil som na ňom strašne veľa kilometrov a toto nové by som si vedel predstaviť, keby začínam podnikať a cez týždeň musím voziť tovar, chodiť von, jednoducho keď by som nevyužíval prepravné spoločnosti a mal jedno auto pre všetko. Berlingo je presne toto. Dokonca zvládne prejsť aj jemným terénom vďaka špeciálnym režimom z balíku Techno (1 000 €) a tiež vie zvládnuť priečne aj pozdĺžne nerovnosti vďaka väčšej svetlej výške. Univerzálne auto už ďalej hľadať nemusíte, práve ste ho našli!

Citroën Berlingo Max BlueHDi 130 EAT8

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 96 kW/130 k pri  3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min 
   
Prevodovka 8-stupňová automatická
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4410 mm
Šírka 1921 mm
Výška 1812 mm
Rázvor osí kolies 2785 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1640/460 kg
Batožinový priestor 597 l VDA (775 l tekutiny)/-
Palivová nádrž 50 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 184 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,0 s
Spotreba (WLTP) 5,5 l/100 km  
Emisie g CO2/km 145