Test BMW 330dT xDrive: Jedno auto takmer na všetko

Súčasná generácia trojku od BMW je už takmer taká veľká ako bývala päťka od Bangla. Ale maskuje to. Pri predstavení sedanu bolo hneď jasné, že pri jednej karosérii neostane, pribudla aj druhá, kombi. A fakt sa nevieme rozhodnúť, že ktorá z nich je krajšia. Je však jasné, ktorá bude praktickejšia.

Automobilka zamakala a vytvorila najlepšie kombi strednej triedy aké kedy v ponuke mala. Má najviac pokročilých systémov, má najviac priestoru, ale stále si niečo dôležité zachováva. Má v ponuke radový šesťvalec pod prednou kapotou, primárne pohon zadnej nápravy a výbornú osemstupňovú automatickú prevodovku.

Praktické, ale už celkom veľké

Keď si špecifikujete modely BMW, tak je otázkou, či sa prikloniť k balíku doplnkov M, alebo ostať pri základnom vzhľade. V prípade trojky sa asi viac tvarovo hodí pridať športové prvky, jednoducho aj na kombi naozaj dobre sedia a vzadu dokonca táto verzia, 330dT xDrive, ponúka dve reálne koncovky výfuku, nie sú to len napodobeniny, ako riešia niektorí konkurenti.

Vyvážené tvary zboku pôsobia ľahko, ale niečo vám na tom pohľade chýba. Dvere má, kolesá tiež, aj keď menšie so zimnými pneumatikami. Inak to vôbec nevadí, aj keď vyzerajú, že sú to šestnástky, reálne sú väčšie, lebo za šestnástky by sa nezmestili relatívne veľké brzdy. Chýba niečo úplne iné. Ale stále to nedochádza. Až potom to príde. Toto auto nemá zatemnené zadné okná. Aj preto vyzerá zboku tak ľahko.

Dobre, zozadu má menej výrazné svetlá, ale vizáž sedí ku dizajnovej taktike BMW. Predné svetlá zase naznačujú rozdelenie v spodnej časti. A svietia fakt brutálne, najmä keď si priplatíte za laserový systém ako nadstavbu adaptívnych LEDiek.

Na dĺžku už kombi naozaj dosahuje takmer hodnôt, ktoré mali autá o triedu vyššie, alebo skôr o dve čísla radov vyššie. Tmavá modrá ku karosérii sedí a má dokonca aj punc elegancie, čo je trochu v rozpore s balíkom športových doplnkov M. Nakoniec však zbadáte, že tento prístup sa k sebe hodí. V detailoch šport, ale celkovo elegancia. Dobre, lepšie by asi auto pôsobilo, predsalen, na o palec väčších diskoch. Možno aj o dva.

Miestom netreba šetriť

Interiér trojky bol v niektorých predchádzajúcich generáciách trochu stiesnený. Teraz sa to už povedať naozaj nedá a aj zadní pasažieri cestujú celkom v komforte. Na šírku majú miesta dosť, tvar sedadiel favorizuje dvojicu. Nad hlavou je ho viac ako v sedane a na dĺžku sa sťažovať nikto nebude, ak za volantom nie je niekto s výškou dva metre.

Batožinový priestor má dva rôzne spôsoby nakladania. Buď podkopnutím otvoríte celé veko, alebo klasicky rukou len zadné okno. Ani tu sa nie je na čo sťažovať. Kvalít českých kombi nedosahuje, ale na výlety a dovolenky stačí. Veď netreba brať zavárané klobásy a zásoby na celých 10 dní. Ak teda nejdete niekam mimo civilizácie, ale tam by asi nízky podvozok veľmi vhodný nebol.

Najlepšie sa však má vodič a spolujazdec. Predné sedadlá sú výborné a nie je z nich problém vystúpiť bez bolestí chrbta. Už sa ku každému dostala kritika na displej pred vodičom, ale je neoprávnená, ten displej je výborný a dá sa ľahko nastavovať. Oproti tým kruhovým prvokom v displejoch predtým je toto krok vpred. A poriadny. No a pri BMW je jedna vec stále rovnaká a asi najlepšia, ovládanie infotainmentu je kolieskom.

Jediná škoda, že trojka nemôže mať Crafted Clarity prvky, takže hlavica radiacej páky je čierna lesklá. A už teraz sa teší na odltačky prstov a škriabance od prsteňov. Inak interiéru nie je naozaj čo vytknúť, sedia mu aj bledohnedé poťahy, volant má výborný veniec, aj keď trochu hrubší a všetko je presne tam, kde to budete hľadať. Jednoduchosť ovládania systému je taká, že nepotrebujete ani študovať návody.

Prečo štyri, keď stále môžete mať šesť

Dobre, exteriér, interiér, všetko fajn. Ale to najdôležitejšie a najvýraznejšie na tomto aute je pohonná sústava. Tá pozostáva z radového šesťvalca spaľujúceho naftu. Trojliter je umiestnený pozdĺžne a primárne poháňa zadné kolesá, tu je to štvorkolka xDrive. Ako sprostredkovateľ v tom všetkom pôsobí osemstupňový automat od ZF. Toto je takmer dokonalá kombinácia prvkov.

Motor s výkonom 195 kW (265 k) disponuje krútiacim momentom 580 Nm. Výborná dynamika je teda zaručená. Stovku v podaní tohto koncertu dokáže kombi s hmotnosťou 1,7 tony zvládnuť za 5,4 sekundy. Motor má dostatok síl a je príjemnejší a dynamickejší ako v 330i. Rozdiel je, že benzínový model s rovnakým označením je štvorvalec.

Na hrane, ktorá sa na Bridgestonoch so zimnými vzormi posúva do nižších rýchlostí je toto kombi mierne pretáčavé, čo však cítiť najmä pri vypnutých niektorých systémoch. Inak je auto výborne kontrolovateľné a ľahko ovládateľné. Patrí určite medzi tie najlepšie ovládateľné kombi tejto veľkosti a aj tú celkom príjemne maskuje.

Dobre, trojliter pod kapotou, šesť  valcov, štvorkolka, všetko super, ale ako je na tom spotreba. No, to je zaujímavé, lebo nám vychádzala aj s využívaním dynamických možností na hodnote 7 litrov. Pri plnom nasadení je okolo 9, ak šetríte, tak okolo 6. BMW jednoducho motory dokáže spraviť tak, že aj málo žerú. Teda väčšinu.

Byt v okresnom meste

Dobre, tento kus stojí 80-tisíc eur. Podľa cenníka. Nie je to málo, ale za to, čo ponúka je to celkom normálna suma. O asistentoch sme nepísali, ale má udržiavanie v pruhoch, adaptívny tempomat, vlastne všetko, čo potrebujete, vrátane 360-stupňovej kamery. Aj za tú cenu je to fantastické auto, na ktorom sa veľmi ťažko hľadajú mínusové body.

Vlastne, ak máte možnosti, tak choďte rovno do M340i. Benzínový šesťvalec je ešte lepší. A má naviac zvukový prejav, ktorý sa z naftového motora dosiahnuť nedá.

BMW 330d Touring xDrive

Motor R6 nafta
Objem 2993 cm3
Výkon 195 kW (265 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 580 Nm pri 1750-2750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová ZF
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4709 mm
Šírka 1827 mm
Výška 1440 mm
Rázvor osí kolies 2851 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1835/2350 kg
Batožinový priestor 500/1510 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,4 s
Spotreba (WLTP)

6,3-7,0 l 100 km

Emisie g CO2/km 164-183