Štvrtý krát privítame úspešnú A3 od Audi

Je to už takmer 25 rokov od prvej prezentácie modelu A3 od nemeckej automobilky so 4 kruhmi v znaku. Odvtedy prešiel člen rodiny z nižšej strednej triedy poriadnym vývojom, progres, ktorý zaznamenala v poradí štvrtá generácia je komplexný. Dizajn, športový duch, množstvo technológií všade, kam sa len pozriete. Prvá prezentovaná je verzia Sportback.

Pri pohľade spredu na vás vyskočí ešte stále trendová obria mriežka chladiča. Tá ukrýva okrem otvorov na chladenie aj všetok hardware pre asistenčné systémy vozidla. Po bokoch nárazníka sú ešte ďalšie dva otvory, orámované lištami s kovovým vzhľadom, no tie sú zakrytované, slúžia len ako dizajnový prvok, zatiaľ. Celá karoséria pôsobí kompaktne, blatníky decentne obopínajú kolesá, žiadne gigantické previsy sa nekonajú. Výrazné sú ale svetlomety s technológiou Matrix LED, tie majú tvar zrkadlovej sedmičky, skladajú sa z viacerých svetelných segmentov a zabezpečujú všetky druhy osvetlenia. Karoséria narástla do dĺžky o 3 cm, rázvor sa nezmenil. Batožinový priestor má v 5 miestnom usporiadaní 380 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa otvorí priestor 1 200 litrov. Na uľahčenie prístupu do batožinového priestoru bude za príplatok elektrické ovládanie vrátane zábavného otvárania pomocou mávania nohou popod nárazník. Zábavného najmä pre nezainteresovaných pozorovateľov na ulici.

Interiér dostal tak žiadané EKO riešenie, sedadlá sú vyrobené z recyklovaných PET fliaš, takže aj jednorožce sa budú tešiť, keď nová A3ka prefrčí okolo. Hliník a uhlíkové vlákna však chýbať nemôže, nájde sa tak viacero detailov z týchto materiálov. V Audi interiér vyšperkovali tak, aby slúžil primárne vodičovi, na ňom predsa najviac záleží. Celá prístrojovka vrátane stredového dotykového displeja s uhlopriečkou 10,1 palca a ovládačov klimatizácie umiestnenej pod obrazovkou, sú natočené k šoférovi. Displej rozpoznáva ručne písané písmená, ovládanie hlasom, samozrejme aj ovládanie na multifunkčnom volante. Miesto klasických budíkov je tu Audi Virtual Cockpit, ten ponúka vo verzií plus až 12,3 palca informácií, vrátane zobrazenie mapy navigácie alebo športového vzhľadu digitálnych budíkov. Za príplatok bude možné doplniť aj systém premietania informácií o jazde na čelné sklo. Infotainment tretej modulárnej platformy ponúka vysokú konektivitu smartfónov, WiFi pripojenie a rýchly software.

Ponuka vychytávok je skutočne široká. Navigácia ponúka 3D zobrazenie z Google Earth, vytvorí tak priamy pohľad do centra mesta alebo sprehľadní náročnú križovatku. Pripojená je k dátam s aktuálnou dopravnou situáciou, dokáže však aj aplikovať predpovedné modely a využiť satelitné snímky, ponúkne tak vždy optimálnu trasu bez prehustenej premávky a vyhľadá dostupné trasy s aktívnou zelenou vlnou. Systém ponúka priestor pre uloženie šiestich jazdných profilov, ktoré zahŕňajú nielen nastavenia sedadiel, zrkadiel, klimatizácie, ale v ponuke navigácie aj najviac používané trasy, body záujmu, dokáže aktívne vyhľadávať voľné parkovacie miesta. Prepojenie so smartfónom zabezpečia štandardné aplikácie Android Auto, Apple CarPlay, ale aj myAudi. Postupom času majú v Audi ambíciu nahradiť konvenčný kľúč tým digitálnym práve v múdrom telefóne.

Pre Európsky trh budú k dispozícií tri motorizácie. Benzínová verzia s motorom 1,5 TFSI s výkonom 110 kW (150 koní) a naftový motor 2,0 TDI v dvoch výkonnostných verziách, 85 kW (116 koní) a 110 kW (150 koní). Na začiatku predaja budú všetky verzie s pohonom len predných kolies, ku ktorým bude energiu prenášať buď 6 stupňová manuálna prevodovka alebo 7 stupňový automat S tronic s možnosťou pádiel pod volantom. Postupne sa pridajú aj ďalšie verzie, rozšíri sa ponuka motorov, pribudnú aj hybridná, elektro verzia a tiež aj s pohonom všetkých kolies Quattro.

Podvozok bude pohodlný, aj keď športovo ladený. Ak zatúžite po ešte o niečo viac športovom zážitku, za príplatok tu bude možnosť adaptívneho pruženia, ktoré je posadené o 10 mm nižšie, ak to ale stále nestačí, verzia S bude nižšie o 15 mm, čo znamená sedenie na vozovke. Komfort a bezpečnosť idú ruka v ruke, k dispozícií bude množstvo asistenčných systémov, ktoré sú dnes už bežnou súčasťou aj v nižšom segmente. Udržiavanie v pruhoch, adaptívny tempomat, sledovanie mŕtveho uhla, varovanie pred kolíziou a automatické brzdenie, to všetko je na zozname.

Aj keď ide o verziu s označením 2021, prvé kusy sa k zákazníkom dostanú už koncom mája aktuálneho roku 2020. A koľko si majstri v Ingolstadte budú účtovať? Benzínová verzia začína na cene 28 900 EUR, prvé kusy budú mať vo výbave exkluzívne prvky vrátane 18 – palcových titánových diskov kolies a hliníkových prvkov v interiéri vrátane pedálov.