Skúsili sme si AMGčka na okruhu

Po minuloročnej epizóde a zastávke na letisku v Piešťanoch mala tento rok Star Experience Roadshow úplne iné miesto konania. Mercedesy sa ukázali na Slovakiaringu. Pozvánka sľubovala veľa, napríklad také E63S 4Matic+ a neklamala. Avšak to bolo len staticky, dynamickej prezentácie sa počas podujatia nedočkalo. A práve o tento model bol najväčší záujem, veď má taký výkon ako mal kedysi dvanásťvalec v 65-kách AMG.

Úvodné počasie, ktoré bolo hocijaké, len nie slnečné a príjemné veľa návštevníkov odradilo, takže nebol problém nikam sa dostať a dokonca aj niečo odfotiť. Celý program bol rozdelený do štyroch tematických celkov.

Safety

Prvá disciplína bola zameraná na reakcie pri brzdení. Kým všetci sadali do sedanov, ja som s kolegom Davidom z topspeed.sk zamieril do dodávky. V tomto momente by ma predstavitelia automobilky išli asi ukameňovať. Bolo to predsa V250d s výbavou Exclusive. Dodávka za 90 litrov. Teda nie dodávka, lajfstajlový prepravník, alebo dokonca veľké MPV. Nazvite ho akokoľvek, je to vynikajúce auto, ktoré si pri brzdení na drsnom povrchu okruhu vypýtalo daň v podobe trochu zničených pneumatík.

Inštrukcie boli jasné, plný plyn a pri kuželi prudko na brzdy. Posmeľovanie inštruktora, že mám ísť rýchlejšie akosi nepomáhalo. Na toto bol krátky aj 2,2-litrový naftový motor, už to viac jednoducho nešlo. Ale aj tak podávalo Véčko úctyhodné výkony, najmä vzhľadom na viac ako dve tony hmotnosti. Po skúsení brzdenia sme mali úlohu vyhnúť sa prekážke. Podarilo sa mi to, od inštruktora zaznelo strohé „Zupa!“ a prenechal som volant Davidovi. Presadnutie do C200d znamenalo síce nižší posed, ale nie dynamickejšie auto. Vrchol disciplíny bol teda V250d. Fakt je to vynikajúce auto, ako sme potvrdili aj v teste.

Agility

Toto všetci čakali, jazda na okruhu na AMGčkach je predsa celkom sen, že? Päť kusov bolo zoradených za kupé E400. Dobrá voľba, aj to je rýchle auto a s rýchlym vodičom ujde aj AMGčkam za ním. Pokyny boli znova jasné, rozostupy 30-40 metrov, ak budú kratšie, alebo dlhšie, tak spomaľujeme. A že sme sa naspomaľovali… Vždy sa niekto našiel, kto bol buď hrdina a nechal si väčší odstup, alebo nezvládol nájazd. Našťastie sa nikto nevysekal do štrku, ale pri maxime 140 to ani veľmi nešlo. Apexy sme dávali asi len my dvaja s Davidom.

Prvý bol relatívne veľký kus GLC43. Šesťvalec je totožný s Céčkom, ktoré sme skúšali ako kabriolet. Vo veľkom SUV nie je stratený a auto je až prekvapivo dobre ovládateľné. Akoby ste sedeli v menšom aute. Skôr príde náznak pretáčavosti ako nedotáčavosti, ale do limitu sme mali naozaj ďaleko, veď stále niekto blbol s rozostupom. C43 a GLA45 potom boli Davidove, ja som sa znova dostal do GLC43, tiež kupé. Je brutálne ako dokážu iné pneumatiky a veľkosť diskov zmeniť správanie auta. Toto druhé, biele sedelo ešte lepšie. Ale viac som sa tešil na druhé GLA45. Moje očakávania však naplniť nezvládlo, GLA45 je celkom slušne nedotáčavé. V Áčku, s ľahším zadkom je tento neduh asi ešte výraznejší. Takže na okruhu ma najviac šokovalo  GLA, ale negatívne, naopak GLC bolo naozaj milým prekvapením.

Onroad

Jazda na cestách znamenala využitie hybridnej technológie. Ako sme stáli pri autách s otáčkami zvýšenými na 1000, tak sme rozmýšľali, že ako parádne, že Mercedes ponúka hybrid aj s naftovým motorom. Sadli sme do E350e v brutálnej matnej sivej farbe. Lenže hneď v tom momente nás inštruktor informoval, že autá majú benzínový motor. WTF? Veď zneli ako naftové, keď sme pri nich stáli.

Je jasné, že hybridná technológia je na vysokej úrovni, veď Éčko dokáže len na nabitie prejsť až 30 kilometrov. Ale predpoklad toho, aby sa oplatila je infraštruktúra. Ak nabijete v práci, tak máte na polovicu vyhrané. Ak bývate na sídlisku, tak asi z okna predlžovačku ťahať nebudete. Zaujímavou funkciou hybridu je režim Boost, kedy elektromotor pomáha spaľovaciemu motoru, ako aj v testovanom GLE500e.

Intelligent Drive

Záverečná časť programu bola asi nazábavnejšia. Najmä inštruktor bol naozaj brutálny. Len tak mimochodom ukazoval, že koľko kamiónov Mercedes tam je a zrazu systém v S560 dupol na brzdu, aby sa vyhol kolízii s autom prichádzajúcim z pravej strany. Na nácvik som si vybral to najlepšie sedadlo. V dlhej verzii Ska som si vzal prezidentské miesto vpravo vzadu. Dokonalé sedadlá, dokonalá opierka hlavy, takmer som zaspával, keď pred nami zostala figurína, Sko znova zastavilo úplne dokonale, ale iba do rýchlosti 50 kilometrov za hodinu.

Jazda v zápchach je už pri Mercedese očakávateľná. Ale novinky má aj automatické parkovanie. Kým pri iných výrobcoch musíte pridávať plyn a brzdiť, S560 to spraví za vás, zaparkuje kompletne, ak sa teda nedotknete brzdy. Musíte len sledovať okolitú premávku, s ostatným si auto poradí. A tiež môžete využiť aplikáciu v mobile.

Zorganizovanie akcie bolo príkladné a stroho dokonalé. Nikde sme dlho nečakali, nikde nevznikali prestoje, všetko muselo ísť podľa harmonogramu. S malými skupinami a naviac disciplinovanými sa to darilo. A ak by som si z celej akcie mal vybrať jedno auto? Nebolo by to E63S, nebola by to ani dokonalá S560 long, ani Maybach, vybral by som si famózne vyzerajúci kabriolet triedy E s fialovou farbou a dokonalým interiérom v rámci 25th Anniversary Edition.