Toto píšem retrospektívne s odstupom asi dvoch mesiacov, lebo mi potrebovali myšlienky vyzrieť. Počas celej túry som jazdil na skoro všetkých autách, okrem jedného. Jediné, ktoré sa ku mne nedostalo bolo štvordverové AMG GT s extrémnym výkonom 860 a viac koní a krútiacim momentom 1400 a niečo Nm. Už som s ním jazdil kedysi a preto naň názor mám, takže ak chcete, môžete si ho vyhľadať vďaka heslu AMG vpravo vo widgete vyhľadávania. Roadtrip sa ale nezmenil absenciou volantu tohto monštra.
O tom teda rozhodne hovoriť nebudem, Zameriam sa teda na autá, na ktorých som jazdil a pôjdem v chronologickom poradí. Možno si na záver dám aj zhrnutie, ktoré auto bolo najlepšie, ale spoiler alert, AMG GT-R! A ešte Céčko. Prekvapení? Toto by bola moja ideálna dvojautomobilová garáž. Tak poďme na to!
Mercedes-AMG SL63
Najnovšia generácia Mercedesu SL bola vyvíjaná plne pod taktovkou AMG a iné verzie ako AMG mať ani nebude. Preto je auto tuhé a nekompromisné. Strieľa do výfuku, je fantastické, všetko je až príliš pekné, až dokým väčšinu ľudí neodpáli cena. Oba kusy, ktoré sme mali v kolóne sú za štvrť milióna. Sú hodné každého jedného eura, ale treba si uvedomiť, že už za podobné peniaze viete kúpiť aj iné autá konkurencie. A to vôbec nevadí, lebo Mercedes má špecifickú klientelu, ktorá iné značky akosi neuznáva a po predchádzajúcom SL si kúpi ďalšie SL. Možno to trochu preháňam a ku predchádzajúcemu SL si kúpi ďalšie SL, to predchádzajúce nepredá.
Jazda na roadsteri, teda skôr iž kabriolete, lebo už má 4 sedadlá, je závislá od nastavenia. Ani 20-palcové zliatinové disky nehovoria nič o strate komfortu a auto dokáže byť príjemné aj na dlhé cesty. Ak zvolíte režim Sport je z neho úplne iné monštrum, ktoré smeruje omnoho viac výkonu na zadnú nápravu. S otvorenou strechou prichádza ešte bonus vo forme nekompromisného soundtracku. Toto auto je naozaj hodné každého jedného eura a predvádza svoju dominanciu nielen na diaľnici, ale aj v kľukatých sekvenciách. A to váži viac ako dve tony!
Mercedes-AMG GT-R
Nie som zástanca šialených bodykitov a extrémnych krídel, ale ku AMG GT-R sa mi tieto detaily akosi hodia. Sú to prvky, ktoré automobilka dala autu zámerne a majú zmysel v dosahovaní prítlaku na extrémnych okruhových jazdách. Lenže my tu nemáme okruh, my ideme po bežných cestách, kde zase vynikajú pneumatiky Michelin Pilot Cup 2, ktoré sa o rozohriaty asfalt priam lepia. V momente ako príde dážď však treba spomaliť a dať pozor.
AMG GT-R je nekompromisné auto, ktoré vzadu ukazuje rám, na ktorom môžete sušiť premočené tričko po ostrých jazdách a pote. Pod kapotou tohto vozidla je Motor V8 z objemu 4,0 litra, ktorý dokazuje, že stále vie vytiahnuť z rukáva 430 kW (585 k) a cez 9-stupňový automat ich šikuje iba na zadné kolesá. Toto je recept, ktorý je famózny. Nech sú podvozky akokoľvek tvrdé a 10 nastavení trakcii až nebezpečných v obtiažnejších leveloch, toto je auto, ktoré chcem. A chcete ho aj vy, len o tom neviete. Je to ekologické auto, lebo s ním nebudete jazdiť každý deň a jeho sumárna produkcia emisií CO2 je určite menšia ako emisie denne používaného Passatu. Cena? Pred dvoma rokmi, keď bolo toto auto vyrobené, bola 210 000 €.
Mercedes-AMG C43 4Matic
Nie, niektoré autá nepotrebujú štvorkolku s vypínaním prednej nápravy, niektoré autá sú dobre bez šialených možností. Aj C43 má svoje režimy a hlavne má extrémny pohonný systém. Je to mild hybrid s výkonom 300 kW (408 k), ktoré cez deväťstupňovú prevodovku smeruje na všetky 4 kolesá štandardne. To by nebolo prekvapením, keby nemal motor objem iba 2 litre. Aj to je dôvod, prečo sa s autom dá jazdiť kľudne do 9 litrov a stále má dostatočnú porciu výkonu.
Navonok vyzerá celkom nenápadne, takmer ako Céčko s balíkom AMG, ale úplne obyčajné, avšak potom zistíte, že toto auto je iné. Stačí jedno pridanie plynu, stačí jeden výjazd, okamžite vidno výnimočnosť. Výnimočnosť dvojlitra za 110 000 €! Mercedes-AMG C 43 je rozhodne fantastické auto, ktoré predvádza prudko moderné technológie a moderný prístup ku veci. Čo na tom, že Mercedes oznámil použitie motora V8 aj do triedy C, niekedy v budúcnosti? Aj tak je Céčko v AMG veľmi hraničná mašina, ktorú dokáže málokto oceniť. Práve C43 by preto mohla byť zo sekcie AMG predajným hitom.
A aké boli autá v poradí podľa mojej preferencie?
Prvé by bolo určite AMG GT-R a za ním prekvapivo AMG C43. AMG SL63 je vynikajúce, ale akosi ostalo v tieni pekelného GT-R. A Céčko u mňa zabodovalo možnosťou každodenného použitia možno aj s rozumnými nákladmi. No a ako som stále opakoval, že sa mi štvordverák s megalomanským výkonom vyhol, tak sa veci zmenili a budem ho testovať. Alebo som ho testoval, podľa toho, kedy toto čítate.