Prvá jazda Mercedes-AMG SL63: Výrazné zmeny smerom k tradícii

Mercedes triedy SL patrí k automobilke od nepamäti a nikdy to nemôže byť inak. Všetky ostatné alternatívy s otvorenou strechou jednoducho nemajú takú tradíciu. Po dlhotrvajúcej nadvláde SL so sklápacou strechou prichádza nová generácia, ktorá sa vracia ku koreňom a prichádza aj s osemvalcom ako vrcholný SL63.

Nová generácia Mercedesu SL bola vytvorená priamo v dielňach AMG. Jedna sa tak o ďalší model, lebo podobným procesom prešlo AMG GT a tiež SLS AMG. Nové SL-ko bude už teda výlučne ako AMG bez toho, aby Mercedes nejako výrazne zasahoval do tvorby vozidla.

Nový model zabudol na dvojmiestne usporiadanie a taktiež zabudol na skladaciu pevnú strechu. Po novom má výlučne platenú strechu a usporiadanie dva plus dva. Toto znamená použitie dvoch malých miest aj v zadnej časti. Každému musí byť jasné, že tieto miesta sú skôr núdzové a budú skôr využívané ako rozšírenie batožinového priestoru. Nová generácia vo veľkom využíva odľahčené materiály, pričom karbónových naozaj hneď niekoľko dielov. Prím predsa hra aj rozumná hmotnosť.

Samotný podvozok je tiež zaujímavý, pretože disponuje výškovým nastavením vďaka hydraulickým elementom a tiež ponúka natáčanie zadnej nápravy. Nie je tak masívne, to natočenie, ako v prípade EQS a triedy S, ale aj tak stále vychádza S vylepšenými parametrami kružnice otočenia. Táto pridaná manévrovateľnosť bude vhodná aj v prípade prejazdov zákrutami.

To nie je všetko, Horste. Mám dosť najazdené aj na tej predchádzajúcej generácii a nová sa správa ako úplne iné auto. Kým predchodca bol hlavne GT-čkom, hlavne ak mal verziu, ktorá nebola AMG, tak tieto budú AMG-čkami všetky a dokážu ísť omnoho drsnejšie a šialenejšie. Naladenie podvozku je jeden kľúč k riadnej jazde, ale druhý tkvie v pevnosti celej konštrukcie, ktorá v dielňach AMG naozaj prešla s rôznymi štrukturálnymi zlepšeniami.

Podvozok by samozrejme nemal zmysel, keby v aute nebol adekvátny motor. Jasné, SL bude mať aj štvorvalec, o tom sa už písalo, aj ja som o tom mal pár slov. Avšak bude len základným políčkom v ponuke agregátov. Aj ten s výkonom 280 kW (381 k) bude kompetentnou motorizáciou pre tento model. Veď už v Áčku je šialený a úplne utrhnutý z reťaze. O to viac poteší, že SL si necháva motory V8. Sú pod označením SL55 aj SL63. Práve tá výkonnejšia verzia má 430 kW (585 k) a poháňa všetky štyri kolesá cez systém 4Matic+ a automatickú prevodovku.

Ja som mal možnosť vyskúšať si práve tú najvýkonnejšiu verziu v ponuke a som celkom očarený. To akým spôsobom auto výkon podáva a ako ho dokáže poskytnúť v akomkoľvek momente je úplne perfektné. K tomu sa pridáva ešte aj zvukový prejav v športových režimoch, ktorý dokáže predvádzať streľbu do výfuku a odpľutie pri radení smerom nahor. Vidno, že toto auto bolo ladené na zábavu už od začiatku. Prepnutie do režimu komfort však znamená ticho a príjemnú komfortnú prevádzku vozidla. O spotrebe asi nebudem nič hovoriť, lebo počas neustáleho zrýchľovania a spomaľovania v premávke nemám dostatočne relevantné údaje. Ale verím, že pri dlhodobom priemere by som sa kľudne dostal do 13 litrov na 100 kilometrov.

O pokrokovosti novej generácie SL označenej ako R232 nemôže pochybovať nikto. Trochu zaujímavo však pôsobí cenová politika, ktorá sa tvári tak, že Mercedes nakukol do cenníka najväčšieho konkurenta. Je teda už iba na konkrétnych sympatiách, či zvolíte SL63, alebo pôjdete do 911 Turbo Cabriolet, ktoré je za rovnakú cenu. Porsche má ale nižší výkon. O 5 koní. Ak platí, že viac je viac, tak je to jasné. Asi vyhráva Mercedes-AMG SL63. Skúste si nakonfigurovať vlastné.