Evolúcia áut je, v podstate, ako evolúcia živočíchov. Tiež sa prispôsobujú súčasným podmienkam a nastávajúcim zmenám. MINI Countryman tiež prešiel úpravami, aby dokázal zaujať zákazníkov a bol stále vhodnou možnosťou pri výbere. Zmeny sa dotkli, v novej generácii, aj najväčšieho modelu s najvýkonnejším motorom. Countryman John Cooper Works odštartuje svoju kariéru s väčším priestorom, ale tiež s upravenou pohonnou jednotkou.
MINI Countryman John Cooper Works stojí na úplnom vrchole toho, čo automobilka ponúka a do novej generácie stratil časť výkonu. Stratil konkrétne 4 kw (6 k). Na celkových jazdných vlastnostiach sa tento fakt neprejaví, lebo agregát s dvomi litrami objemu a štyrmi valcami získal najviac mild hybridnú pomoc, ktorý doteraz nemal. Ten by mal znižovať spotrebu.
A darí sa mu to? V klasickom tandeme mesta a mimomestskej kľudnej jazdy mi vyšlo, že jazdím za 6,8 litra. Ale takto s autom jazdiť nebude nikto. To, že sa to dá, neznamená, že sa to musí tak robiť. Veď na to stačí aj slabšia alternatíva, prípadne niektorý plug-in hybrid.
Dvojliter má dostatok sily, akurát sa mu pri štandardných režimoch nechce príliš rozbiehať. V praxi sa prejavil fakt, že kým sa auto zobudí zo systému štart-stop a prevodovka zaradí, tak už pôvodne dostatočne veľký rozostup vozidiel až tak veľký nie je. Občas treba prepnúť do športového režimu nazvaného Go Cart, prepína sa prepínačom vedľa štartovacieho kľúčika. Vtedy sú reakcie omnoho svižnejšie a prituhne aj podvozok.
Nie MINI Countryman John Cooper Works stále nebude motokára. Športový režim síce motoru prepožičia ostrejšie naladenie a takisto je tvrdší podvozok, ale stále cítiť, že toto auto už trochu dospelo a nepotrebuje predvádzať šialené poskakovanie.
Veď MINI Countryman prešiel vývojom, podobným ako evolúcia medzi druhmi človeka. Má nielen kľudnejšiu povahu, ale zároveň prináša viac priestoru. Veď len batožinový priestor má 460 litrov, čo je akurát na auto s dĺžkou 4433 milimetrov. Dôležitý fakt je asi aj, že na zadných sedadlách je dosť miesta. MINI už rozhodne mini nie je. Aspoň Countryman. Veď sám za seba za viem posadiť a ak by som potreboval, viem si posúvať sedadlo a naklápať operadlo.
Predná časť interiéru Countryman John Cooper Works je čisto vo forme minimalizmu. Látkou potiahnutá prístrojová doska s presvitajúcim ambientným osvetlením pôsobí aj v noci zaujímavo a cez deň vytvára dojem luxusu aj bez použitia kože. Jediným veľkým prístrojom, ktorý vlastne máte, je veľký tanier s displejom v strede prístrojovej dosky.
Tanier zobrazuje rýchlosť, otáčky, navigáciu, vlastne absolútne všetko. A jeho zobrazenie je vynikajúce. Ak by robilo Apple auto, čo už zjavne nebude, tak by displeje mali veľmi podobnú charakteristiku. Druhý displej je pred vodičom a je premietaný na malý výklopný štít. Aj tu sa grafici s prevedením celkom vyhrali.
Len si pripomeňme, že britská automobilka je stále v rukách koncernu BMW, čiže v BMW Group a to znamená, že podvozkové diely a riešenia sú zdieľané s BMW X1 M35i. A práve to môže byť najväčším konkurentom, ak by som zabudol na Cupra Ateca s najvýkonnejším motorom.
MINI do boja vyráža s charakteristicky tvarovanou karosériou, s originálnymi zadnými svetlami, ktoré na obdĺžnikovom pôdoryse vytvárajú odkaz na vlajku veľkej Británie a s novým prevedením predných svetlometov. Už nie sú okrúhle, už sú skôr hranaté, ale stále vidno charakter vozidla na prvý pohľad a okamžite je ho možné zaradiť ku značkovým súrodencom. Veď aj nové malé MINI prijme nové tvary. Aspoň čiastočne.
Základná cena MINI Countryman John Cooper Works začína tesne pod 52 000 €. Tento kúsok atakuje 65 000 €. Je to logické, lebo je naozaj nabitý výbavou. Z víkendovej hračky, prípadne druhého auta do rodiny sa Countryman JCW rozhodne stal kľudne aj prvým autom v rodine a práve verzia John Cooper Works dokáže splniť väčšinu požiadaviek s prehľadom. Vývoj sa zastaviť nedá, MINI chytilo správnu vlnu a posúva Countryman do novej etapy života modelu.