Prvá jazda s Daciou Spring dopadla nad očakávania, ale kuriérom v meste nebudem

Dacia Spring je teraz často skloňovaná ako základný pilier elektromobility. Ani sa netreba teda čudovať, že za jej relatívne krátke pôsobenie na trhu sa predalo 10-tisíc kusov. Toto bude bestseller a sama automobilka hovorí, že toto je tretí z naozaj dôležitých modelov značky. Prvým bol prvý európsky model Logan v roku 2004 a druhým dôležitým Duster v roku 2010.

Pred jazdou samotnou pár dôležitých čísel:

230 km – dojazd na nabitie v kombinovanom cykle, podľa WLTP, v meste je vraj až 305 kilometrov
27,4 kWh – kapacita trakčného Li-Ion akumulátora
19,1 s – zrýchlenie na stovku
33 kW (45 k) – výkon elektromotora, krútiaci moment je 125 Nm
290 l – objem batožinového priestoru, podľa normy VDA je to 270 litrov
16 300 eur – základná cena za verziu Comfort, ale berte rovno Comfort Plus za 18 300 eur
30 kW – nabíjanie jednosmerným prúdom, ale toto je za príplatok 400 eur
4,8 metra – polomer otočenia, vďaka natočeniu kolies o 38 stupňov, predných
151 mm – svetlá výška, ktorá si poradí aj s obrubníkmi
23,1 l  – objem vnútorných odkladacích priestorov
0 eur – cena aplikácie My Dacia, ktorou sa dá Spring monitorovať a prepojiť
8 rokov – záruka na akumulátor (120-tisíc km), na auto je 3 roky, alebo 100-tisíc km
970 kg – hmotnosť Springu, z čoho 186 kg má akumulátor

Tadá, štartujeme! Máme úlohu, s Peťom z Új Szó berieme tašku a ideme sa hrať na kuriérov. Z dvoch nádob sme si vybrali komu máme doručiť balíčky. Peťo vybral človeka, o ktorom sme nepočuli, kvôli veku a pritom má 600-tisíc sledovateľov na Instagrame. Ale už viem kto to je a pozdravujem Martinu Horňákovú. Tú sme kontaktovali bez problému a doručili balíček. Ja som vybral z druhej nádoby dve možnosti, aby sme si mohli vybrať tú schodnejšiu. Buď by to mal byť poslanec NR SR, alebo kuriér Woltu roznášajúci jedlo. Asi je jasné, že sme šli naháňať kuriéra.

Ako som nakladal kuriérsky box, tak som otvoril batožinový priestor, ktorý sa vďaka mojej nepozornosti oprel o zábradlie. Našťastie sa veku príjemne veľkého batožinového priestoru nič nestalo, čo hovorí o robustnosti tohto malého auta. Vyrážame, kuriérsky box je na zadných sedadlách. Dobre, sme ešte v časti, ktorá sa dá nazvať chodníkom, takže beriem do úvahy aj to, že chodci sa mi nechcú uhnúť, lebo ani nevedia, že som za nimi. Spring je teda špiónske auto. Akurát o tom nehovorí kričiaca modrá farba s oranžovými detailami.

Vyrážame, som prvý za volantom a úprimne, po presadnutí z 300-koňového hybridu cítim miernu trhlinu v silovom spektre intergalaktickej kontinuity. Spring je slabé auto, ale v meste sa nestratí. Výkon stačí, len sa nesmiem dotknúť tlačidla Eco, ktoré všetko ešte pribrzdí. V meste však príde naozaj vhod ten malý polomer otáčania. Spring je veľmi dobre manévrovateľný a s výbavou Comfort Plus ponúkne bezproblémové cúvanie aj vďaka zadným parkovacím senzorom a kamere. Veď naháňame kuriéra Woltu, ideme sa spýtať do Daj Si, či niekto nemá objednávku, ale nie. Máme smolu, avšak parkovanie úplne ľavou zadnou.

Po návšteve u Momy ideme na Dunajskú, tam je predsa veľa reštaurácii. Nešetrím to a spotreba je veľmi priaznivých 14 kWh na sto kilometrov. Pritom v tabuľke je 12. Rozdiel pripisujem tomu, že nechceme sedieť v zime a máme nastavenú klimatizáciu na vyhrievanie. O tepelnom čerpadle môže Spring len snívať, rovnako ako o Full LED svetlách, tu hrá prím nízka cena, čo sa mu vynikajúco darí.

Podvozok je ostrejší a tvrdší, ale aj napriek tomu neskúšam ostré prejazdy zákrut. Vlastne na Dunajskej žiadne zákruty nie sú a vonkoncom sa po nej nedá ísť rýchlo. A v tom dačo! Modrý box s nápisom Wolt! Našli sme ho. Stláčam park-anywhere-button, štyri blikače, vyskakujeme z auta a bežíme ku borcovi, ktorý stojí pri krabici. Máme šťastie, nemá nás za úplných idiotov a po vysvetlení situácie ostáva postoj rovnaký. Selfíčko a máme vybavené. Ideme fotiť. Za rohom je, samozrejme, kuriérov Woltu hádam sedem. Murphyho zákony v praxi. Alebo aspoň ich obmena.

Fotíme v najprefláknutejšom automobilovom fotopriestore Bratislavy aktuálne. Tento sa instatne zaraďuje k najviac klišé miestam. Ale bol som prvý, ktorý tam fotil a zverejnil fotky s Megane RS, lebo som tam bol ešte pred oficiálnym otvorením kvôli inej práci. Spring vyzerá naozaj zaujímavo a na rozdiel od Renaultu Kwid, s ktorým pár dielov zdieľa má štvorskrutkové disky. Vnútri je všetko lacné, čo je pri lacnom aute celkom pochopiteľné. Jeden atribút mi však celkom vadí. Pach. Plasty a lepidlá ešte nestihli zneutralizovať svoje pôsobenie a je ich trochu cítiť. Možno to niekomu bude voňať a určite to o týždeň-dva-tri vyprchá. Stále si však myslím, že Spring je naozaj slušná odrazová plocha do sveta elektromobility. Len sa vykašlite na Comfort a choďte do Comfort Plus s DC nabíjaním. Ďakovnú bonbonieru a príslušenstvo posielajte na známe adresy. Alebo si adresu vypýtajte mejlom.

A sám sebe poďakujem za to, že som celú správu z prvej jazdy napísal bez spomenutia čínskej kuchyne a jarnej rolky (Spring Roll) a aj že som Roll so Springom neskúsil.