Renault spať začínal svojho času kategóriu MPV. Vtedy Matra, čo je francúzsky výrobca, ponúkla koncept s tvarmi prvej generácie modelu Espace najskôr automobilke Peugeot, ktorá povedala rezolútne nie a potom prišla s malou dušičkou do Renaultu. Tam koncept prijali a Espace sa stal okamžite úspechom. Veď v pôvodnej forme MPV vydržal celé štyri generácie. Piata generácia už predviedla trochu iné črty crossoverov, ale tá šiesta sa už kompletne pretransformovala na SUV.
A nech okolo auta chodíte akokoľvek, stále budete vidieť nejakú príbuznosť s inými vozidlami automobilky. Konkrétne je to príbuznosť s modelom Austral. Pri veľkej kritike by sa dalo povedať, že Espace je len iné označenie pre predĺžený Austral a neboli by sme ďaleko od pravdy. Ale vidno výrazný nárast rázvoru a tiež vidno nárast dĺžky. Oproti predchodcovi je však vozidlo menšie je dokonca kratšie o 140 milimetrov a na hmotnosti sa podarilo ušetriť až 215 kg.
Zvonka vidno charakteristickú masku chladiča, ktorá ukazuje rovnaký princíp dizajnu ako pri kratšom modeli, ale tiež maticové LED svetlomety. Vzadu je znova pesnička rovnaká. Tu sa veľmi čarovať nedá. Akurát je rozdiel, či zvolíte výbavu Techno, ktorá už je dostatočne vybavená, ale reálne sedí v zahraničných cenníkoch niekde v strede a má 19-palcové zliatinové disky, pevnú zadnú nápravu odpruženú skrutnou žrďou a menej dynamické nárazníky, alebo skočíte do vyšších výbavu na našom trhu nazvaných Esprit Alpine, alebo Iconic. Tie už majú viacprvkové zadné zavesenie a natáčanie zadnej nápravy až o päť stupňov. Štandardom sú tu 20-palcové zliatinové disky. Pri použití natáčania je zmenšený priemer otáčania o viac ako meter na 10,4 m.
Interiér modelu taktiež evokuje najnovšie autá Renault. Má tiež systém Open R link, ktorý funguje na základe Androidu a dokáže bezdrôtovo zrkadliť akúkoľvek relevantnú platformu. Druhým faktom je, že v Renaulte Espace majú zadní pasažieri, teda tí v strednom rade, v druhom, na kolená až 321 mm priestoru. To v prípade, že je lavica posunutá najviac dozadu. Vtedy ostáva buď batožinový priestor s objemom až 777 litrov, alebo sú v tomto priestore ešte dve sedadlá. Ak chcete využiť zadné dve sedadlá, tak musíte stiahnuť aj po posúvaní zadnej lavice, teda znova tej strednej, v rozmedzí až 220 mm. Ak využijete všetkých 7 sedadiel, tak vám zostane 159 litrov batožinového priestoru.
No a teraz sa na auto pozrime poriadne. Zvonka je vynikajúce, hodí sa mu extrémne tá červená farba ťahajúca zrak všade. Zvnútra je príjemné držať chrbtom alcantaru, ale trochu menej je to príjemné na volante. Alcantara sa totiž šmýka, preto je len dobre, že je len na časti vnútorného čalúnenia venca. Všetko ale pôsobí extrémne kvalitne a tak, že vydrží bez pazvukov hádam večne. Dokonca aj na zadných sedadlách sa sedí pohodlne a je na nich tiež veľa priestoru. Nemyslím teraz je v kufri. Tam je priestoru logicky menej a zdá sa mi, že je miesta ešte trošku menej ako mal predchodca.
Naštartovanie tlačidlom pod volantom znamená spustenie hybridnej sústavy. Nič iné v ponuke Espace nie je. Márne by ste hľadali dvojlitrový naftový motor, ale aj 225-kovú 1,8-litrovú benzínovú strojovňu, ktorá nezaprie príbuznosť s modelom Megane RS. Tu je len jedna voľba.
Motor je, na to, že je trojvalec, relatívne kultivovaný a iba pri podtočení sa do kabíny dostane trochu vibrácií. Renault toto auto utlmil najlepšie ako sa dalo a aj preto nová sústava hybridného systému spolupracuje s automatickou prevodovkou, ktorá nemá žiadne spojky, ale jednotlivé prevody synchronizuje cez elektrické motory. Má dva prevody pre elektrický motor a 4 prevody pre termický motor. Celkovo sa dá využiť až 15 kombinácii a nastavení, čo je ešte o jednu viac ako v prípade predchádzajúceho hybridu v Renault Arkana. Pribudla možnosť využitia štartér-generátora pri preraďovaní z druhého na tretí termický prevodový stupeň, čo značí elimináciu výpadkov krútiaceho momentu na tú krátku chvíľu. Pri preraďovaní z trojky do štvorky už tento systém neúraduje a ak horšie manipulujete s akcelerátorom, tak sa môže stať, že príde veľmi jemné cuknutie.
Toto je ale jediná výčitka pre nový Renault Espace. Jazdí inak fantastický. Podvozok je nastavený perfektne a adaptívne tlmiče v spolupráci s hydraulickými dorazmi robia svoju robotu dokonale. Na jednu stranu prinášajú komfort, na druhú stranu dokážu ponúknuť určité športové a dynamické jazdné vlastnosti. A pritom agregát stále nepýta extrémne prísuny paliva. Pri ceste do Brna som časť cesty išiel po diaľnici, kde mal Espace kombinovanú spotrebu 7,5 litra a časť mimo nej. Tá druhá časť znamenala odmenu vo forme pohľadu na palubný počítač a údaj 5,7 litra na 100 km.
Čím je teda nový Renault Espace? Je ďalším prírastkom v rozširujúcej sa rodine SUV, ktorá dokáže odviezť až 7 pasažierov. Veľkou výhodou je, že základná verzia na našom trhu, Techno, stojí 39 900 €. To, čo vidíte na fotkách má celkovú cenu s príplatkami 49 900 € a je to výbava Esprit Alpine s niektorými detailmi doplnenými. Čiže cena je fajn, ale fajn je aj fakt, že ak chcete päťmiestnu verziu, tak ju máte za spomenutú cenu a aj ak chcete 7-miestnu verziu, tak ju máte za spomenutú cenu, čiže aj ak chcete 7-miestnu alternatívu, tak suma je stále rovnaká. Renault totiž nechal na konkrétnom zákazníkovi, koľko sedadiel zvolí a šieste a siedme sedadlo sú tak bez akýchkoľvek príplatkov.
Renault však s modelom Espace mieri do celkom naplnenej triedy. Veď podobné parametre má napríklad aj Hyundai Santa Fe, alebo, s privretými očami, aj Peugeot 5008. Je to trieda, kde funguje aj Škoda Kodiaq, Volkswagen Tiguan Allspace, alebo SEAT Tarraco. S hybridným ústrojenstvom je však iba kórejská časť trhu. A prečo nehovorím o Toyote Highlander? Lebo tá už je extrémne veľká.