Test SEAT Tarraco FR 245: Kľudne by mohol mať logo CUPRA

SEAT Tarraco je presne ten automobil, ktorý si kúpite, keď zistíte, že sedemmiestne MPV sú už na pokraji vyhynutia a automobilky ich posielajú do večných lovíšť za Winetuom a Oldšetrhendom. Spĺňa na to všetky podmienky, môže mať sedem miest, má dosť miesta, vlastne je ideálny. Ale čo ak do tohto receptu niekto našlahá ostrejšie čilipapričky?

No, vznikne verzia FR. Tú už ste u nás v teste mohli vidieť. Ale to bola len taká upútavka na plnú verziu. V podstate by sa dalo povedať, že predtým to bol freeware s reklamou na zakúpenie plnej verzie. A, podľa očakávania, plná verzia má najvýkonnejší motor, ktorý kedy Tarraco malo. Vlastne sa natíska otázka prečo toto auto stále nesie logo SEATu a nie športovej značky CUPRA. Veď má na to plné právo.

Výkonom je hot

V podstate si to urovnajme, pod prednou kapotou je motor spaľujúci benzín s objemom dva litre. A ten produkuje výkon 180 kW (245 k). Povedomé? To je základný výkon Formentora, verzie Veloz. Lenže ten má pohon iba prednej nápravy, Tarraco má pohon oboch náprav. To je super. Vlastne aj vďaka tomuto motoru by mohla mať táto verzia s prehľadom logo Cupra. Prečo ho nemá? Veď aj SEAT potrebuje vrchol ponuky.

Reálne sa Tarraco FR dostane na stovku za 6,2 sekundy. Na obrovské auto je to naozaj výborná hodnota. Ani maximum 228 kilometrov za hodinu nie je na zahodenie, ale to nemáte kde využiť. Avšak pružné zrýchlenie, ktoré je tiež výborné, využijete kedykoľvek. V športovom režime aj dostatočne svižne reaguje sedemstupňová automatická prevodovka s dvomi spojkami.

Podvozok Tarraca FR je aj napriek adaptívnym tlmičom naladený trochu tuhšie. Pri športovej jazde je tento štýl optimálny, pri bežnom jazdení to tiež nie je zlé, stále si zachováva dostatok komfortu. Ostrý prejazd zákrut je dlho neutrálny, lebo aj vzadu je dosť hmotnosti. Rozloženie vôbec nie je zlé. Jedinou zradou môžu byť pneumatiky Pirelli Scorpion, ktoré musia byť univerzálne a zvládnuť aj poľné cesty. Takže na suchu sú len priemerné.

Najvýkonnejšie Tarraco FR by malo veľa žrať. Avšak nie je to úplne tak. Ak sa posnažíte, môžete vidieť aj hodnoty pod 7 litrov. Lenže nebudete chcieť túto snahu opakovať veľmi často. Skôr sa budete hýbať medzi 8 a 9 litrami. A aj to je fantastická hodnota, veď môžete mať až sedem sedadiel. A s nimi prejsť napríklad aj Nűrburgring. Stanovíte nový najlepší čas pre kategóriu, ktorú nikto neriešil, čiže medzi sedemmiestnymi SUV? Je to len na vás.

Je to veľký kus auta

Tým, že verzia FR dostala inú spodnú časť, už nie je plastová, ale lakovaná, plus masívnejšie spodné lemy, vyzerá model ešte väčší ako v skutočnosti je. Vlastne Tarraco nie je až tak veľké auto a pohybuje sa približne na pôdoryse Alhambry. A už vidíte kam mieri. Sedem miest, relatívne veľké a praktické auto, tadá! Tarraco je dôvod prečo má Alhambra už nahnutý osud.

Tento kus je iný ako ten minule. Už má kompletný facelift, čo znamená, že zvonku dostal nový nápis s písaným fontom. A k tomu naviac dostal aj zadné svetlá prepojené LED pásom. Doteraz tento pás bol len vizuálnym prvkom, ktorý nesvietil. A presne toto zadnej časti chýbalo. Avšak je tu aj jedna vec, ktorá nie je úplne po chuti. Sú to falošné koncovky výfukov. Museli tam byť tieto imitácie? Jasné, museli, lebo to vytvára dojem výkonného auta.

Veľké disky kolies dopĺňajú celkový vzhľad Tarraca. Priemer 19 palcov je možno za tou tuhšou charakteristikou podvozku. Ale na auto sedia úplne dokonale. Ani netreba priplácať za dvadsiatky, aj keď by mohli byť veľkým vizuálnym lákadlom. Vlastne celkový vzhľad Tarraca FR naznačuje, že bez ohľadu na použitý motor bude pre dynamickejšie založených vodičov. Aj preto nemá v ponuke základné motorizácie, len tie výkonnejšie.

Veľkosť teda Tarraco vôbec nemaskuje a najviac je to zreteľné v prípade bielej farby. Perleť je krásna, s autom hrá dokonale, vlastne je trochu problém si práve toto auto predstaviť v akomkoľvek inom odtieni. Čierna? Príliš zaniká, možno pekná modrá, alebo červená by fungovali podobne dobre. Ale ak chcete stávku na istotu, tak jednoznačne táto biela.

Aj tých 7 sa dá, ale 5 je komfortnejšie

Vnútro Tarraca je obrovské. Vlastne ak má iba 5 sedadiel, tak ponúka aj masívny batožinový priestor, ale to už sme písali pri viacerých testoch. Lenže teraz je v interiéri niekoľko noviniek. Menší facelift sa prejavil aj tu a nie je len o svetlnom páse na piatych dverách.

Ak hľadáte zmeny, ktoré sa udiali, tak tie sú vpredu. Vynikajúca klimatizácia s ovládaním kolieskami je preč. Na jej mieste je panel s dotykovým ovládaním. Jasné, je cool, funguje, ale stále, tie kolieska sú pre mnohých lepšie. Toto je ako v Arteone, ale pritom je náchylnejšia na odltačky prstov. Vývoj však nezastavíme a aj výrobné náklady na dotykové panely sú nižšie ako na fyzické tlačidlá. Naviac stále úraduje ten cool faktor.

Rovnako to je aj s novou radiacou pákou. Nemusí proste sadnúť každému. Má lesklý čierny povrch, v ktorom sú vsadené podsvietené písmená. V noci to vyzerá super, vlastne aj cez deň, ale handrička na prelešetenie bude asi povinnou súčasťou výbavy auta. Dobre, táto páka vyzerá lepšie ako tá predtým a je jasné, že Tarraco ešte nemá úplný shift-by-wire, lebo inak by stačila tá malá páčka vo forme výkyvnej hlavice holiaceho strojčeka.

Tarraco FR však ponúka veľmi dobré sedadlá. Majú dobrý tvar aj napriek tomu, že sú uchytené pomerne vysoko, veď toto je SUV. Ale tiež ponúkajú akýsi kompromis medzi tým, že držia v zákrutách naozaj obstojne a sú pohodlné na bežné vozenie. Práve sedadlá sú jedným z highlightov verzie FR.

Najvýkonnejší model je asi aj najlepší

Už v teste slabšej alternatívy s výkonom 140 kW (190 k) sme naznačili, že 245-ka bude možno lepšia. A j to tak je. Ak teda hľadáte príjemné SUV s veľkým vnútorným priestorom za rozumnú sumu, tak toto Tarraco FR je perfektná voľba. Veď stojí do 40-tisíc eur, ak stihnete výbavu FR Family. Tak prečo to nie je Cupra Tarraco? Netušíme, ale rozhodne by sa o túto pozíciu mohlo uchádzať. Je dostatočne športové na to, aby spĺňalo podmienky.

 

SEAT Tarraco FR 2.0 TSI 245 4Drive DSG

Motor R4 benzín
Objem 1968 cm3
Výkon 180 kW (245 k) pri 5250-6500 ot/min
Krútiaci moment 370 Nm pri 1600-4300 ot/min
   
Prevodovka Automatická sedemstupňová DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4728 mm
Šírka 1839 mm
Výška 1658 mm
Rázvor osí kolies 2790 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1769/2360 kg
Batožinový priestor 760/megaveľa l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 228 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,2 s
Spotreba (WLTP) 8,4-9,2
Emisie g CO2/km 191-208