Prvá jazda BMW iX3: Športovejšie naladenie elektrickej energie

Od uvedenia modelu i3 ubehlo už osem rokov. Auto bolo svojho času prelomové. Ak ste krátko po ňom čakali príchod ďalších elektrických BMW, čakali ste márne. Nový plnohodnotný elektromobil prichádza až teraz. Čakanie sa oplatilo. eDrive piatej generácie obsahuje účinejší elektromotor a batérie s vyššou energetickou hustotou (o 20%).

BMW iX3 je elektromobilom odvodeným od SUV X3. Čisto elektrická verzia sa v cenníku nenachádza na úplnom vrchole, ale pekne sa včlenila medzi štandardné spaľovacie verzie a plug-in hybrid. IX3 začína na cene 66-tisíc eur. S plnou výbavou je za 73-tisíc. To sú ceny porovnateľné nielen s X3 30i, ale aj 30e. Isteže je verzia M40i zaujímavejšia, no iX3 je veľmi podarený elektromobil.

Aj preto, lebo na prvých kilometroch pôsobil extrémne nudne. To je pri elektromobiloch vo všeobecnosti dobrý znak. Keď sú najprv nudné, znamená to, že fanúšikov elektromobilov uspokoja. Pokiaľ následne nepríde k poruche, alebo neodpadne nejaký komponent, fanúšikovia elektromobilov budú takmer nadšení. Poslednou skúškou je odpich z križovatky. Ak z auta zabolí krčná chrbtica, fanúšik elektromobility je v elektrickom rauši. BMW iX3 však pridáva aj schopnosti, ktoré ocení všeobecný motoristický fanúšik. Jazdí totiž dobre.

A nie dobre na elektromobil. Medzi elektromobilmi je to bezpečne najlepšie jazdiace auto. Jazdí tak dobre, až si svoj znak s vrtuľkou na prednej kapote ozaj zaslúži. Jazdil som verziu s adaptívnym M podvozkom. iX3 zatiaľ kúpite len s pohonom zadnej nápravy. Pri rozložení hmotnosti v pomere 43:57 v prospech zadnej nápravy to nemožno považovať za problém. Obzvlášť keď si uvedomíte, že auto pri jazde tlačí hmotnosť dozadu a čo je podstatné – väčšinu váhy má nízko. Skúšal som na snehu. Žiadne problémy s trakciou. Príjemná zábava.

Auto je v zákrutách veľmi presvedčivé. Konštrukcia pôsobí tuho a riadenie je presné. 286 koní a 400 Nm z elektromotora je presne ten pravý mix, aby auto okamžite reagovalo na stlačenie plynu a zároveň bol nárast výkonu pekne lineárny. Maximálna rýchlosť je 180 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchli za 6,8 sekundy. Pružnosť je ešte zaujímavejšia a auto sa môže porovnávať s vrcholnými špecifikáciami modelového radu.

V porovnaní s konkurentmi je iX3 výrazne ľahšie. Od Audi e-tron až o 300 kíl (2260 vs. 2565 kg). Môžu za to menšie batérie i ľahšia konštrukcia. Auto ponúkne celkovú kapacitu batérii 80 kWh pri maximálnom nabíjacom výkone 150 kW. Kapacita batérií využiteľná na jazdu je nižšia než u EQC aj u e-trona. Napriek tomu dokáže odjazdiť porovnateľne veľa, respektíve viac ako nemeckí konkurenti.

V ľadovom februárovom počasí som mal priemernú spotrebu 26,2 kWh. To vrátane dynamickej jazdy po okreskách, no najmä popri vyhrievaniu kabíny bez zapojenia do siete. Pri ranných -8° Celzia sa z výduchov vzduchotechniky začal rynúť teplý vzduch za približne 2 minúty. Dojazd v tom okamihu síce skokovo klesol, ale následne ubúdal pomalšie.

Na jedno nabitie by mala iX3 vedieť prejsť 460 km podľa WLTP. Toľko som za necelý deň nestihol najazdiť, no po cca 100 km neklesol stav nabitia batérie pod 50%. Cez deň bolo -5° a napriek tomu by som s autom odjazdil cez 270 km. Toľko som dal s e-tronom na jar (15-30°) pri úspornom jazdení. Teraz vraj jazdí úspornejšie, spotrebu iX3 nedosahuje. Aj napriek menšej batérii je iX3 porovnateľné so svojimi väčšími kolegami.

iX3 je plnohodnotné päťmiestne auto s batožinovým priestorom s kapacitou cez 500 litrov. V kabíne je to prémiové BMW. Ako zvonka, tak zvnútra iba veľmi jemne prezrádza, že je elektromobilom. Jazdí veľmi dobre, má cenu porovnateľnú s konvenčnými špecifikáciami, má slušný dojazd. A má aj veľmi dobrý zvukový prejav – na elektromobil. Hans Zimmer to urobil dobre a prifarbenie zvuku elektromotora mu vyšlo. Znie to ako poriadne veľký športový mixér.

O zážitky, postrehy a pár fotiek sa s nami podelil Jano Hargaš. Ďakujeme!