Prestavba na LPG dokáže znížiť náklady na palivo

Liquefied Petroleum Gas, skrátene LPG, je skvapalnený ropný plyn. Používa sa ako lacnejšia alternatíva benzínu. V súčasnosti sa preferuje aj ako ekologickejší spôsob jazdenia. Počiatočná investícia do prestavby auta na plyn nie je najmenšia, jej návratnosť býva, podľa najazdených kilometrov relatívne rýchla a prináša aj postranné výhody.

V prvom rade je po prestavbe výhodou ekologická jazda. Výfukové plyny obsahujú menej škodlivých látok ako pri spaľovaní nafty, či benzínu. Pohon na LPG tak šetrí životné prostredie. Pri spaľovaní plynu sa netvoria karbónové usadeniny, čo znamená, že motor je čistejší, predlžuje sa jeho celková životnosť, ale i životnosť jeho ostatných komponentov.

Nádrž na LPG sa dá zabudovať takmer do každého vozidla – predpokladom je benzínový motor. Vozidlo neutrpí ani po stránke vzhľadu. Dnes sa nádrže montujú do kufra, alebo do priestoru rezervného kolesa. Montáž miesto rezervy vytvára potrebu umiestniť ju do batožinového priestoru. To, ako sa miesto pre batožinu zmenší, závisí najmä od typu auta. Špecializovaný a kvalitný servis však vie pristúpiť k montáži individuálne, podľa potrieb klienta, bez ohľadu na vek vozidla. Ušetriť miestom ktoré by zaberalo v batožinovom priestore rezervné koleso sa použitím dojazdového kolesa alebo spreja na opravu defektu.

Zdanlivým problémom v oblasti zariadení LPG je bezpečnosť. Tá je však minimálne porovnateľná s autom jazdiacim na benzín. V prípade požiaru vozidla sa tavná poistka na viacúčelovom ventile zariadenia roztaví a umožní únik plynu. Plyn iba zhorí, nádrž nevybuchne. Na bezpečnosť sa viac musia pozerať šoféri, ktorí by chceli takéto auto zaparkovať v podzemnej garáži. LPG je ťažšie ako vzduch, pri prípadnom úniku by sa hromadilo pri zemi. Táto zmes nie je jedovatá, ale nedýchateľná. Práve preto sa autá jazdiace na plyn povinne označujú nálepkou LPG a na Slovensku majú zakázané parkovať v podzemných garážach. Vo väčšine európskych krajín však už tento predpis zrušili a EÚ chystá všeobecné nariadenie o jeho zrušení, ktoré bude záväzné pre všetky členské štáty.

Ovládanie auta na LPG nie je zložité. Čerpanie na stanici za vodiča urobí vyškolený personál. Autá na LPG pohon sa neštartujú na plyn, ale vždy na benzín. Riadiaca jednotka sa na plyn prepne sama vtedy, keď je motor správne zahriaty. V interiéri je počuť len pípnutie. Pri nezahriatom motore v letných mesiacoch prepnutie pohonu na plyn trvá približné 1 – 2 minúty, v zimnom období to môže byť 3 – 5 minút po naštartovaní. Pri zahriatom motore sa pohon na  LPG prepne takmer okamžite po štarte. Prevádzku na benzín je možné počas jazdy kedykoľvek prepnúť späť. Práve možnosťou striedania plyn – benzín sa zvyšuje dojazd automobilu. Motor jazdiaci na LPG je tichší. A nezapácha, pretože pokiaľ je zariadenie  nainštalované profesionálne, plyn nemôže z nádrže unikať mimo spaľovacieho systému.

Pri jazde na plyn sa výkon motora znižuje približne o 5 – 10%, čím mierne rastie aj spotreba. Výsledkom však nie je strata, práve naopak, úspora financií, nakoľko plyn je lacnejší než benzín či nafta. Už 20 rokov sa jeho cena pohybuje na úrovni polovice ceny benzínu (ku dňu zverejnenia článku priemerná cena LPG 0,73 € / liter). Navyše, toto palivo sa svojím skupenstvom samo chráni pred zlodejmi, jeho odcudzenie je vlastne nemožné.

Používanie LPG nie je rarita, ale bežná alternatíva rozšírená po celom svete. Švajčiarsky úpravca Rinspeed používa plyn na pohon väčšiny svojich kreácií. Aj na Slovensku neustále rastie počet plynových čerpacích staníc, ktorý pomaličky dosahuje číslo 300.

Prestavbu auta na LPG by si mal záujemca nechať urobiť len vo firme poskytujúcej certifikovaný a kvalifikovaný servis, ktorá tiež zabezpečí i kvalitné komponenty. Životnosť jednej nádrže je až 10 rokov. No aj v oblasti montovania LPG sa nájdu „špecialisti“, ktorí sumu za montáž stlačia na minimum – daňou za to býva často použitie komponentov bez potrebnej kvality, či certifikátov, prípadne opakované použitie dielov zo starých vrakov. Neodborná montáž môže mať za následok potrebu častého nastavovania zariadenia a tiež dokáže výrazne zvýšiť spotrebu.

Pri LPG nádrži sa doporučuje pravidelná kontrola v špecializovanom servise, minimálne raz ročne. O kvalite servisu hovoria aj doplnkové služby a prístup k zákazníkovi. Servis by mal vedieť vyrátať aj predbežnú kalkuláciu ceny prestavby vozidla na LPG. V prípade montáže sa postupne investovaná suma vráti a potom už šetrí peniaze. Treba však podotknúť, že nie každému sa prestavba auta na LPG oplatí. Pokiaľ niekto auto príliš nevyužíva alebo jazdí len krátke vzdialenosti, tak návratnosť takejto prestavby môže byť otázkou mnohých rokov. Ako príklad uvádzame návratnosť investície prestavby na vozidle Škoda Fabia s motorom objemu 1,4 litra:

Náklady na prestavbu vozidla na LPG
(vrátane všetkých poplatkov a kolkov)
1 190 €
Priemerná kombinovaná spotreba na 100 km – benzín 7,1 litra
Cena benzínu 1,48 € / liter
Náklady na 100 km – benzín 10,51 €
Priemerná kombinovaná spotreba na 100 km – LPG 7,8 l litra
Cena LPG 0,73 € / liter
Náklady na 100 km – LPG 5,69 €
Návratnosť v km 24 720 km
Návratnosť pri najazdených 10 000 km ročne 2,5 roka
Návratnosť pri najazdených 20 000 km ročne 1,3 roka
Návratnosť pri najazdených 40 000 km ročne 6 mesiacov

 Pre vypočítanie návratnosti prestavby vášho auta, môžete využiť kalkulačku na adrese http://www.autolpg.sk/kalkulacka-navratnosti/

 Výhody prestavby na LPG:

  • Lacnejšie vozenie – celkové prevádzkové náklady, vrátane ceny pohonných hmôt, sú nižšie ako pri benzíne alebo nafte
  • Šetrnejšie k motoru – žiadne karbónové usadeniny v motore
  • Šetrnejšie k životnému prostrediu – Obsah škodlivých látok vo výfukových plynoch je výrazne nižší ako pri prevádzke na benzín alebo naftu.
  • Tichší chod – motor na plyn má o niečo tichší chod ako na benzín alebo naftu
  • Väčší dojazd – okrem samotnej nádrže na LPG v aute zostáva aj pôvodná benzínová nádrž. Tým sa celkový dojazd vozidla predĺži.

Nevýhody LPG:

  • Počiatočné náklady – počiatočné náklady na prestavbu sú vyššie, avšak pri najazdených 20 000 km ročne sa investícia vráti do 2 rokov. Taktiež aj v tejto sfére existuje možnosť kúpy na splátky
  • Zmenšenie batožinového priestoru – nádrž na LPG sa väčšinou inštaluje do batožinového priestoru alebo do priestoru určeného na rezervu, čím sa zmenší celkový priestor pre batožinu.
  • Zvýšenie hmotnosti vozidla – hmotnosť vozidla z dôvodu plynovej nádrže mierne zvýši
  • Zákaz parkovania v podzemných garážach – na Slovensku je zákaz parkovania automobilov s pohonom LPG v podzemných garážach (EÚ chystá všeobecné nariadenie o jeho zrušení)
  • Niektoré kombinácie pohonu na plyn a určitého automobilu môžu byť komické – keď si kúpite Porsche 911, tak môže montáž plynového zariadenia pôsobiť pre určitú skupinu úsmevne.

 Linky k článku:

www.AutoLPG.sk – Certifikovaný a kvalifikovaný servis pre prestavbu a montáž LPG zariadení do vozidiel.

Dacia Duster LPG – test auta s pohonom na LPG