Prelomová Toyota Mirai na vodík bude stáť 62 990 eur

Jazdenie je prudko závislé od ceny ropy, lebo z nej sa vyrába palivo. Teraz, k tomuto dňu, ceny palív stúpajú kvôli zablokovanému Suezskému prieplavu. Za prvých pár dní narástla cena ropy o takmer 6 percent a Ever Given bol krížom 6 dní. 400-metrovú loď len tak nebolo ľahké vyslobodiť. Aj preto sa hovorí stále viac a viac o alternatívnych palivách. Toyota verí vodíku a preto predstavila nový model Mirai.

Druhá generácia bude dostupná už aj na Slovensku a dokonca je jeden kus už prihlásený. Vodík má viacero výhod. Ako finálny produkt nie je plyn s rôznymi zložkami, ale iba voda. Tá sa uskladňuje v zásobníku a raz za čas ju auto vypustí, čím ju dostane do prírodného obehu. Ak auto parkuje v podzemnej garáži, tak je možné ju vypustiť už pred vjazdom.

Veľkou výhodou je, že vodík je relatívne dostupný, akurát zatiaľ nie je dostatok čerpacích staníc. Teoreticky by na začiatok na Slovensku stačilo 10-15 strategicky rozmiestnených, čo sa asi postupne stane realitou. Ale zatiaľ existuje v Európe celkovo 130 staníc, takže to nebude zajtra. Na Slovensku nie je žiadna, najbližšie sú vo Viedne, Wiener Neustadte a jednu stavajú v Brne. Napríklad v takom Nemecku je jazdenie s Mirai bezproblémové. Veď dojazd má Mirai až 650 kilometrov.

Palivo je uskladnené v nádržiach na 5,6 kilogramu. Takáto hmotnosť však potrebuje 142,2 litra objemu. Jedna z nádrží je v stredovom tuneli, čo vlastne trochu obmedzuje pasažiera vzadu v strede a v Mirai sa spokojnejšie odvezú štyria ako piati. Naviac štyria sa možno ľahšie zbalia do kufra s objemom 300 litrov. Vzadu je predsa elektromotor. Mirai je zadokolka, len tak pre informáciu.

Interiér modelu je priestranný pre štyroch, vďaka celkovej dĺžke 5 metrov. Predná časť interiéru, teda prístrojová doska výrazne siaha do sfér, ktoré sú vyhradené Lexusu. Naviac nový systém podporuje aj zrkadlenie telefónu cez Apple CarPlay a Android Auto.

Okrem základnej verzie Comfort bude v ponuke aj lepšie vybavená verzia Executive za 66 990 eur. A za 7 000 eur sa dá k Executive doplatiť balík VIP, ktorý pridá všetko tak, aby sa Mirai dostal na úroveň luxusného auta. Mimo ostatných aj najširšie strešné okno s rozmerom 831×802 milimetrov.

Ak sa teda rozšíri čerpacia sieť, tak bude Mirai reálne použiteľným autom. A koľko stojí jazda? Na jednej z fotiek je fotka z Belgicka, kde je 9,99 eura za kilogram vodíka. To znamená, že plná nádrž stojí približne 56 eur a pri nájazde 650 kilometrov je to necelých 9 eur na sto kilometrov. To znamená, že Mirai jazdí za toľko ako Camry. Približne. A to sme stále v momente, kedy nie je tankovanie vodíka úplne rozšírené, tak je, logicky, drahšie.

V každom prípade, už sa tešíme na prvú jazdu a test.