Porsche Boxster končí sa spaľovacími motormi, Spyder RS je finálna šialenosť

Porsche uvažuje o elektrickej energii naozaj mocne, čoho dôkazom nie je len aktuálne úspešný elektromobil Taycan, ale aj plán spraviť malý elektrický roadster. Preto neprekvapí, že na ukončenie produkcie obľúbeného modelu automobilka zvolila niečo naozaj špeciálne. Tým posledným spaľovacím vozidlom v triede má byť 718 Spyder RS, ktorý ponúkne najbrutálnejšie a najzásadnejšie výkony.

Labutia pieseň pre spaľovacie agregáty v modely Boxster, Spyder a rade 718 s otvorenou strechou bude vo forme špeciality s názvom Spyder RS. Áno, Spyder a Boxster sú síce dve rozličné autá, ale ponúkajú veľmi podobnú koncepciu a podobné vlastnosti. Spyder je jednoducho ľahší. A Spyder RS je ešte ľahší. To v preklade znamená, že oproti klasickému Spyderu ušetrí model RS novým jednovrstvovým deflektorom na prekrytie posádky až 7,6 kg. Samotná látková prikrývka váži iba 18,3 kg. To však znamená, že samotný látkový top je až o 16,5 kg ľahší ako v prípade 718 Boxster. Aj toto je spôsob, ako sa podarilo udržať hmotnosť na veľmi priaznivých 1 410 kg, čiže o 40 kg nižšej ako má klasický Spyder. Je to približne rovnaká hmotnosť akou disponuje GT4 RS Cayman.

Zmena hmotnosti však nie je všetko, čo sa udialo. Zmenil aj podvozok, ktorý je derivovaný síce z GT4 Caymanu, teda verzie RS, ale je o niečo mäkší a nastavený tak, aby sa s autom dalo reálne jazdiť aj na bežných cestách, keďže toto nebude úplne šialená okruhová zbraň. O zlepšení jazdných vlastností Porsche hovorí aj v spojitosti so zníženým ťažiskom. To kleslo vďaka posunutiu motora nižšie až o 30 mm. Ďalšia možnosť zníženia hmotnosti je vo forme výmeny 20-palcových kovaných hliníkových diskov za ľahšie kované horčíkové kúsky.

Jasné, niekoľko zmien k dynamickejšej a športovejšej náture vozidla je aj v interiéri, ale to hlavné je niečo úplne iné. Najzásadnejšou novinkou verzie Spyder RS je motor. V strede je totiž umiestnený atmosférický štvorlitrový šesťvalec, ktorý má ploche usporiadanie valcov. Plochý šesťvalec ponúka výkon 368 kW (500 k) a krútiaci moment 450 Nm. Pri hmotnosti autá sú to fantastické údaje. Veď na stovku sa 718 Spyder RS dostane za 3,4 sekundy a pokračuje ku dvojstovke, na ktorej je z nuly za 10,9 sekundy. Sú to časy navlas rovnaké s tými, ktoré ponúka zatvorený 718 Cayman GT4 RS. Rozdiel prichádza pri pohľade na maximálnu rýchlosť. Kupé sa dokáže rozbehnúť na 315 km/h, ale kabriolet, či skôr roadster, je pomalší. Maximum má na úrovni 308 km/h. Stále je to rýchlosť, ktorá nie je legálna ani na jednej ceste u nás.

Čo bude ďalej je otázne, ale jasné je, že v Nemecku Porsche za toto auto pýta 151 215 €. U nás je to takmer 170-tisíc základ, 15-tisíc za horčíkové disky, 12 a pol tisíca za Weissach Package s karbónom a špeciálnym výfukom a 9-tisíc za keramické brzdy. Všetko je najviac okorenené kvótami, ktoré sú na tento rok, pre slovenský trh v počte dva, ak som to správne zachytil. A obe sú už vraj rezervované. Takže, vlastne, toto auto si asi ani nemôžete kúpiť. Môžete ale skúsiť druhotný trh, keď už jednotlivé vyrobené exempláre dorazia k svojim majiteľom. Možno sa nájde niekto, kto ho bude chcieť predať, lebo bude mať na to nejaké dôvody. Ak však máte toto auto objednané, tak gratulujem, je to vozidlo, ktoré si dokáže obhájiť svoju cenu a je možné, že si ju aj udrží. Nevznikne ich predsa veľa a budú raritou aj vďaka svojmu šialenému a dokonalému motoru. Veď kto iný robí štvorlitrový atmosférický agregát s takýmto výkonom? Mercedes má tiež štvorliter, ale osemvalec, ktorý produkuje rovnaký výkon v bývalých modeloch AMG, napríklad C63.