Petrolhead cestuje: Hong Kong

V rámci našich cestopisov sme sa túlali už po cestách Spojených štátov, alebo Kuby. S odstupom času sme sa teraz dostali na druhú stranu sveta, preto sme sa rozhodli, že vám z našej cesty po Číne prinesieme zopár postrehov a zaujímavých zážitkov. Výnimočne sme teraz nespoznávali krajinu spoza volantu auta, ale využívali služby lokálnej dopravy a taxíkov. Našu cestu začíname v modernom Hong Kongu. Za volantom by to tu mohlo byť zaujímavé, ale s pravostraným riadením nemá nikto z nás skúsenosti tak to radšej nebudeme riskovať. Stačí ten chaos čo tu robíme pri eskalátoroch alebo na prechode. Aj po pár dňoch stále automaticky pozeráme na druhú stranu ako by sme mali. Ešte šťastie, že Hong Kong je mesto nekonečných nadchodov, ktoré úžasne nad širokými cestami spájajú celé mesto. Väčšinou spájajú tie najväčie mrakodrapy a nákupné centrá. Ich pasáže sú plné rôznych obchodov, tie najluxsusnejšie majú exkluzívne predajne tých najdrahších svetových značiek. V kombinácii s metrom sa môžete pohybovať skoro po celom centre bez toho, aby ste museli výjsť von na denné svetlo. A práve možno svetlo najviac vystihuje túto metropolu Ázie. Hneď ako začne zapadať slnko, začne sa postupne objavovať svetelná šou rôznych farieb. Každá významnejšia budova alebo obchod sa snaží upútať rôznymi svetelnými efektami, alebo obrovskými obrazovkami. Nočné mesto ma úplne inú atmosféru ako cez denné. Všetko okolo žiari a zrazu máte pocit, že to mesto bolo cez deň nudné a fádne. Staré a ošarpané fasády na množstve stavieb sa strácaju v svetelných efektoch moderných stavieb. Aby ste nemali pocit, že na tom osvetlení šetrili, niektoré mrakodrapy majú svetelné efekty po obvode celej fasády. Nezabúdajú tu ani na turistov, ktorých sem každý rok chodí niekoľko miliónov. Niekoľkokrát do týžňa je pripravená na pobreží zátoky obrovská laserová show, do ktorej sú zapojené lasery umiestnené na 40tich rôznych mrakodrapoch. Aj keď sa asi úrovňou nedá porovnávať s laser šou ktorú môžte vidieť v Dubaji, sledovať ako je do programu zapojené celé mesto určite stojí za to.

Na panorámu Hong Kongu je najkrajší  výhľad z výšky. Doporučujeme aby ste sa hneď ráno vyviezli starou strmou električkou na vyhliadku Peek. Ak si ráno doprajete spánok, vypomstí sa Vám to veľmi dlhým čakaním v rade na spodnej stanici. My sme to hneď ráno zvládli bez čakania, ale už na ceste dole sme našli radu dlhú možno aj na pár hodín a to sme sem prišli mimo hlavnej sezóny. Druhý pohľad z výšky je z mrakodrapu Sky100 na druhom brehu zátoky. Doporučujeme si zakúpiť zvýhodnený lístok na dva vstupy. Mali sme tak možnosť vidieť pohľad na mesto cez deň, ale aj v noci. V rámci miestnych atrakcií stojí určite za výlet lanovkou k soche Budhu. Z lanovky je nádherný výhľad na zátoku a vyťažené letisko. Je úžasne sledovať ako často tu lietadlá prilietajú a odlietajú. Všetko musí byť perfektne zorganizivané a operátori na kontrolnej veži sa asi nikdy nezastavia. Vzhľadom k tomu že lanovka na kopec s Budhom je umiestnená len kúsok od letiska, doporučujeme tento výlet hneď po prílete do Hong Kongu alebo cestou domou na letisko. Batožinu si tam bez problémov uložíte v uzamykateľných skrinkách za par eur. Lístok na lanovku si ale kúpte v predstihu cez internet. Vyhnete sa tak čakaniu v dlhej rade. Aj mimo sezóny sa v rade na lístky zdržíte viac ako hodinu. S lístkom zakúpeným cez internet môžte ísť priamo do rady pred lanovkou. Tam už to ide rýchlo a za chvíľu sedíte v lanovke. Na výber sú kabínky s plným a preskleným dnom. Socha Budhu sa týči na kopci, ku ktorému treba vyšlapať po strmých a dlhých schodoch. Výhľad je krásny, ale na obed, keď je slnko nad hlavou sochy veľmi pekné fotky asi nespravíte. Fotky proti slnku spraví pekné asi len skúsený a dobre vybavený fotograf. My sme ale boli aj tak spokojní. Po 11-hodinonom priamom lete z Viedne sa nám pohyb už hodil a príjemné letné počasie nám hneď zlepšilo náladu.

Na dopravu po meste sa nám najviac osvedčilo metro. Jasné trasy, dlhé vlaky a príchody v intervale 5 až 10 minút. Úžasná je dĺžka vozňov. Jeden vozeň je taký dlhý, že keď sme stáli v strede tak sme poriadne nevideli ani na jeden jeho koniec. Aj napriek tomu boli tieto vlaky počas špičky neustále preplnené. Horšie to je vyznať sa v bludisku tunelov pri výstúpeni v cielovej stanici. Niektore vstupy aj výstupy z metra su od seba aj niekoľko blokov a tak až priamo na ulici zistíte, že ste sa dostali o pár blokov inde ako ste pôvodne plánovali.

Z autobudov je vždy krajší výhľad na mesto. Vačšina ich tu jazdi poschodových, čo je pre nás ako turistov oveľa atraktívnejšie. Za celú dobu sme ale nepochopili ako sú za túto dopravu určované ceny. Ceny za autobus nie su vysoké, ale vodič nikdy nevydáva a my sme vopred nevedeli koľko si máme pripraviť peňazí aby sme vedeli rýchlo a presne zaplatiť.

Pohodlná a rýchla je aj doprava taxíkmi. Prekvapilo nás, že tie ceny neboli až také vysoké ako sme si na začiatku mysleli. Ceny by sme asi prirovnali aj k Bratislave, dokonca sme niekedy mali pocit, že sú oveľa nižšie. Štandardne sú tu všetky taxíky bielo-červené benzínové Toyoty. Tá čo nás viezla bola prerobená na plyn. Mali sme šťastie na príjemných vodičov a dobre sme sa s nimi vždy porozprávali. Nový taxík ho stojí okolo 35 až 40-tisíc eur. Ich tvar aj dizajn je dlhé roky rovnaký. Sú veľmi jednoduché, majú veľa miesta a klasickú manuálnu klimatizáciu s páčkami. Bez problémov vraj zvládajú milión kilometrov. Potom vraj len vymenia motor a pokračujú s nim jazdiť ďalej. Auto pre nich nie je až tak veľmi vysoká vstupná investícia. Za licenciu taxikára musí každý z nich zaplatiť milión hongkongských dolárov ( cca. 110 000 eur).  Vidieť, že si túto investíciu vážia a správajú sa poctivo a veľmi slušne. Nemali sme z nich ani raz pocit, že by nás chceli ako turistov oklamať podobne ako to skúšajú ich kolegovia v Prahe alebo Bratislave.

Na cestách tu prevládajú japonské značky. Čínske auto sme tu žiadne nestretli. Miesto toho sa tu po meste preháňajú Lamborghini, Ferrari, Aston Martin, McLaren, alebo aj staré Porsche Spider. Jazdiť na nich po lokálnych mestských cestách asi nie je veľmi pohodlné, ale určite to tu pôsobí veľmi efektne. Často tu na cestách stretávame Tesly. Vidieť, že sa tu výborne uchytili. Musk sa tu pri prechádzke po meste musí vždy veľmi usmievať. Aj keď ešte stále elektromobily veľmi nemusíme, Model X sa im veľmi podaril a na ceste vyzerá veľmi dobre. Úplný extrém oproti Tesle bol Ford Mustang GT. Prvý krát sme ho tak mali šťastie vidieť s volantom na pravej strane.

Drahé európske značky sú tu veľmi populárne. Na cestách, ale aj vo výkladoch obchodoch je vidieť, že sa tu točia veľké peniaze a ľudia ich tu nemajú problém vo veľkom míňať. Značkové predajne tých najdrahších švajčiarských značiek sú tu na každom kroku. Ich cenovky vo výkladoch sa vyrovnajú cenám luxusnejších modelov nových Mercedesov. Vystavené hodinky v jednom výklade tak majú hodnotu vyššiu ako všetky vystavené auta u priemerného slovenského predajcu Škodovky.  Značky ako LV alebo Dior tu strácajú na exkluzivite. Veď ich tu je viac ako u nás C&A. Väčšinou sú aj tak prázdne, ale pri cene obyčajného šáliku LV podobného cene nového iPhone 8 sa tomu ani veľmi nečudujeme. Na druhú stanu nás náhodne oslovujú rôzni obchodníci ponúkajúci kvalitné repliky značkových hodiniek a kabeliek. Aj keď sme sa im spočiatku vyhýbali, nakoniec sme jednému zo zvedavosti prikývli. Kupovať sme nič neplánovali, zvedavosť bola silnejšia a chceli sme vidieť ako repliky o ktorých sme toľko počuli vyzerajú. Nechceli sme sa nikde zamotať v úzkych a tmavých uličkách, tak sa nás snažil uistiť, že má všetko v dome na druhej strane cesty. Náš obchodník hneď začal cestou s niekym telefonovať. Vraj pre nás príde jeho kamarát. Po chvíle čakania nám oznámili, že máju problém a nič nám teraz ukázať nevedia. Asi sme nepôsobili veľmi dôveryhodne. V mobile nám ukazujú o aké hodinky, či kabelky by sme mali záujem, za pár hodín nám ich chcú prísť ukázať na hotel. Slušne túto ponuku odmietame a pokračujeme v spoznávaní mesta.

Centrum Hong Kongu je krásne zladená kombinácia skla, betónu a zelene. Aj keď je v prevahe betón a kameň v rôznych formách, dopĺňa ho množstvo malých aj väčších parkov s krásnou architektúrou a nádhernými rastlinami. Cez deň slušné a decentné mesto ožije v noci a do rána sa domáci aj turisti zabávajú v tisíckach rôznych barov a klubov. Aj keď tu neustále upratujú a veľmi dbajú o čistotu, dokonalú atmosféru často prekazí, pre nás nezvyknutých, výrazný zápach z reštaurácii alebo kanalizácie . Pri nočných potulkách mestom si musíte zvyknúť, že sa niekedy objavia aj potkany. To ale patrí k atmosfére každého veľkomesta.  Aj napriek pokročilej nočnej hodine sme sa tu cítili vždy príjemne a bezpečne. Pokiaľ sa vám pri potulkách svetom zapáčil New York, určite by ste mali vyskúšať a zažiť jeho ázijskú kópiu.