Na Liptove sa zrazilo 60 mini áut. MINI zraz prerástol vo veľkú akciu

Organizátori do posledného momentu nevedeli, či sa stretnutie slovenských majiteľov a fanúšikov značky Mini bude môcť konať. Či niekto nepríde a s heslom #NepokazmeMini nezakáže stretnutie väčšieho počtu podobne zmýšľajúcich ľudí. Táto situácia neprišla, zato na spanilú jazdu prišlo dvakrát viac áut ako sa pôvodne registrovalo. Namiesto tridsať áut značky MINI, prišlo až 60. Vo výsledku tak autá vytvorili kolónu, ktorá bola voľným okom pozorovateľná až z vesmíru. A ak nie z vesmíru, aspoň z drona vznášajúceho sa vysoko nad kľukatými cestami smerujúcimi z Liptova na Oravu. Lebo presne to bola trasa, štart a cieľ tohto stretnutia. Po dvoch rokoch sa vidieť a rozveseliť nielen posádky áut, ale aj svedkov okolostojacich a okoloidúcich. Naozaj sa to darilo.

Výprava od slovenského importu značky dramaticky znižovala vekový priemer zúčastnených áut, no prekvapivo príjemne zapadla medzi staršie a vyslovene staručké autá tejto značky. A niežeby iba družina motoristických novinárov prišla na nových MINI. Pôvodne bola akcia vyhradená veteránom, no nové a staré autá majú v prípade bežných značiek podstatne vzdialenejšie tvary i štýly ako je to pri Mini. Aj tak prekvapí o koľko väčšie je slovo malé. Pozrite sa na porovnanie pôvodných Mini s jedným z aktuálne najväčších modelov. Countryman je v porovnaní s klasikou obrovský a nejde len o stan. Za všetko hovorí rozmer kolies: R10 vs. R19.

Treba ale uznať, že pôvodné Mini bolo konštruované tak, že aj súčasné moderné platformy automobilov sa priestorovou ponukou môžu len červenať kdesi v kúte. Mini je auto dokonale využívajúce minimálnu zastavanú plochu. Štyria rozmerní chlapi sa do auta zmestia celkom ľahko. Nastupovanie a vystupovanie je ťažšie, no za to môže výška, či skôr nížka vozidla, trojdverová klasická karoséria a dnešné rozmery priemerného Slováka. To bude to lacné kuracie, alebo čo.

Pravda, bezpečnosť jazdy je už na prvý pohľad väčšia v moderných autách značky. Rovnako tak rýchlosť potrebná na vyvolanie radostných pocitov v posádke. Lebo aj keď sa nové veľké Mini správajú podobne motokárovo, ich zábavnosť je zreteľná vo vyšších rýchlostiach ako pri malých plecháčoch sediacich vyslovene na zemi a na desaťpalcových kolesách.

Tento zraz bol výnimočný nielen lockdownovými ťažkosťami, ale aj medzinárodnou účasťou. Autá pochádzali z Poľska, z Maďarska, z Česka i zo Švédska. Isteže sa zahraničné autá na zrazoch vyskytujú často, no dnes je pojem hranica o čosi tvrdší ako pred dvomi rokmi a to, že je možné hranicu prekročiť je človeku až podozrivé.

Akiste bola vyššia účasť spôsobená tým, že ráno nad Tatrami vyšlo slnko a obavy zo zlého počasia z predpovede sa rýchlo rozplynuli. No a z takého Švédska je to do Liptovského Jána na skok… Ako sa neskôr ukázalo, švédske auto bolo na Slovensku už dlhšie.

Spanilá jazda smerovala z Liptovského Jána do Zuberca a späť. V Zuberci sa pri Múzeu oravskej dediny autá pekne zoradili do šíku a predviedli svoju rozmanitosť. Lebo to je, spolu s obdivuhodnou praktickosťou a jednoduchosťou pôvodného Mini, silná stránka áut značky aj dnes. Ťažko nájdete dve rovnaké vozidlá, i keď štýlu majú za priehrštie staršie i novšie autá.