Honda Civic: jedenásta generácia je hybridná, Type-R príde budúci rok

Honda ukázala Civic pre severoamerický trh už dávnejšie, ale teraz sa ukázala najnovšia generácia určená pre Európu. S tou z USA, ktorá okrem iného získala aj ocenenie Severoamerické auto roka, má naozaj podobný vzhľad, ale je tiež vidno prispôsobenie pre náš trh.

Nová generácia Civicu, už jedenásta v poradí má o niečo jednoduchšie a menej výrazné línie ako mala desiata generácia. Vyzerá tak omnoho elegantnejšie a má šancu osloviť širšie publikom. Je pravdepodobné, že vďaka týmto tvarom si nájde cestu k viacerým zákazníkom a bude na cestách častejšie vidieť. Aj nová generácia úspešná jednoducho musí byť. Veď je pokračovateľom 50-ročnej tradície vozidla, z ktorého sa predalo 27,5 milióna kusov.

Nový Civic bude mať športovejšiu bočnú líniu, o čo sa pričinila aj kapota posadená o 25 milimetrov nižšie oproti predchodcovi. Zväčšená plocha skiel zase pomáha presvetliť a prevzdušniť interiér. Nízka línia bočných okien zlepšuje výhľad aj zo zadných sedadiel. A to nie jediné vylepšenie pre zadných pasažierov. Rázvor dlhší o 35 milimetrov znamená, že budú mať omnoho viac miesta na kolená a celý interiér bude pôsobiť väčším dojmom. Zníženie ťažiska zase prichádza s novou konštrukciou piatych dverí zo živicového materiálu. Takýto materiál odľahčí diel až o 20 percent. Ďalším vylepšením je posunutie pántov ku krajom nakladacieho otvoru. Nerušia tak líniu strechy.

Priestrannejší interiér má veľmi jednoduchý a elegantný dizajn. Prístrojová doska získala v novej generácii výrazne horizontálny charakter a počet ovládacích prvkov sa znížil vďaka novému informačno-zábavnému systému s displejom s uhlopriečkou 10,2 palca pre najvyšší stupeň výbavy Advance. Zvukový systém je pre základnejšie výbavy Elegance a Sport spojený s 8 reproduktormi, ale Advanced prináša až 12 reproduktorov s logom Bose.

To zásadnou zmenou, oproti súčasnej generácii, je použite hybridného Ústrojenstva. Desiata generácia mala výlučne benzínové motory, vo svojej druhej fáze života, ale jedenásta generácia príde iba s hybridom. Použitý systém je celkom prekvapením, nie je to to, čo má automobilka v Jazze a HR-V.

Pod prednou kapotou je dvojlitrový motor s priamym vstrekovaním a Atkinsonovým cyklom. Ten je spojený s dvomi elektromotormi, ktoré sú oba vpredu. Tie čerpajú energiu so 72-článkovej Lítium-iónovej batérie umiestnenej zase vzadu pod sedadlami. Motor je zaujímavý tým, že dosahuje až 41-percentnú tepelnú účinnosť. Celkový výkon tejto sústavy je 135 kW (184 k) a krútiaci moment dosahuje naozaj zaujímavých 315 Nm.

Civic primárne poháňajú spomenuté dva elektromotory a benzínový agregát väčšinou slúži iba ako generátor energie. Aj kvôli tomu je možné cítiť okamžitý prísun krútiaceho momentu. Hybridný systém ponúka aj možnosť čisto elektrickej jazdy. Na výber sú štyri režimy, Eco, Normal, Sport a nový režim Individual. Práve nový režim ponúkne možnosť nastaviť si samostatne jednotlivé prvky pohonu a vizuálnej prezentácie. Dajú sa nastaviť reakcie akcelerátora, motora a aj to ako sa informácie zobrazujú na prístrojom paneli. Prevodovka systému e:HEV minimalizuje mechanické trenie a jednotka riadenia výkonu zase optimalizuje využitie v každom momente. Automobilka oznámila, že nový Civic bude mať emisie v kombinovanom cykle menej ako 110 g CO2 na kilometer.

Novinka prichádza aj s novou generáciou systému Sensing, ktorý využíva 100-stupňovú prednú širokouhlú kameru a pokročilé technológie rozpoznávania osôb a zvierat, prípadne motocyklistov a cyklistov. Civic bude mať aj nové sonarové senzory, 4 vpredu a 4 vzadu. Tie pomôžu aj pri parkovaní, ale aj pri odhadovaná vzdialenosti adaptívnym tempomatom. V interiéri bude až 11 airbagov. V základnej výbave budú dva pre zadných pasažierov, kolenné pre predných pasažierov, ale aj stredový zabraňujúci stretu vodiča so spolujazdcom pri bočnom náraze.

Nový Civic je jedným z viacerých modelov ofenzívy Hondy. Tá prinesi,e v tomto roku, kompletnú elektrifikáciu celého modelového radu. V budúcom roku sa ukáže aj nové plne elektrické SUV segmentu B, ktoré bude vychádzať z prototypu E:Ny1 a vyzerá trochu ako elektrická verzia HR-V. Rovnako budúci rok príde aj nová generácia modelu CR-V prinášajúca hybrid, ale aj plug-in hybrid.

To, čo nás v stratégii zaujíma ešte viac ako elektrické SUV je fakt, že do konca roku 2023 bude v ponuke Hondy aj nová generácia Civicu Type-R. A zjavne bude tiež hybridná.