Test Renault Talisman TCe: Vetrolam

Renault sa potýkal s poklesom predaja Laguny ako liftbacku. Na model preto nenadviazal rovnomenný nástupca, ale nahradil ho a novú etapu začal Talisman. Chce výraznejšie zasiahnuť do diania v strednej triede. A konštruktéri nenechali nič na náhodu. Na kvalitu vraj dohliadajú borci z Mercedesu.

Talisman má byť v prvom rade Passatkiller. Dosť trapné slovo, že? Ale práve Volkswagen Passat je tým modelom, ktorý je porovnávacím v triede. Alebo to ešte môže byť Mondeo. Ovládaním však najmä s podvozkom 4Control Talisman poškuľuje po dosiahnutí prvých triednych priečok. Lenže ten nás ešte len čaká, zatiaľ nám musel stačiť normálny s výbavou Intens a benzínovým motorom TCe 150.

Je to sedan

To, čo Laguna považovala za kľúčové pozitívum necháva Talisman úplne bokom. Už nie je liftback, ale plnohodnotný sedan so všetkými plusmi a mínusmi, ktoré takáto karoséria prináša. Väčšia pevnosť, menší otvor na nakladanie, menej praktickosti, viac elegancie a dalo by sa pokračovať.

Vyvážené tvary sú očividné najmä zboku. Vpredu sa na svet pozerá už tradičná maska Renaultu s veľkým znakom a širokým otvorom od svetla po svetlo. Chrómové časti pridávajú na majestátnosti a viac vyniknú práve na tmavej farbe, ako by zažiarili na bledej. Striebornú vôbec ani neberte do úvahy. Možno ešte na bielej by celkom zažiarili.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jedinou vadou na vizuálnom stvárnení auta sú disky kolies. Sedemnástky sú malé. Na zimu síce fajn, ale v lete treba aj z pohľadu ovládateľnosti o palec viac, možno o dva. Na druhú stranu, o obrubníky ich neškrtnete. A vlastne ani nevyzerajú tak malé, lebo majú veľmi podarený tvar. Takže vizuál by bol v poriadku a ovládanie ešte počká.

Zadnú časť v noci priblíži nový svetelný podpis. Trendy nové slovné spojenie znamená LEDky v extrémne širokých zadných svetlách. Vzadu určite zaujmú aj koncovky výfuku. Až do momentu ako sa do nich pozriete. Sú, ako je teraz horším zvykom, sú to len atrapy v spodnej časti nárazníka. Vyzerajú efektne, avšak funkciu nemajú žiadnu, okrem estetickej.

Veľa miesta™

Talisman má veľa miesta vpredu. Ale ani vzadu nebudú cestujúci trpieť v žiadnom smere. Na kolená nie je až taký extrémny ako Superb, najmä pocitovo, ale ani pri obrovskom šoférovi sa netreba uskromňovať. Zvažujúca sa strecha však na hlavu predvádza iné parametre. Jemne ležérnejší posed a zrazu je miesta aj tam dosť.

Pri priestorových pomeroch treba spomenúť aj kufor, či skôr batožinový priestor. Objem je priam obrovský a má podobný problém ako spomenutý český konkurent, či vlastne aj Ford Mondeo. Keď sa niečo skĺzne za sedadlá, tak to nedočiahnete. Bodka. A ešte sa vraj zle do neho veci nakladajú cez malý otvor sedanu. Laguna bola v tomto pohľade praktickejšia, ale Talisman bude v ponuke aj ako kombi, tak je výber.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

V priestore vodiča najviac vidno, že kvalita je naozaj, ale naozaj, na vysokej úrovni. Všetko čoho sa dotknete má až exkluzívny charakter. Jedinú výčitku sme mali na účet miesta, kde končí šoférove koleno. Tam keby bol mäkký plast, bol by interiér priam vynikajúci. Nechýba mu displej pred vodičom, nechýba mu vetranie sedadiel ak si priplatíte za kožené čalúnenie.

Stredová konzola je samostatnou kapitolou. Trochu sme sa báli menšieho displeja. Ale prax ukázala jeden šokujúci výsledok. Malý displej je azda ešte lepší ako ten veľký vertikálny. Umožňuje ovládať intenzitu vetráka dotykovou stupnicou, čo je až neuveriteľne cool. Rádio môžete ovládať aj trochu archaickejším ovládačom pod volantom, ktorý je však veľmi jednoduchý a každá inovácia by ho mohla zhoršiť. Odtlačky na lesklej ploche nebudete dlho riešiť, mikrovláknová utierka sa kľudne vopchá do priečinka pred radiacou pákou. Multisense zase ovládate tlačidlom pri otočnom ovládači na stredovom tuneli. Práve otočný ovládač je dôvodom, že na displeji nebudete mať toľko odtlačkov prstov, lebo dotyk pri ňom používať na voľby nebudete. Logický je podobne ako systémy v BMW, či Mercedese, len trochu jednoduchší.

Jedinou vecou, ktorá bude reálne problémom v interiéri je občasne vrznutie kože sedadiel o kožu lakťovej opierky. Nič viac. Renault, klobúk dole!

Benzín s naftovou spotrebou

Štvorvalcový agregát s objemom 1,6 litra má viacero aplikácií. Funguje v Cliu RS, ako aj vo veľkom Espace. V oboch má až 200 koní. V Talismane tiež, ale ponúka aj slabšiu alternatívu s výkonom 110 kW (150 k). Na 1,5 tony je výkon príjemným priemerom. Ale prekvapením je spotreba. Možno by sme odporučili ísť do vyššieho výkonu, ale ten je kombinovaný len s výbavou Initiale Paris a stojí trochu viac.

Zrýchlenie na stovku je záležitosťou 9,6 sekundy, za čo sedan vďačí aj veľmi príjemnej sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovke. Nemáme prečo rozporovať dosahovaný čas. Faktom však je, že v mohutnom a výborne odhlučnenom aute tú rýchlosť necítite. Reálne si začnete trochu uvedomovať až 120 km/h, pri ktorých do kabíny začne prenikať trochu aerodynamického hluku. Ak nevypnete rádio, tak ho nepostrehnete.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rýchle sú aj prejazdy zákrut. Vysoké bočnice  pneumatík na sedemnásťpalcových diskoch však pridávajú ešte viac komfortu ako by bolo vyslovene nutné. Jemné pohupy dokáže odstrániť palec naviac v priemere disku. A vrelo to odporúčame aj keď možno pneumatiky stoja viac. Talisman získa agilnejšie chovanie a pôsobí viac stabilne. Prejazdy sa budú v komforte riešiť vyššími rýchlosťami. S podvozkom 4Controla devätnástkami však problém s ničím nebude.

Úplne najväčším sánkozhadzovačom je spotreba. Na diaľnici BA-TN sme dali 6,3 litra. Fakt, bez srandy. Ani celkový priemer, ktorý sa dostal pri dynamickom jazdení na 6,5 litra sa nedá považovať za zlý, je to totiž naftová hodnota z benzínového motora, naviac s hladko radiacim automatom. Len si myslíme, že aj napriek priaznivej spotrebe by si Talisman zaslúžil nádrž s väčším objemom ako 51 litrov. Veď Superb má 66 litrov, Mondeo 62,5 litra a 508 až extrémnych 72 litrov. Chápeme, nižšia hmotnosť, menšie emisie… Ale stáť každých 600 kilometrov proti státiu každých 800 je tiež celkom otravné.

Odrazí vietor

Pri Volkswagnocentrickom myslení na Slovensku Passat až tak ohrozený nebude. A to môže byť Talisman akokoľvek dobrým autom, nebude to Fau-Vé, ako vravia niektrí „automobiloví fajnšmekri“. Kto má predsudky nikdy nebude vedieť, čo je dobré. Skúsili ste slimákov? Skúsili ste sushi? Nie, dávate si vždy v reštaurácii rezeň s majonézovým šalátom? Tak si kúpte Passat a nikdy nezistíte ako je dobrý Talisman. Písali sme o viacerých slabinách Talismanu, ale ani jedna nie je výrazná. Všetko sú len detaily, ktoré sme našli, lebo sme museli. Najväčším mínusom modelu je asi ponuka motorov a prevodoviek. Variabilita chýba a všetky agregáty majú objem 1,6 litra (dCi 130, dCi 160, TCe 150, TCe 200), okrem 1,5 dCi.

Na záver len jedna temná myšlienka. Nezavrhujte benzínový motor ani v prípade služobného auta, práve TCe 150 je veľmi príjemným agregátom s fakt nízkou spotrebou!

P.S.: Tá akože drevená lišta vo vrchnej časti prístrojovky je fakt parádna, aj keď to je rovnako reálne drevo ako sú reálne koncovky výfuku v nárazníku.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Renault Talisman TCe 150 EDC Intens

Motor R4 nafta
Objem 1618 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5200 ot/min
Krútiaci moment 220 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Automatická dvojspojková 7 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4849 mm
Šírka 1868 mm
Výška 1463 mm
Rázvor osí kolies 2808 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1505/2030 kg
Batožinový priestor 608/1022  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,5/4,6/5,6
Emisie g CO2/km 127