Symbol luxusu je predsa osemvalec. V Mercedesoch už dlhú dobu figuruje pod číselným označením 500. Lenže GLE500e je niečo iné. To malé E všetko mení. V novom názvosloví už nie je ML a terénne auto triedu označuje posledným písmenom názvu. Ale hlavne pribudlo písmeno aj za číselné označenie. Malé D je pre naftové motory, malé E je pre hybridy.
GLE500e je teda hybrid. A nemá osemvalec. Päťstovka, čo nie je osemvalec, vážne. Niektorí už prešli cez fázu odmietania prepĺňania, lebo sa mu nedá vyhnúť. Toto päťkilo má pod kapotou iba šesťvalec. Na druhú stranu, silu mu pridáva elektromotor hybridného systému.
Nie je ML ako GLE
Facelifty a nové modely menia celú štruktúru vozidiel v ponuke Mercedesu. Hlavne ju menia názvami. Modernizácia sa nezľakla ani veľkého SUV ML. Je jasné, že nie je najväčším v ponuke, ale to nič nemení na fakte, že sa zmeniť muselo.
Na pomery našich ciest je GLE veľké. Veľké a mohutné, čo znamená, že výzorom patrične budí rešpekt. Najmä v kombiácii s balíkom AMG obsahujúcim nárazníky, prahy a disky. Predné obrovské otvory na nasávanie vzduchu sú neklamným znakom, že toto nie je obyčajné GLE. Alebo to je inak? Je to naozaj inak, balík AMG doplnkov funguje aj s najslabším naftovým motorom a pohonom len zadnej nápravy. Veľké otvory nezaručujú veľký výkon. Aj keď v tomto prípade výkon nechýbal.
Facelift v prednej časti neprezentuje len nové tvary spomenutých partií, ale aj nové predné svetlá s LED technológiou. LEDky sú úplne najlepšou voľbou na svietenie, ale až s adaptívnym systémom prichádza to správne svetlo. Už ho síce malo V250, ale aj Ford Mondeo či S-Max, ale oproti tomu, ako svieti GLE to bol len priemerný pokus. A to nehovoríme o pevných svetlách LED. Síce sú lepšie ako halogény, ale oproti tomuto… Netreba si nič hovoriť. Tie má napríklad Peugeot 308 a Seat Leon. Určite však oželiete svetielko, ktoré sa rozžiari pri otvorení dverí a na zem premietne logo automobilky. Možno by to bolo fajn, ale už ho má aj kdektorý Passat, takže je skôr cirkusantským detailom.
Vzadu sa GLE od ML tiež odlišuje, ak keď nie tak výrazne ako vpredu. Rozdiely sú badateľné najmä na svetlách. Nové, tiežs LEDkami svietia pásmi, čo vyzerá najmä v prítmí naozaj efektne. A inak, inak sa dá GLE odlíšiť ešte nápisom na kufri, ten neklame, pokiaľ teda vôbec na aute je. Jeho odstránenie sa dá objednať priamo z výroby a je to nulová opcia.
Špecifík pre hybridnú verziu je ešte menej ako rozdielov v inovačnom procese. Malé E na kufri ukazuje, že toto je niečo iné. Ale až zásuvka v pravej časti nárazníka, pod svetlom, je tým pravým poznávacím znamením. Ešte lepšie sa dá identifikovať počas nabíjania, keď je do nej zapojený krikľavožltý kábel.
Len ten kufor
Chcete luxus, priplatíte si. Kožené sedadlá, čierny strop s panoramatickým oknom, drevené obklady, perfektná navigácia, Harman Kardon aparatúra, všetko niečo stojí. Ale pre celkový dojem je každý jeden prvok podstatný. Čo by bolo luxusné auto bez luxusného zvuku? Alebo bez ventilácie sedadiel? K dokonalosti testovanému GLE chýbala len funkcia masáže a softclose na dverách.
Z miesta vodiča je svet akýsi menší. Pohľad cez dva hrby na kapote dáva pocit moci. Netreba Head-up displej, prístroje sú ľahko viditeľné a na displeji palubného počítača sa dá zvoliť digitálne zobrazenie rýchlosti. Okrem elektrického nastavenia sedadiel sú tieto aj vyhrievané a vetrané. Vetranie a vyhrievanie sa z nejakého dôvodu dá pustiť aj naraz.
Úplne dokonalý je aj systém Command Online. Navigácia naviac prispôsobuje dobíjanie podľa zvolenej destinácie. K autu sa dá pripojiť aj cez net, alebo cez aplikáciu v telefóne. Dá sa cez ňu zamykať, či monitorovať nabíjanie a dojazd auta. Najviac oceníte možnosť nastaviť čas odjazdu pre vyhriatie auta. Každé jedno februárové ráno sa tak auto zohrievalo.
Pred vodičom je okrem malého displeja pár analógových ukazovateľov. Teplotu chladiacej kvapaliny budete hľadať márne, musela ustúpiť, pre GLE500e, stavu dobíjania a využívania elektrickej energie. Hybridné ústrojenstvo pripomína ešte tlačidlo na stredovej konzole na prepínanie režimov. Inak v časti interiéru určenej pre posádku pôsobí hybridné GLE rovnako ako každé iné. Najväčší vnútorný rozdiel sa nachádza v kufri. Batérie, nabíjačka a pár ďalších vecí zhltli časť kapacity. Z obrovských 690 litrov je prijateľných 480.
Výkon zaujal viac ako jazda na elektrickú časť pohonu
Zmysel hybridov je v znižovaní spotreby občasnou jazdou na elektrickú energiu. Teda to bol pôvodný. Teraz niektoré autá využívajú elektromotory na zvýšenie výkonu a zlepšenie dynamických parametrov. GLE500e je aj jedno, aj druhé. Naviac sa, na rozdiel od dávnejšie testovaného hybridného Cadillacu Escalade, dá nabíjať z elektrickej siete.
Princíp by mal byť, že v noci nabijete, prejdete kam potrebujete, znova nabijete a vrátite sa domov. Reálne to tak aj funguje, len dojazd na nabité batérie je celkom krátky. Z 220V siete nabíjate skoro 5 hodín (380V cca 1 hodina) a prejdete do 30 kilometrov. Nám sa maximálne podarilo 27 kilometrov, čo je vzhľadom na zimné pneumatiky, chladné počasie a dážď výborný výsledok. Je síce fajn jazdiť s nulovou spotrebou, ale dojazd 50-80 kilometrov by bol určite príjemnejší. Za nízkym dojazdom môže byť čiastočne aj hmotnosť dva a pol tony. Pri jazde na elektrickú energiu je treba dávať pozor na chodcov, lebo mamut sa pohybuje skoro bez akéhokoľvek hluku. To príde vhod ak sú susedia citliví na hluk a večer nemôžu spávať. Pri príjazde zapnete elektrický režim a zobudí ich až zatrúbenie pri zamykaní auta.
Omnoho príjemnejšie využitie naakumulovanej energie je pri zrýchlení. Je až neuveriteľné s akou vervou sa obrovské SUV dokáže hýbať. Stovku má za 5,3 sekundy. Je to horší čas ako má AMG, ale koľko reálnych áut v premávke dosahuje takéto hodnoty? Nedá to ani najvýkonnejší bežný Mégane RS Trophy (RS-R nie je tak ľahko dostupný). Motor spolupracuje s vynikajúcou prevodovkou 7G-Tronic, ktorá je pocitovo možno ešte vyváženejšia ako novšia deväťstupňová.
Dokonca nie je jazda úplne zabitá ani v zákrutách, za predpokladu nastavenia Airmaticu na režim Sport. V ňom je GLE dlho neutrálne. Batterypack vzadu určite zlepšil rozloženie hmotnosti. A potom príde nedotáčavosť. Záleží len na tom, či vôbec existuje odvaha cestovať až k týmto hraniciam. Auto s hmotnosťou dva a pol tony nie je práve papierovo zákrutovým monštrom v pozitívnom zmysle slova. V ostatných prostrediach však nemá problém. Na diaľniciach s režimom Comfort znižuje únavu aj o polovicu, v meste sa netvári obratne, ale tiež sa nedá povedať, že by s ním bol ťažký život. V meste máte vlastne len jeden problém. Idete 80 a máte pocit, že rýchlosť je stále legálna. Prepínač režimov mení okrem charakteristiky podvozku aj nastavenia motora, prevodovky a volantu.
Nutne potrebujem 300 kW
Po teste GLE500e nastal problém. Aj 150 kW (204 k) je zrazu málo. Možno to vyzerá ako zbytočnosť, ale kombinovaný výkon 325 kW (435 k) je príjemný pri predbiehaní a najmä tam je rozdiel oproti GLE350d, ktoré jazdí tiež za približne 10 litrov. Keby však využívame plug-in hybrid tak ako treba, tak by spotreba bola len okolo troch litrov. A to vôbec nie je zlé. Predpokladá však aspoň nejakú infraštruktúru nabíjacích staníc. Alebo to spraviť, tak ako my v teste, kašľať na elektrickú jazdu a využívať výkon v prospech dynamiky obra. Len to sme už potom v teritóriu osemvalcovej GLE500. A tam nastáva tá pravá dilema. Dilemu GLE SUV vs GLE kupé riešiť nebudeme, len konštatujeme, že kupé nemusí sadnúť každému a potrebuje dobrú farbu.
Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Mercedes-Benz GLE500e
Motor | V6 benzín + elektromotor |
Objem | 2996 cm3 |
Výkon | V6: 245 kW (333 k) pri 5250-6000 ot/min
Elektromotor: 85 kW (115 k) pri 3500 ot/min kombinovaný: 325 kW (442 k) pri 5250-5500 ot/min |
Krútiaci moment | 480 Nm pri 1600-4000 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4819 mm |
Šírka | 1935 mm |
Výška | 1796 mm |
Rázvor osí kolies | 2915 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2465/3050 kg |
Batožinový priestor | 480/1800 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 245 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | -/-/3,7 |
Emisie g CO2/km | 84 |