Test Opel Combo Van XL: Emócie nečakajte, lojalitu áno

Niekedy máme v redakcii šťastie, a dostane sa nám do rúk auto ktoré nám až nedá spávať. Večer sa s ním nevieme rozlúčiť, jazdíme s ním koľko sa len dá a niekedy sme počas testovacieho týždňa každý deň na pumpe. To je asi aj jeden z dôvodov prečo sme sa pre túto prácu, ako nadšenci motorizmu, rozhodli. Veď testovať také GT-R, Camaro, alebo rôzne modely od Mercedesu, BMW ale aj iných značiek je snom skoro každého chlapca.

Tie autá dokážu tak chytiť za srdce, že slová plné emócii sa na klávesnici píšu skoro samé a niekedy stačí len fyzicky kontrolovať, aby sa prsty na klávesnici správne posúvali. Slová pri písaní pribúdajú rýchlo, a ani sa nenazdáme, že sme už dávno prekročili náš štandardný počet slov bežného testu. Niečo podobné sa stalo pri písani testu na Civic Type-R, či M850i. Tie emócie z jazdy omámili až tak, hodinové básnenie o zážitkoch a vlastnostiach nie sú ničím nezvyčajným.

Nikdy však nie sú len slnečné dni, teda aspoň u nás, ale aj také iné, zvláštne a s menšími emóciami. Ale veď to je úplne normálne a prirodzené a patrí to k nášmu životu. Niečo podobné sa možno dalo napísať o Citroëne Berlingo, ktoré sme mali nedávno v redakčnom teste. Je to elegantné a extrémne praktické auto pre prácu, rodinu a volný čas.  Auto, ktoré dáva pri každodennom užívaní význam a ťažko k nemu napísať nejakú pripomienku.

Ale čo napísať do testu o jeho úžitkovej dvojičke od Opla? Na testovanie sa k nám dostal predĺžený úžitkový Opel Combo s naftovým motorom a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Auto, ktoré, oproti bežným autám, ktoré testujeme v redakcii asi nemá čím zaujať. Mala biela dodávka, na boku jedny posuvné dvere a miesto okien iba plná biela plocha. Za vodičom plná čierna prepážka a palubovka totožná s testovaným Citroënom Berlingom, či Peugeotom Rifter.

Všetko je spravené prakticky a funkčne. Ale niektoré autá už od prvého návrhu nemajú v pláne urobiť majiteľovi radosť vždy keď sa na ne pozrie, asi si na ňom ani nikdy nebude užívať adrenalínovú jazdu. Majú iba čisto funkčný a praktický zmysel na plnenie každodenných úloh pri preprave tovaru z jedného miesta na druhé. Jazda s nimi nemusí byť o zážitku, ale len o potrebe bezpečne a pohodlne presunúť vodiča a tovar tam kam treba. Alebo je to inak? Začiatok napísal Oliver, teraz ku slovu prichádza Jozef, nech to nie je úplne klasický test a nech to nie je nuda.

Opel sa dostal pod krídla koncernu, kde figuruje Citroën a Peugeot. To veľa naznačuje a pôvodné modely sú úplne iné. Kým predchádzajúca generácia Oplu Combo bola prevzatá od Fiatu, konkrétne to bol rebrandovaný model Dobló, teraz je príbuzný Peugeotu Partner a Citroënu Berlingo. Píšeme Partner, lebo práve vravíme o úžitkovej verzii Combo Van.

Nová generácia Comba má však iné tvary, nie je to len prehodenie loga a nápisov na kufri. Predok sa ponáša na ostatné modely automobilky a pôsobí samostatne. Interiér je naozaj kombináciou toho, čo ukazujú sesterské, či bratské modely. Avšak Opel si zachoval niektoré svoje riešenia. Automobilka si presadila svoje vlastné páčky pod volantom a tiež prepínač svetiel. Plus, ako bonus máte výborný volant Oplu. V tomto prípade nie je vyhrievaný, ale ak si pozriete príplatkovú výbavu, určite nájdete aj túto opciu.

Aj keď toto auto nie je stavané na emócie, ale na chladnú pracovnú morálku, nájdete v ňom príjemné prvky. Napríklad držiak na poháre pod oknom je ideálny na umiestnenie mobilu veľkosti iphone 6, 7, či 8 a využívanie Waze. Teraz vážne, od Comba Van, ešte vo verzii XL nečakáte strhujúcu jazdu, ale podvozok celkom dobre drží aj v zákrutách. Úprimne, dokonca sa za ním možno aj otočíte, keď od neho budete odchádzať. Celolak a drsne industriálne vyzerajúce disky z ocele vytvárajú dojem, že vydrží takmer všetko. A to je ten dôležitý atribút.

O industriálnosti presviedča aj interiér. Teda prepážka. Trčia z nej celkom dlhé skrutky. Našťastie sú umiestnené tak, že o ne neprederiete čalúnenie. Je to ako vybíjaný opasok pri punkovom outfite. Toto auto je drsnejšie, tak to má byť.

Ale o drsnosti netreba hovoriť pri motore. Keď sa zohreje, tak má príjemný chod. Dokonca máte pocit, že by mohlo aj 5 stupňov prevodovky v pohode stačiť. Aj stačí, to nie je problém. Skôr vás bude mrzieť kvalita radenia prevodov. Pocit je gumový, ale radenie je stále presné, takže to nebude nakoniec taký zásadný problém. Na mieste vodiča nebudete mať problém s ničím, všetko je logické a príjemné. Možno by ste prijali trochu lepšie odhlučnenie zo zadnej časti, ale toto je úžitkové auto v prvom rade. Izolovať má náklad, ktorý veziete.

No a dostali sme sa tam, kde treba. Zadná časť Comba Van XL je to, čo vás bude pri kúpe tohoto auta zaujímať. Na šírku medzi blatníky vlezie eur paleta, čiže je tam niečo viac ako 1,2 metra. Konkrétne vám ostane ešte 29 milimetrov na manévrovanie. No a dĺžka priestoru, ale v úrovni podlahy, je 2 131 milimetrov. To je o 350 milimetrov viac ako ponúkne základná krátka verzia. Avšak ak potrebujete prepraviť niečo dlhšie, sklopíte sedadlo spolujazdca, otvoríte dvierka a naložíte niečo síce úzke, ale za to dlhé 3 440 milimetrov. Nevýhodou, ako pri väčšine dodávok je, že prepážka deliaca úžitkový a osobný priestor sa dostáva hlbšie do úložného priestoru. S tým nič nespravíte.

Motor Comba Van XL je teda kultivovaný, prevodovka trochu gumová, ale ako fungujú reálne? Neohúria dynamikou, to sa nedá. A už vôbec to nie je reálne pri naloženom aute s touto konfiguráciou. Ale spotreba je fajn. Mimo mesto sme jazdili s priemerom 4,5 litra, v meste do 5 litrov a na diaľnici 6-6,3 litra. To je vynikajúca bilancia.

Autá sa vyvíjajú. Jazda v dodávkach, ani takto veľkých nie je utrpením. Dokonca je veľmi príjemná, Olivera auto nezaujalo, Jozefa hej. Ak potrebujete takýto druh auta, tak Combo Van XL môžeme s kľudom odporučiť. O tom, že si nevymýšľame svedčí aj fakt, že Combo má titul Dodávka roka 2019.

Opel Combo Van XL Enjoy

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 75 kW (102 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuál 5 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4753 mm
Šírka 1848 mm
Výška 1812 mm
Rázvor osí kolies 2975 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1430/2400 kg
Batožinový priestor 3900-4400 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,5 s
Spotreba (WLTP komb) 4,3 l/100 km
Emisie g CO2/km 114