Test Citroën Berlingo BlueHDI130: Nová verzia bestselleru

Francúzska automobilka Citroën začala v roku 1996 s novým konceptom úžitkových a osobných vozidiel. Vytvorila, spoločne s Peugeotom, model Berlingo, či Partner. Využila všetky prednosti úžitkových vozidiel a prihodila možnosť použiť auto ako osobné vďaka trom sedadlám v druhom rade.

Aktuálne je na trhu už tretia generácia, ktorá je znova o niečo lepšia ako ktorýkoľvek predchodca. Ponúkne až sedem sedadiel, dva rázvory, celkovo dve dĺžky a technológie, ktoré v tejto triede zatiaľ nie sú bežné. Alebo dokonca nie sú vôbec.

Rodinné tvary

Kým doteraz bol hlavný rozdiel medzi úžitkovým Berlingom a osobnou verziou iba vzadu, teraz je to inak. Úžitková verzia sa tvarmi prednej časti viac približuje modelu Jumpy, kým osobná má rovnako rozdelené svetlá ako napríklad C4 Spacetourer, alebo C3, či C3 Aircross.

Predok osobného Berlinga nesie jasné kontúry nových modelov v portfóliu, ale zadok sa ponáša na to, čo prezentovalo predchádzajúce Berlingo. Výklopná zadná časť, teda obrovské piate dvere sú praktické najmä kvôli výhľadu smerom vzad. Alebo ak sa chcete schovať počas dažďa. Lenže ak chcete dvojkrídle zadné dvere, tak sa síce ľahšie dostanete ku veciam v stiesnených priestoroch, ale problém nastane už pri konfigurácii. Automobilka ich ponúka len so základnou výbavou, vyššie stupne už túto možnosť nemajú.

Ku novým tvarom Berlinga zaradil Citroën aj variáciu na tému Airbumps. Nie sú to úplne Airbumps, ale snažia sa tak vyzerať. Lišty v spodnej časti karosérie pripomínajú akési kapsule, alebo veľké tabletky. V príplatkovej výbave je možnosť farebného odlíšenia prvej z nich. Na tomto testovanom kuse je predná biela. Rovnako biely balík prináša biele lemovanie aj okoliu priestoru pre hmlovku vpredu.

Bohaté presklenie a skôr avantgardné tvary, na túto triedu sú celkom unikátne. Práve preto odporúčame zvoliť trochu šialenejšiu farebnú kombináciu a neísť na istotu so sivou. Ani s béžovou nič nepokazíte, ale odviažte sa, nech to nie je nuda na cestách.

 Multispace

Priestor je to hlavné v interiéri Berlinga, čakali ste niečo iné? Už vodič ho má nadpriemerne a okrem dodávok nič iné neponúka toľko miesta nad hlavou. Je asi samozrejmé, že spolujazdec je na tom veľmi podobne. Teda, ešte lepšie s nohami, lebo ho favorizuje tvar prístrojovej dosky a, celkom logicky, mu nezavadzajú žiadne pedále pod nohami.

Vzadu to nie je iné. Výška je taká, z ktorej sa môže zatočiť hlava. A to sme ešte nemali kus s presklenou časťou a odkladacou policou. Zadný rad sedadiel, teda skôr stredný, keďže Citroën pre Berlingo ponúka aj tretí rad pre obe dĺžkové verzie, je, v tomto prípade, zložený z troch samostatných sedadiel. Každé disponuje Isofixom, čo je tiež príjemné zistenie. A každé sa dá, samozrejme, aj samostatne sklopiť do podlahy. Vyberanie ako v predchodcovi nie je možné. To by nebol problém, ale sedadlá neprejdú do úplnej roviny. Ostane tam jemný hrbol.

Batožinový priestor je dostupný cez výklopné zadné dvere. Cúvanie do parkovacieho miesta tak možno oľutujete, lebo na ich otvorenie potrebujete fakt veľa miesta. Našťastie nákup vhodíte aj cez samostatne otvárateľné okno piatych dverí. Takže to nie je také nepraktické. Ale ak chytáte ryby, tak budete za takýto plechový úkryt vďační.

Ale keď sa vrátime na vodičove sedadlo a prezrieme si bledozelený poťah, či je to bledomodrý? Uvidíme, že Berlingo je inde ako bolo. Aj napriek tvrdým plastom vyzerá prístrojová doska hodnotne. Máte po ruke dotykový displej, volant s ovládaním rádia, tempomat z Peugeotu 307 z roku 2001 a tiež, po naštartovaní, vyjde von head-up displej. Výbava je naozaj na slušnej úrovni, za ktorú by sa nemuselo hanbiť akékoľvek osobné auto. Počkať, veď toto Berlingo osobným autom aj je.

Nový motor, nové vlastnosti

Berlingo už nestojí na rovnakej platforme ako stál predchodca. To je celkom jasné. Avšak má to trochu háčik. Predná časť je z EMP2 a zadná? Tú poskytol predchodca. Má predsa dobré úžitkové vlastnosti. Ale všetko bolo prepracované a konštruktéri poriadne utlmili hluk od podvozka a tupé búchanie pri prejazde nerovností tiež zmizlo.

Reálne je Berlingo naozaj najbližšie osobným autám, ovládaním, ako sa kedy dostalo. Dá sa s ním jazdiť kľudne aj ako s rodinným autom a brať ho skôr za multifunkčné vozidlo, nie za pretransformovaný úžitkáč. Niekedy je však komfortu až príliš veľa, v zákrutách sú badateľnejšie náklony. Lenže tie sú vyvážené príjemnejším cestovaním.

Príjemný je aj agregát. Nový 1,5-litrový naftový motor má všetko, čo aktuálne motor mať musí. Takže áno, má filter pevných častíc a má tiež selektívnu katalytickú redukciu. To znamená, že do neho tankujete aj AdBlue, ale hrdlo je aspoň vedľa toho, čo má nádrž na naftu, za jednými dvierkami.

Proti týmto technológiám nič nemáme, ale zdá sa nám, že motor je trochu menej dynamický, ako by ste od 96 kW (130 k) čakali. Možno za to môže aj predvodovka s dlhšími prevodmi. Radenie je adekvátne radiacej páke vysunutej takto vysoko. Pozitívom dlhých prevodov je nižšia spotreba. Nám sa darilo, aj s diaľnicami, udržať priemer tesne nad 6 litrov. Ak sme diaľnice vypustili, tak nebol problém dosahovať priemery aj pár deci pod touto hranicou.

Už to nie je úžitkové auto, ktoré konvertovalo

Berlingo sa vyvinulo. Posunulo sa ďalej. Už to je plnohodnotné rodinné auto. Nečudovali by sme sa, keby niekto dôjde do fázy, kde v portfóliu značky vyberá medzi Grand C4 Spacetourerom a práve Berlingom. Medzi nimi bude Berlingo určite bodovať cenou. Nám v ponuke chýba výkonnejší motor, ale táto 1,5-ka môže byť výborná s osemstupňovým automatom, ktorý je tiež v ponuke modelu. Má trochu neštandardnejšie radenie kolieskom, ale dá sa naň zvyknúť.

Citroën Berlingo BlueHDi 130

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4403 mm
Šírka 1848 mm
Výška 1844 mm
Rázvor osí kolies 2785 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1620/2120 kg
Batožinový priestor 597/2126 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 186 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,8/4,0/4,3
Emisie g CO2/km 114