Test Hyundai Tucson T-GDI: Nafta nie je nutná

26. mája 2016 od AktualityHyundaiTesty

Už dlho sme nemali na teste auto, ktoré by vyvolalo taký záujem okolia. Hyundai s novým Tusconom spravil naozaj veľmi dobrý krok, ktorého úspech je ľahko sledovať každý deň na cestách. Moderný a veľmi príjemný dizajn sa zákazníkom páči. Nám veľmi dizajn predchodcu ix35 nesadol, preto chválime túto generačnú zmenu. Pochvaľujeme aj veľmi jasnú príbuznosť k novému Santa Fe. Na niektorých fotkách zo spoločného fotenia týchto dvoch modelov bolo veľmi ťažké medzi nimi hľadať rozdiely. Spoločné fotky prídu onedlho.

Nedávno sme aktuálny model Tuscon mali k dispozícii na test, vlastne už dve verzie. Dnes to bude ale v tejto kategórii áut netradičná kombinácia. Testovaný model je vybavený benzínovým motorom s turbodúchadlom 1,6 T-GDi, 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. V tejto kategórii je zvykom siahnuť skôr po naftovej motorizácii. Pri teste naftovej verzie sme zvažovali či nebude lepšia práve táto kombinácia, preto sme radi že sme dostali k testovaniu aj túto kombináciu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na prvý pohľad zaujme elegantná červená, až bordová metalíza, ktorá je len o niečo bledšia ako na nedávno testovanom kupé Mercedes triedy C. Obé autá vyzerajú s touto farbou naozaj veľmi pútavo. Zamysleli sme sa preto v teste trochu aj nad porovnaním niektorých detailov medzi týmito, na pohľad, odlišnými autami.

Nakoľko sme nedávno testovali Tuscona v najvyššej výbave ale s naftovým motorom, nebudeme už teraz veľmi opisovať všetky detaily interiéru a exteriéru. Spracovanie je naozaj na vysokej kvalitatívnej úrovni. Kórejci v Žiline to s bojom o zákazníka myslia naozaj veľmi vážne. Sedadlá sú pohodlné a bez problémov v nich zvládnete aj dlhšie cesty. Prekvapením bolo miesto na zadných sedadlách, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani sedany vyššej strednej triedy.

Vzhľadom na benzínový motor nie je Tusom v tejto kombinácii určený pre vodičov, ktorí na ňom jazdia ročne desiatky tisíc kilometrov. Tí by dali asi prednosť úspornejšej naftovej motorizácii, aj keď rozdiel spotrieb nie je až taký markantný. My sme boli v tomto teste trochu výnimoční a vytiahli sme ho aby si užil trochu aj nemecké diaľnice. Dopredu sme vedeli, že diaľnica asi nie je jeho ideálne životné prostredie. Po jazdnej stránke to Tuscon zvláda výborne, jeho benzínový motor má dostatok výkonu a nestratil sa v konkurencii ostatných aut na slávnej nemeckej Autobahn. Výborne zvládal aj rýchlosti nad 180 kilometrov za hodinu. V tedy sa už ale na palubnom počítači začala výrazne prejavovať vyššia spotreba. Pri ustálenej rýchlosti 170 km/h sa priemerná spotreba ustálila na 12 litroch. Trochu nás to prekvapilo, ale na druhú stranu sme si vedomí toho, že na tento štýl jazdy nebol Tuscon stavaný. Pri bežnej diaľničnej rýchlosti 130 až 140 km/h sa spotreba pohybuje medzi 8 a 9 litrami. Reálne však nevidíme problém v dosahovaní papierového kombinovaného údaju, 7,5 litra na sto kilometrov. Do ôsmich litrov sa dá vopchať úplne s prehľadom.

Veľkú pochvalu si na našej ceste zaslúžila online pracujúca navigácia. Počas jazdy cez Nemecko pravidelne prepočítavala trasu, aby sa prispôsobila zmenám na pôvodne naplánovanej ceste. Vystihli sme extrémne upršaný deň, preto bola diaľnica neustále blokovaná kvôli nehodám a niektoré úseky sme išli po miestnych komunikáciách. A tým nám veľmi pomohla, lebo v rádiu celý deň hlásili na diaľniciach kolóny 10 až 30 kilometrov. Spolupráca s renomovaným výrobcom navigácii TomTom bola určite výborné riešenie. Oproti Mercedesu C kupé musíme pochváliť aj dotykový displej navigácie, kde nám niekedy chýbala možnosť priamo na dipleji spraviť požadovanú voľbu. V Hyundai to nebol žiaden problém a aj reakcie displeja boli celkom svižné.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vzhľadom na upršané počasie sme na mokrej ceste plnej vody ocenili pohon všetkých kolies. Na ceste bol Tucson celú dobu istý a spoľahlivý.

Veľká zmena nastala pri vjazde do mesta. Tu sa Tuscon správa ako ryba vo vode. Je prehľadný a veľmi dobre ovládateľný. Kolega skonštatoval, že je omnoho obratnejší ako Santa Fe, čomu sa vzhľadom na veľkosť netreba diviť. Bez problémov s ním zaparkujete aj tam, kde už je bežné rodinné kombi na zacúvanie príliš dlhé. Nemá problém kľučkovať po úzkych uličkách a má dostatok výkonu aj na prípadne rýchle zaradenie z nabiehacieho pruhu, či rezký odpal na križovatke so semaformi. Výhoda benzínového motora sa prejavuje hlavne v jeho tichom a príjemnom zvuku. Naftový motor by mal možno o trochu nižšiu spotrebu, ale pri mestskom štýle jazdy bude neefektívny. Benzínový motor si svoju daň za spotrebu vykompenzuje kultivovaným chodom a príjemným zvukom motora.

V rámci výbavy trochu zvažujeme význam a zmysel pohonu všetkých kolies pri výbornom mestskom aute. Kvôli pár centimetrom snehu a jednej ceste na lyžovačku alebo chatu v zime sa asi veľmi kupovať nebude. V meste by možno stačil aj slabší motor s náhonom len na jednu nápravu. Ideálne miesto si tak určite nájde na hornatom vidieku, kde ľahko vykompenzuje slabšiu zimnú údržbu ciest. A ak sa na šmykľavom alebo nespevnenom povrchu stratí trakcia, tak sa 50% krútiaceho momentu, na zlepšenie trakcie, prenesie na zadné kolesá. Pri krátkych cestách po okolí je tak kombinácia benzínového motora 1,6 T-GDi a 4×4 úplne ideálna. Aby to ale nevyznelo len ako auto na bežné cesty, v prípade potreby je možnosť zafixovať rozdelenie krútiaceho momentu v pomere 50:50 a prejsť aj trochu rozbahnenú poľnú cestu. Do ťažšieho terénu tak pekné auto predsa brať nebudete, aj keď by to možno Tucson zvládal.

S novým Tusconom sme strávili počas testu výnimočne veľa času a najazdili veľké množstvo kilometrov. Celú dobu sme sa snažili hľadať čo je na ňom také dobré, prípadne čo by sme mu mohli objektívne vytýkať. V mnohých aspektoch nás naozaj veľmi milo prekvapil. Motor mal výborný výkon a príjemný zvuk. V športovom režime sa nechal vytočiť až do 6500 otáčok. Športové ambície ale krotia chýbajúce pádla pod volantom. V noci sme veľmi ocenili prisvecovanie do zákrut, ale na rovinkách mimo mesta nám chýbali diaľkové xenónové svetlá. Tucson má totiž kombináciu LED stretávačiek a halogénových diaľkových. Full LED by nočnú jazdu výrazne vylepšili. A ak nie zrovna Full LED, tak aspoň kombinácia LED/xenón.

Interiéru veľmi nemáme čo vytýkať, všetko bolo presne po ruke a v sedadlách sme nemali problém sedieť aj celý deň na cestách. Pre niekoho sa môže zdať volant preplnený množstvom tlačidiel, ale to je skôr individuálna vec zvyku. Aj nám trvalo chvíľu, kým sme ich dostali do ruky a naučili sa ich ovládať.

Vo finále je Hyundai Tucson univerzálne auto. Prejdete s ním diaľničné kilometre, zaveziete deti do školy, večer sa môžete kľudne objavovať v meste. Možno by ste mohli hľadať niečo v prémiovej triede, ale možno si už nič nepotrebujete dokazovať a ušetrené peniaze investujete do nového bývania, či dovolenky. S benzínovým motorom je v meste lepší ako naftové alternatívy, lebo nemá žiadne filtre pevných častíc, žiadne vypaľovanie filtrov selektívnej katalytickej redukcie. Práve v urbanizovanom prostredí oceníte veľmi dobrú manévrovateľnosť a najmä spojenie sedemstupňovej automatickej prevodovky s výkonným a pružným benzínovým motorom. V iných prostrediach zase bude pozitívom komfort. Diaľničné kilometre možno budú znamenať mierne vyššiu spotrebu, ale stále len o chlp vyššiu ako dvojlitrový naftový motor so šesťstupňovým automatom a štvorkolkou. Počas testu sme mali na dizajn Tusconu len veľmi pozitívne reakcie a to hlavne zo strany nežnejšieho pohlavia. Pokiaľ hľadáte elegantné a obratné mestské rodinné auto, možno je aj pre vás Tuscon ideálna voľba. Výhodou benzínového motora oproti naftovému bude určite aj cena. S automatmi je rozdiel cien až 2600 eur. Pri teoretickom litrovom rozdiele spotrieb a rozdiele cien benzínu (1,2 €) a nafty (1,0 €) približne 0,2 eura je návratnosť naftového agregátu viac ako 100 000 kilometrov bez zohľadnenia údržby.

Jozefove fotky

Martin Ofúkaný / Automotive Photography


Hyundai Tucson 1,6 T-GDi Premium 7DCT

Motor R4 benzín
Objem 1591 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 265 Nm pri 1500-4500 ot/min
Prevodovka Automat 7 stupňov dve spojky
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4475 mm
Šírka 1850 mm
Výška 1660 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1534/2190 kg
Batožinový priestor 488/1478 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,2/6,5/7,5
Emisie g CO2/km 175

Tags:  ,