Test Hyundai Tucson 1,7 CRDi 4×2: Béžový svet

Hyundai Tucson na trhu chvíľu chýbal, ak nerátame medzistupeň ix35. V Hyundai s ním však rátali a dokonca v USA sa predával aj s pôvodným názvom Tucson. Zhodnime sa spoločne, že je treťou generáciou stredne veľkého SUV s háčkom v ovále.

Od roku 2004 v ktorom sme o ňom prvý krát mohli počuť sa zmenilo veľa vecí. Nie len samotné auto, ale aj trh. Trieda SUV nebola celkovo taká obľúbená a nebol ani taký široký výber ako je dnes. Možno aj tieto fakty prinútili Hyundai zapracovať na svojich modeloch SUV a tak si odtrhnúť z rastúceho predaja celej triedy.

V závere minulého roka sme mali možnosť testovať najlepšie vybavený Tucson s rôznymi príplatkovými prvkami a samozrejme aj s najvýkonnejším naftovým motorom. Teraz sme sa stretli s úplne odlišným koncom spektra ponuky. Dal by sa nazvať možno aj zlatá stredná cesta, ale jednu podstatnú vec v segmente SUV akosi nemal. Nehovoriac o tom aké sú u nás cesty a akými krásnymi horami sme obklopení. Začínate už tušiť čo to bolo?

Sympatický na prvý pohľad

Model ix35 už stretol na ceste azda každý. Veď ho majú predsa aj naši ochrancovia a pomocníci. Ten na prvý pohľad málokomu vyčarí taký úsmev na tvári ako aktuálny Tucson, asi aj vďaka týmto pánom. Mierny facelift v polovici životného cyklu mu pridal síce na kráse no stále bol akýsi zaguľatený a nedynamický. ix35 odišlo preč úplne, aj s názvom, aj s autom.

Stojí pred nami úplne nový model. Tucson pôsobí komfortne, no zároveň však ostro. Kto by povedal že priestorovo je obdobný ako ix35? Môžu za to bočné línie auta tiahnuce sa ponad kľučky dverí a aj kontrastné menšie kolesá. Sedemnásť palcov naozaj nie je veľa, ale pri našich cestách je to plus. Ušetríte na zničených diskoch a zvyšujú komfort pri jazde.

_MG_8323-Edit

Na ostrejšom vzhľade sa podieľajú najmä bočné okná ktoré postupne stúpajú so spomínanou líniou nad kľučkami a svoj podiel má aj viditeľné rozšírenie blatníkov. Celkovo sa zdá že je to také menšie SUV. Ale nie je. Predok auta je tvorený typickou mriežkou chladiča ako pri iných modeloch Hyundai a nechýbajú ani LED svetlá. Dizajnérsky sú naozaj podarené a svietia krásne, pokiaľ si nezapnete diaľkové. Tie sú klasické halogénové, čo trochu degraduje ich výkon. Reálne sa v noci ani nezdá, že by svietili diaľkové lepšie ako stretávacie.

Rovnako aj zadok auta zapadá do celkového dynamického konceptu a nemusel podstúpiť ani rozdelenie svetiel s LEDkami do rôznych výškových úrovní ako niektorí jeho konkurenti. Smerovky nie sú predsa na parádu a majú svoju úlohu. Preto by mali byť tam kde ich má Tucson. Pekne vo svetlách ako sme na to zvyknutí. Vzadu, pri porovnaní s výbavou Premium, nemá verzia Style dvojitú agresívnu koncovku výfuku. Ale možno to je špecifikum slabšieho motora.

Bledý interiér do SUV?!

Určite áno, ak ho neplánujete trápiť v terénoch a skúšať, či vám tie špinavé nohavice zo zamestnania odpustí. Možno stačí len dávať si pozor. Bledé farby vždy dodávajú interiérom komfortnejší a honosnejší vzhľad. Tucson je na tom rovnako.

Pôsobí veľmi komfortne, na pohľad až o triedu luxusnejšie ako porovnateľná čierna verzia. Sedadlá sú veľké a pohodlné, no na úkor bočného vedenia. Dizajnéri stavili skôr na pohodlie. Veď už len kategória auta a, v tomto prípade, aj sedemnásťpalcové disky žiadne šport nenaznačujú. Cestujúci vzadu nie sú o nič ukrátení. Väčší človek sa na zadných sedadlách stále cíti dobre a má dostatok priestoru na užívanie si rovnako pohodlných sedadiel ako vpredu.

Potrebujete aj niečo odviezť? Batožinový priestor má v základnom stave objem necelých 500 litrov a pod podlahou ešte skrýva plnohodnotnú rezervu okolo ktorej sa dá tiež pár vecí schovať. Ak by to náhodou niekedy nestačilo, tak po sklopení sedačiek objem vzrastie na 1503 litrov a podlaha má rovnú plochu.

_MG_8277-Edit

Vráťme sa späť k vodičovi. Ten sa má v zimných mesiacoch najlepšie. Roky vývoja od prvej generácie dali šoférovi vyhrievanú sedačku, čo je už celkom štandardné, ale aj vyhrievaný volant. Naftový motor sa zohrieva pomalšie a za ten čas už sú ruky v teple. Predošlé modely Hyundai trpeli slabšou kvalitou niektorých prvkov, ako napríklad staro, plastovo vyzerajúcimi páčkami smeroviek. V Tucsone by ste ich hľadali márne, no jedna vec by sa tu našla. Otváranie okien je vyrobené z menej príjemného plastu a automaticky dokáže otvárať len šoférovo okno. Ostatné tlačidlá musíte stále držať, pokiaľ si chcete otvoriť aj niektoré iné.

Pred vodičom je prehľadný tachometer na aký sme zvyknutí. V strede okamžite zbadáte veľmi pekne graficky spracovaný displej. Na ňom sa zobrazuje všetko podstatné, napríklad aj pokyny navigácie, či informácie o udržiavaní v pruhoch, ktoré sa v prípade Tucsonu správa trochu nervózne a stále koriguje smer jazdy, čo sa prejavuje trhavo. Druhý displej v strede prístrojovky je tiež spravený nadpriemerne. Ľahko sa v ňom zorientuje hocikto a reakcie na dotyk sú celkom rýchle. Namiesto prehnaného softvéru ako do telefónov programátori a konštruktéri použili klasické tlačidlá na prepínanie medzi rádiom, navigáciou a ostatnými funkciami priamo pod displejom. Rovnako ovládanie klimatizácie ostalo oddelené a na dotykovom displeji ju nenastavíte.

Volantom zatočia aj tí najslabší

Ovládanie je naozaj veľmi ľahké, na SUV až príliš. Keďže každý problém má riešenie, aj tu sa jedno nájde. Pomocou tlačidla Drive mode dokážete zvoliť režim Sport a volant sa trošku pritvrdí. Výkonu to žiaľ nepridá. Pod kapotou má tento Tucson 1,7-litrový naftový motor, ktorý poháňa len prednú nápravu a dosahuje výkon 85 kW (115 k).

Oproti najvýkonnejšiemu dvojlitru je to ekonomickejšia alternatíva. Dokážete jazdiť s priemernou spotrebou okolo 6 litrov. Výrobca udáva 4,6 l/100 km, ale realita je trochu vyššie. Myslíme si že jazdiť s SUV v rozmedzí 5-6 litrov je tiež super. Aj keď je pravda, že pri úplnom sebazaprení a vynulovaní až po zohriatí sa nám podarilo na palubnom počítači dosiahnuť priemernú spotrebu 3,3 litra. Motor ktorý poháňa len prednú nápravu má s 1 540 kilogramami čo robiť. Naháňať sa s ostatnými autami po cestách veru nebudete.

_MG_8270-Edit

Absencia 4×4 neznamená, že Tucson nemôže ísť do terénu. Podvozok je naladený tak, aby ste sa aj na našich cestách cítili komfortne a krásne filtruje nerovnosti. V teréne využijete jeho svetlú výšku 172 milimetrov a možno aj asistenta zjazdu z kopca. Len pre porovnanie, Dacia Duster má svetlú výšku 210 milimetrov. K víkendovej chate sa ale aj s Tucsonom dostanete bez problémov, no s menším pohodlím, nárazy od kolies nie sú tak dobre odhlučnené. Nejako negatívne to však vnímať nebudete.

Voľba rozumu

To, že je nový Tucson pokrokom oproti pôvodnému Tucsonu netreba nikomu dvakrát hovoriť. To pochopí každý. A je rovnako aj veľkým skokom v porovnaní s medzistupňom v podobe ix35. Výbava Style je pre model tak akurát, ale neurazí ani menej vybavená verzia Family. My by sme však siahli po niečom, čo má pohon všetkých kolies. S manuálnou prevodovkou to je 2,0 CRDi, ktoré dosahuje príjemných 100 kW (136 k). Ak nepotrebujete štvorkolku, tak odporúčame zvážiť aj nový sedemstupňový dvojspojkový automat, ktorý sa nám osvedčil pri teste kombi i40.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Jozefa:

Hyundai Tucson 1,7 CRDi Style 4×2

Motor R4 nafta
Objem 1685 cm3
Výkon 85 kW (115 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 280 Nm pri 1250-2750 ot/min
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4475 mm
Šírka 1850 mm
Výška 1660 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1425/2000 kg
Batožinový priestor 513 l (lepiaca sada), 488 l (plnohodnotná rezerva/1503-1478  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 176 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,4/4,1/4,6
Emisie g CO2/km 119