Test Hyundai Elantra: Ohrozený druh

Aká je súčasná línia áut nižšej strednej triedy? V prvom rade plná hatchbackov a kombi. Na Slovensku hrá na popredných nástrojoch liftback. Veď samozrejme, to je predsa Octavia. Dvere otvárané spolu s oknom sú predsa praktické. Neprospievajú však pevnosti karosérie.

Aj kvôli tlačiacej ponuke a zakorenenej Octaviamánii sú sedany nižšej strednej triedy ohrozeným druhom. Hyundaiu Elantra tak konkuruje maximálne Ford Focus sedan a Opel Astra s rovnakou karosériou, či Renault Fluence. Výber Elantry je omnoho jednoduchší ako u ostatných.

Magická hranica otáčok

Hyundai Elantra má v ponuke len jeden motor. Nie je naftový, takže večerné pivové reči o trojlitrovej spotrebe asi nebudú padať do úvahy. Pohon sedanu rieši štvorvalec, ktorý zabudol na downsizing a to je preň to najlepšie, čo môže byť.

Objem 1,6 litra nevyzerá veľmi dynamicky, ale niečo by mal napovedať dodatok D-CVVT. Výkon 97 kW (132 k) a krútiaci moment 158 Nm ukazujú, že downsizing sa nekoná. Poctivý atmosférický motor sa už z áut vytráca a nastupujú prepĺňacie prvky. Tu ich netreba.

Výkon spočiatku prichádza rozpačito, ale v 4500 otáčkach sa prepne druhý profil vačkového hriadeľa. Motor ožije a ponúkne aj výraznejšiu zvukovú kulisu. Vtedy začne poriadne ťahať a zdá sa, že má ešte viac výkonu reálne ako na papieri. Svojim prejavom najviac pripomína motory s označením VTEC, ktoré Honda montuje napríklad do modelu Civic. Hyundai, toto je správna cesta!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Variabilné časovanie skrýva aj veľmi príjemnú spotrebu. Nám sa darilo jazdiť priemerne za 6 litrov na zimných pneumatikách. Dostať sa pod papierovú spotrebu sa nám nikdy veľmi nedarí, ale pri Elantre sme to dali o pol litra.

Podvozok sa v prvej zákrute zdá mäkký, ale zadná náprava so skrutnou priečkou zvláda prekvapivo veľa. Tuhá sedanová karoséria nedáva ani len náznak akéhokoľvek krútenia a pomáha aj celkovému dojmu z ovládania. Elantra sa nestáva nedotáčavou, lebo nemá motor pred prednou nápravou. Skôr sa zadná náprava postupne posunie z pôvodnej trajektórie. Ale to už budete mať za chrbtom majáky a nápis STOP blikajúci na streche Golfu, Cee’du, či Leonu.

Keď pôjdete s autom, ako keby vám horelo za výfukom, zistíte, že prevodovka je pevná, ale spojka nie a dráhy jednotlivých stupňov niekedy nemusia byť úplne presné. Pri normálnej jazde to nespozorujete. Takisto pri nej nespozorujete ani nekomunikatívny volant.

Nie celkom sedan

Sedany majú jasne dané krivky karosérie, ale najmä rozloženie s troma samostatnými priestormi. Jeden má motor, druhý posádka a tretí patrí kufru. Ale mal by mať väčší rozdiel medzi uhlom kapoty a uhlom okna. Aj kvôli tejto časti definície Elantra vyzerá skôr ako to, čomu veľa ľudí hovorí štvordverové kupé.

Renault Fluence je sedan, Elantra nie. Elantra sa skôr hrá na zmenšený Hyundai i40. Základný tvar karosérie akoby patril bližšie k Mercedesu CLA. Jediné, čo Elantre chýba k tomu, aby sa hrdo mohla hlásiť k tejto novovzniknutej triede sú bezrámové okná.

Dizajn Fluidic Scuplture začína už v prednej časti a jednotlivé tvary na seba pekne nadväzujú. Nenájdete žiadne slabšie miesto a už na prvý pohľad viete, že pozeráte na Hyundai. Najviac dynamiky skrýva zadok so svetlami zasahujúcimi hlboko do blatníkov.

Existuje jeden jediný pohľad, z ktorého Elantre niečo chýba. Ak sa pozriete na dvojtretinový zadok, tak v prvom rade nenájdete koncovku výfuku. Tá by sa k športovo vyzerajúcemu autu celkom hodila. No a z tohto pohľadu vyzerá zužujúca sa predná časť príliš krátka. Keď sa však pozriete úplne zboku, previsy pôsobia harmonickejšie. Ako to však býva často, najlepšie vyzerá na najväčších diskoch v ponuke. Sedemnástky kombinované s tmavou hnedou nesklamali.

Temné prostredie

Povieme to hneď, ku Elantre si určite priplaťte za hnedý kožený interiér. Čierny je kvalitný, ale akosi fádny. Hnedá koža mu dodá viac charakteru. Že stojí 1200 eur? Môžete predsa obetovať farebný displej rádia a s ním spojenú kameru. Tým ušetríte 500 eur. Displej je aj tak dosť malý a kamerový obraz v ňom vyžaduje viac sústredenia ako video na priemernom smartfóne. Práve pri príplatku za farebný displej budete mať rozpačité pocity z absencie RDS. Rádio naozaj nezobrazuje názvy staníc. Ale aspoň, že má USB, prehráva MP3 a podporuje telefonovanie cez Bluetooth.

Ale v momente ako svoje pozadie umiestnite na látkovom sedadle, nič nebude chýbať. Vyhrievanie máte, ovládacie prvky sú celkom logicky usporiadané a všetko sa dá dočiahnuť bez nahýbania. Niekoľko tlačidiel sa dostalo aj na volant. Jedna sféra ovláda audio, ďalšia tempomat, tretia palubný počítač a štvrtá telefón.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

O niečo horšie sa budú citiť tí vzadu. Čierne čalúnenie vytvára naozaj temnú atmosféru. Zadní pasažieri budú vďační za bledý strop, opticky odľahčujúci pocit na zadných sedadlách. Pocitu nepomáha ani plastová zadná časť predných sedadiel. To hnedé čalúnenie by bolo najmä pre zadných pasažierov. Ich pocit by sa výrazne zlepšil.

Ani čalúnenie nepomôže priestoru nad hlavami vzadu. Do 180 je to akceptovateľné, ale vyšší budú musieť zvoliť ležérnejší posed a využiť miesto na kolená. Pre občanov tejto republiky sa ako dôležitý parameter javí aj veľkosť kufra. U nás v redakcii to nie je vôbec taký zásadný parameter, ale ani tu Elantra nie je v zlej pozícii. Objem dosahuje 485 litrov, len treba dať pozor na samotný mechanizmus vyklápania, lebo ten sa neschová, ale zasahuje do priestoru. Tak nie, že si tam umiestnite na plocho notebook.

Lákavá cena

Základná Elantra stojí 12 990 eur. Má presne rovnaký motor, ale omnoho slabšiu výbavu ako testovaný kus. Bodaj by nie, keď testovaná špecifikácia sa prehupla cez 17 tisíc. My by sme určite volili výbavu Style s príplatkom za metalízu, hnedú kožu a sedemnástky disky. Avšak ak kúpite úplný základ, získate auto s vynikajúcim a úsporným benzínovým motorom. Oproti downsizovaným motorom má tento šancu, že bude mať väčšiu výdrž. Tieto autá postupne uvoľňujú miesto, takže neváhajte, Elantra je výborná.

Martin O. Gallery

Hyundai Elantra Style 1,6 D-CVVT

Motor R4
Objem 1591 cm3
Výkon 97 kW (132 k) pri 6300 ot/min
Krútiaci moment 158 Nm pri 4850 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4550 mm
Šírka 1775 mm
Výška 1445 mm
Rázvor osí kolies 2700 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1184/1770 kg
Batožinový priestor 485 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,7/5,2/6,5
Emisie g CO2/km 149