Test Ford Kuga TDCI AWD: Nejde na hranu

Ford Kuga prešiel modernizačnou kúrou. To si asi všimol každý. Dobre, možno každý nie, ale my sme už mali tú česť na marcovej zámockej tour. Zmeny nie sú len na vonkajších častiach, ale niečo sa udialo aj vnútri. Či sa to podarilo je ťažké povedať, prvý pohľad nemusí byť ten správny. Ale časom…

Kuga už na začiatku druhej generácie patrila k zaujímavým autám, ale teraz je aj technologicky vpredu. Ako bonus automobilka pridala aj možnosť športovejšieho výzoru ST-Line. My sme však do rúk dostali bežnú verziu, vlastne presne tú istú, ktorú sme mali vo Vígľaši.

Tak je krajšia?

V marci som to tak nevidel. V marci mi prišlo, že Kuga bola krajšia pred modernizáciou, predtým ako dostala obrovskú prednú masku, predtým ako sa priblížila ešte väčšiemu Edge. Naozaj, predok som myslel, že ešte ušiel, len mu niečo chýbalo a zadné svetlá sa mi vôbec nepáčili.

Lenže reálny test na dlhší časový úsek môj názor zmenil. Predok je pekný, najmä so sivou mriežkou verzie Titanium. A zadok? No, na ten som asi tiež musel dozrieť. Menšie svetlá v časti kufra ukazujú, že toto nie je pôvodný model, toto je novšia verzia. A po viacnásobnom pohľade zozadu musím konštatovať, že svetlá sú fajn. Vzadu však prichádza ešte jedno prekvapenie, okrem nových svetiel. Kuga si zachováva koncovky výfuku spojené s výfukovým systémom, nie s nárazníkom! Svetlá môžu byť tým pádom akékoľvek, toto je poctivý detail.

Ale poďme ďalej. Farba nie je sivá. To bol prvý trapas, ktorý som spravil, ešte pri plánovaní testu. Spýtal som sa, či to bude tá sivá Kuga z marca. A to nie je sivá. Je zeleno-sivá. Farba Guard sa k luxusnejšie pôsobiacej výbave Titanium naozaj hodí, ale ešte viac sa hodí na čo? No predsa na Mustang GT kupé, pretože potom pripomína ten vo filme Bullit.

A ak sa zdá, že kolesá sú celkom malé, tak nie sú. Majú sedemnásť palcov. Chcete 19tky? Nech sa páči, ale pripravte sa na väčší potenciál poškriabania na poľných cestách a na mestsko-džungľových presunoch po obrubníkoch na parkovacie miesta. Sedemnásť palcov je racionálny rozmer.

Šiltovka vzad

Už sme to tu raz mali. V Grand C-Maxe. Implementácia Sync3 do Kugy si vyžiadala použiť šiltovku nad osempalcovým displejom. Okrem toho, že vyzerá nezvyčajne má ešte jednu výhodu. Trochu tieni a na displeji je toho logicky viac vidieť. Vlastne pohľad na displej je dôležitý. Nový systém Sync3, teda novší ako Sync2 má lepšie tlačidlá, ktoré nie sú také malé, ale dá sa na ne reálne trafiť.

Sync3 sa dá ovládať aj hlasom. Vyzerá to celkom cool. Lenže Ford zatiaľ podporuje len Češtinu ako najbližší jazyk ku Slovenčine. Takže pre Slovensko sú autá naprogramované práve takto. Pri hovorení výrazov veľmi pomáha pražský prízvuk. S ostravským toho veľa nenamútite. Inak teta, ktorá odpovedá, poslúcha naozaj prekvapivo dobre. Občas sa s ňou pochytíte, ale nakoniec môžete vždy povedať pokyn ukončiť a sklapne.

Priestorovo je Kuga naozaj príjemným autom. Vpredu je všetko v pohode, aj keď možno budete vizuálne pociťovať stiesnenosť. Môže za to mohutný stredový panel prechádzajúci do nemenej mohutnej stredovej konzoly. Tie by si možno zaslúžili trochu lepšie uchytenie, ale pokiaľ si nebudete často opierať koleno o tieto miesta, tak bude všetko v poriadku. Mohutnosť je však len na pohľad, inak zlý pocit mať nebudete.

Vzadu je tiež všetko v poriadku. Dokonca by sme povedali, že sa tam môžu odviezť až traja a bez výrazného nadávania a bez výčitiek. Pre plnú zostavu v aute stačí aj kufor. Ak však budete chcieť prevážať niečo väčšie a sklopíte operadlá, tak zistíte, že sú síce delené, ale zároveň nechávajú asi 8-centimetrový schod.

Koľko žerie?

Nevieme kto mal tento kúsok pred nami, ale úvodných 150 kilometrov na sever bolo údesných z pohľadu spotreby. Kuga si brala 9,7 litra! Vážne, pri dodržiavaní predpisov žrala ako zle zabehnutý Duster. Teraz za to viníme protivietor a vypaľovanie filtra pevných častíc. Druhý diaľničný pokus s transferom na letisko do Viedne, čo bolo asi 400 kilometrov celkovo bol v znamení 7,2-litrovej spotreby. Asi sme Kugu umravnili.

Motor 2,0 TDCI dosahuje výkon 110 kW (150 k). Ale to nie je až tak dôležité ako krútiaci moment 370 Nm. Reálne hodnoty vyzerajú sľubne a auto aj dokážu celkom svižne rozhýbať. Lenže prevodovka to všetko tlmí. Radí tak hladko, smerom nahor, že ani nemáte pocit, že by sa niečo dialo. Aby sme sa chápali, to nie je výčitka, to je dobre, len nemáte ten prílev výkonu ako pri manuále.

Vlastne prevodovka by mohla byť o niečo svižnejšia. Najmä podraďovanie jej trvá. Dokážete jej trochu pomôcť malými plastovými pádielkami pod volantom, ale nie príliš. Pákou sekvenčne radiť nedokážete. Asi prvé, čo by sme spravili po kúpe by bol prieskum, či niekto vyrába väčšie pádla z nejakého kovového materiálu.

Kultlivovaný agregát poháňa cez automat všetky štyri kolesá. Štandardne máte predokolku, ale zadok sa postupne pripája. To je asi súčasným štandardom pre väčšinu vozidiel tejto kategórie. Podvozok samotný je dôležitý aj ak nejazdíte mimo spevnených ciest. Je naozaj komfortný. Určite mu pomáhajú aj sedemnásťpalcové zliatinové disky.

Hrana je až nad ním

Kuga je naozaj príjemné auto. Neurazíte ním nikoho a susedia sa nenahnevajú, keď ho budete parkovať pred domom. A asi ani nebudú tak veľmi závidieť. AK potrebujete niečo ešte väčšie, v ponuke je Edge, ale Kuga má lepšiu manévrovateľnosť a pôsobí omnoho ľahšie. Len si rozmyslite verziu ST-Line. Je síce menej praktická s veľkými diskami a o 15 milimetrov nižšou svetlou výškou, ale vyzerá naozaj dobre.

Ford Kuga 2,0 TDCI AWD Powershift Titanium

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 370 Nm pri 2000-2500 ot/min
   
Prevodovka Automat 6-stupňový, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4531 mm
Šírka 1838 mm
Výška 1703 mm
Rázvor osí kolies 2690 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1716/2230 kg
Batožinový priestor 456/1653 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,5/4,9/5,2
Emisie g CO2/km 134