Ženeva a autosalón je hviezda medzi autosalónmi. Toto tvrdenie platilo ešte v roku 2019 a jarná automobilová sezóna sa bez tohto podujatia jednoducho nezaobišla. Lenže v roku 2020 sa stala jedna významná udalosť, ktorá vlastne všetky veľké výstavy zabila. Zabila aj niekoľko 100 000 ľudí, možno miliónov po celom svete. Každý vie o čom hovorím, ale Nitra Ženeva to nevzdala. Najprv sa pozrime na celý príbeh a potom na to, čo tento rok vyviedli organizátori.
V roku 2020 som mal lístky, mal som letenky, mal som zajednané auto, let domov mal byť cez Nice a mal som stráviť s Mini Cooperom jeden deň na francúzskej riviére. Všetko padlo, lebo prišla pandémia a event skončil. Autosalón Ženeva bol zrušený a vrátil sa minulý rok v podobe autosalónu v Ženeve v Katare.
Nech to znie akokoľvek pofidérne, reálne to bolo ešte väčšie šialenstvo. Katar je od ruky a mať Ženevský autosalón v Katare je úplne scestné. Tak sa organizátori rozhodli, že vrátia podujatiu zašlý lesk a tento rok sa Ženevský autosalón, po 4 rokoch, uskutočnil znova v Palexpe. Predchádzali mu tlačové správy, pompézne vyhlásenia a všetko ostatné. Ako to dopadlo?
Výsledkom znovuoživenia podujatia je fakt, že z automobiliek, ktoré sú relevantné na našom trhu sa na ňom zúčastnili TRI. To je všetko. Renault zahviezdil svojim modelom Renault 5 a ukázal Renault Scenic, ktorý vyhral titul Auto roka. Mám pocit, že to nebolo iba o sympatiách voči autu, ale z prvých 7 finalistov, ktorí postúpili do finálneho hlasovania boli v Ženeve iba dvaja.
Renault Scenic a BYD Seal. Nič viac. BMW radu 5 chýbalo, Kia EV9 chýbala, takže vyhlásiť Auto roka, ktoré na podujatí nie je by bolo asi trochu zvláštne. Neviem, tento rok je Auto roka akési rozporuplné. Tým nehovorím, že Scenic je zlé auto. Veď na baterku zvládne viac ako šesťsto kilometrov a zároveň má dostatok miesta a je vlastne celkom príjemne veľkým crossoverom hatchbackového štýlu. Ale ja by som asi hlasoval inak.
Jedna hala bola teda okupovaná automobilkami, ktorých relevancia na našom trhu nemusí byť zaručená, Renaultom, Daciou, MG, ale aj niektorými malosériovými výrobcami. Napríklad Kimera ukázala model Evo38 a Erreerre Fuoriserie predviedla svoj štýl Alfy Romeo Giulia. Druhá hala sa ale niesla výhradne v tónoch historických vozidiel. Pripomína vám to niečo? Áno, Nitra! Nitriansky autosalón na to ide úplne rovnakým štýlom, akurát slovenskí vystavovatelia nemajú toľko peňazí a nemajú také možnosti. Takže ak na to pôjdeme terminológiou Apple, tak Ženeva tento rok je vlastne Nitra Pro. Nie Nitra Pro Max, iba Nitra Pro.
O čo bola Ženeva lepšia od Nitry, resp. o čo je lepšia od Nitry posledný rok? Nie oveľa. Ženeva padla, Nitra sa zlepšila. Hlavne sú v hre omnoho príjemnejšie priestory, kde je vlastne všetko v dvoch halách pod jednou strechou. Aj napriek chladnému termínu februárovému stačilo dať veci do šatne a chodiť v mikine, či elegantnom svetríku ako pán.