Ja som v redakcii autogripu ešte stále veľký nováčik. V minulom roku som mal zverejnené len 3 testy. Tento rok mu už Jozef ako šéfredaktor začal pridávať auta na testovanie, preto sa prvý krát do hodnotenia celého roku po prvý krát zapájam aj ja. Mal som to šťastie, že okrem redakčných áut som dostal na test niekoľko výnimočných áut ako jediný na Slovensku. V Autogripe sme tak mali možnosť priniesť niekoľko rýchlych zhodnotení noviniek ako Camaro, Cadillac CTS-V alebo ATS, Corvette Stingray. Aj dnes keď píšem toto zhodnotenie mám na týždenné testovanie aktuálny model Dodge Ram s 5,7-litrovým motorom. Aj keď ho máme na test ešte v roku 2016, recenzia ešte nie je dokončená a nebudem ho preto v tomto roku hodnotiť. Tento rok by ale patril do finálnej 5-ky. Som veľmi rád, že mi Jozef umožnil testovať aj kvalitné praktické autá na každý deň. Veľmi milo ma prekvapilo BMW X1, Mégane GT, Tuscon, ale hlavne hybridný Ford Mondeo. Pracovný týždeň mi veľmi spríjemnil aj nový Jumpy, ktorý som využil ako šikovné zásobovacie auto. Aj keď som v reálnom živote viac praktický a riadim sa väčšinou rozumom, pri záverečnom hodnotení rozhodli viac emócie a srdce automobilového nadšenca.
1. Cadillac CTS-V
U mňa je tento rok víťaz jednoznačný. Tých, čo ma poznajú to asi prekvapí, lebo CTS-V zobralo miesto a vyhralo nad novou Corvette Stingray, ktorú som mal tiež v tomto roku na testovanie. Tá sa do finálnej 5-ky nedostala subjektívne len preto, že som mimo redakcie vyskúšal novú Corvette Z06. Inak by bolo dnešné poradie mierne zmenené. Hodnotím dnes ale len autá odskúšané v rámci našich redakčných testov, a tu ma chytilo za srdce práve CTS-V. Corvette Z06 v kabáte agresívneho sedanu funguje a ladí ako celok úplne výborne. Pohodlný sedan, nádherný zvuk a 649 divokých koní pod kapotou. V čase, keď každý výrobca sleduje len emisie a znižuje objem motora dali v Cadillacu pod kapotu osemvalcový motor s objemom 6162 cm3. Objem ničím nenahradíš, ale kompresor na motore s objemom skoro 6,2 litra je ideálna kombinácia. Záber motora je fenomenálny a spôsobuje závislosť. CTS-V je výborné nielen pre jeho výkonný motor. Američania sa konečne naučili naladiť podvozok, brzdy aj prevodovku. Magnetic drive fungoval aj počas testu na okreskách okolo Bratislavy. S príjemným a pohodlným interiérom si CTS-V preto dokážem predstaviť ako zábavné a praktické auto na každý deň.
2. Nissan GT-R
Do mojej TOP5 musí patriť aj GT-R, ktoré som dostal na krátke redakčné testovanie. Tak rýchle a presné auto som ešte nikdy nešoféroval. Už po pár kilometroch si GT-R získalo moju plnú dôveru. Doteraz som o kvalitách GT-R iba čítal, reálna skúsenosť prekonala všetky moje očakávania. Ohromné zrýchlenie, super zvuk a rýchlosť v akej dokáže s istotou prechádzať zákrutami je až neuveriteľná. Mám rad auta so zadným náhonom, ale GT-R ponúka pri pohone zábavu po celý rok a za každého počasia. Je pomerne veľké a na ceste vzbudzuje rešpekt. Ponúka ale veľkú silu, rýchlosť a veľký pocit bezpečia, ktorý iné podobne silné auta nedokážu poskytnúť. Na ceste si bude GT-R ťažko hľadať primeraného konkurenta. V rámci tohto hodnotenia by ho z TOP 5 mohlo vyradiť Porsche 911 Turbo. To je ale za úplne inú cenu a počas roka sme ho v rámci testu v Autogripe nemali.
3. Chevrolet Camaro V8
Bublebee mi padol do oka hneď ako som ho prvýkrát stretol. Mohutná svalnatá karoséria a prižmúrene predné svetlá vytvorili z Camara dravý, ale veľmi sexi muscle car. V žltej farbe a s čiernym pásmi ako sme mali v teste vyzerá pre mňa úplne dokonalo. Naviac v kombinácii s modernou technikou pod kapotou už aj výborne jazdí. Podobne ako Cadillac, zdedilo Camaro techniku po Corvette. Síce to nie je priamo zo Z06 ako pri CTS-V, ale aj „základná“ Stingray jazdí výborne a výkonu má viac než dosť. Vďaka tomu Camaro prebralo v mojom hodnotení miesto, ktoré by inak získala Corvette Stingray, ktorú som testoval koncom leta. Oproti nej poskytuje Camaro praktickejšie každodenné použitie a núdzové sedenie na zadných sedadlách. Začiatkom roku 2017 očakávam príchod novej Corvette Stingray Grand Sport, ktorá už je doladená o techniku zo Z06. Keby sme ju mali na test ešte v tomto roku, asi by som musel svoje rozhodnutie zásadne prehodnocovať.
Pri hodnotení Camara by som nemal zabudnúť na Mustanga, ktorého sme mali koncom roka v porovnávaciom teste. Mustang aj Camaro sú veľmi vyrovnaní súperi. Camaro je ale modernejšie, má lepšiu techniku a podľa mňa pôsobí dravejšie ako Mustang. Je výborné, že sa Mustang výborne začal predávať a láme predajné rekordy. Na druhú stabu trochu stráca doterajšiu výnimočnosť, ktorú mal. Pre niekoho kto che niečo výnimočné Camaro získava zvláštnu, ale celkom zaujímavú výhodu. Osobne by som si ale pri Camare vybral kabriolet. Letný test kabrioletu Camaro minulej generácie mi zanechal krásne spomienky, len som mal k nemu niekoľko pripomienok na jazdné vlastnosti. Tie sa príchodom nového Camara odstránili. Voľba je tak jasná a šiel by som do žltého Camara s čiernym polepom a karosériou kabrio. Pod kapotou by bol určite osemvalec v kombinácii s výbornou osemstupňovou automatickou prevodovkou.
4. Renault Talisman Grandtour dCi 160
Pred redakčným testom by ma nikto nepresvedčil o tom, že si do záverečného hodnotenia vyberiem francúzske auto a už vôbec nie Renault. Po letnom teste ma o jeho kvalitách začal presviedčať Jozef. Veľmi som mu neveril a preto som využil možnosť na jeseň vyskúšať jeho naftovú verziu. Aj keď záverečný test nakoniec napísal Jozef, mal som možnosť ho dostatočne vyskúšať a extrémne ma prekvapil. Priestranný a luxusne prevedený kožený interiér vyzerá veľmi dobre a kvalitne. Stredový tablet mi pôvodne veľmi nevyhovoval, ale po týždni som si naň zvykol a spoznal jeho výhody. Po presadnutí do Superbu, alebo Passatu teraz na mňa pôsobia ich interiéry nudne a fádne. V tmavej modrej metalíze vyzerá dokonalo. Inú farbu si na ňom neviem ani predstaviť. Veľmi ma prekvapilo ako nudne, a hlavne menšie vyzeralo na parkovisku BMW radu 5 (F10), ktoré parkovalo hneď vedľa neho. A to sa mi BMW radu 5 vždy veľmi páčilo. Obe autá mali rovnakú tmavú modrú metalízu, pri pohľade zo všetkých strán sa mi ale páčil Talisman viac. Vo Francúzku mali mali šancu spraviť prvé auto, nad ktorým by som vážne začal uvažovať kúpiť aj pre seba. Stačilo by pod kapotu umiestniť silnejší motor s objemom aspoň dva litre a zmeniť nastavenie adaptívneho tempomatu. Sme ale v EU, a tu sa možno Francúzi boja rázne povedať „F**k the downsizing“ ako to spravili Američania pri CTS-V.
5. Citroen Jumpy
Pôvodne som mal na tomto mieste v hodnotení Mercedes C220d kupé. Jazdilo sa s ním výborne, vyzeral nádherne a bola veľká radosť s ním jazdiť. Kvalitné auto, špičková technika a dokonalé spravovanie detailov. Kvalitnejšie audio ako mal tento testovaný Mercedes som počas testu v žiadnom inom aute nepočul. Škoda len, že pod kapotou mu chýbal iný, silnejší motor. Pri pohľade do cenníka je jasné, že za cenu môže byť plne vybavené Camaro a ešte ostanú drobné na benzín. No, tých drobných bude dosť aj na pár tisíc kilometrov. Možno Camaru chýba nemecká kvalita spacovania, ale na druhú stranu má „gule“, ktoré Mercedesu počas testu chýbali. Preto jeho miesto v rámci hodnotenia nahradilo iné auto praktické auto, ktoré ma počas roka veľmi milo prekvapilo.
Možno niekoho prekvapí, ale do TOP 5 som zaradil aj malú a veľmi šikovnú dodávku Citroën Jumpy. Podľa mňa vyzerá, na dodávku, krásne a má ideálne rozmery na praktické zásobovanie v meste. Na dodávkach jazdím pomerne často, preto na Jumpy pozerám trochu inak ako niekto, kto jazdí iba na osobných autách. Jumpy ale poskytuje jazdné vlastnosti, obratnosť a komfort pre vodiča lepší ako niektoré osobné autá. Som rád, že sa začali na trhu objavovať úžitkové autá, ktoré dokážu spraviť trochu radosť, poskytnúť komfort a spríjemniť deň aj vodičom. Veď oni v dodávke strávia viac času ako vodiči bežných osobných áut. Možno si viacerí budú myslieť, že tu mal ostať ten Mercedes, prípadne iné auto, ktoré som počas roka testoval. Verím, že vodiči čo jazdia na dodávkach moje hodnotenie pochopia.