Test Cadillac ATS Coupe: Anjel s čertom pod kapotou

Väčšina v našich končinách vyberá autá predovšetkým podľa praktických, alebo ekonomických parametrov. To je asi hlavný dôvod, prečo jazdí po cestách toľko sedanov a kombíkov. Kto má rad rešpekt na ceste, často si to kompenzuje veľkým SUV. Nájdu sa aj takí, ktorí veľký priestor nepotrebujú a dávajú skôr prednosť  štýlu, elegancii a prípadne lepším jazdným vlastnostiam. Tieto požiadavky ideálne spĺňajú atraktívne dvojdverové kupé.

V ostatných rokoch  túto triedu vytláčajú autá hothatch so silnými motormi v praktickom balení. Väčšinou je tomu prispôsobený športový, a niekedy až agresívny dizajn. Snažia sa osloviť športovo založených vodičov praktickými vlastnostiam na každodenné použitie. Majú síce vysoký výkon, výborné jazdné vlastnosti a predbiehajú sa v dosiahnutých časoch na okruch. Chýba im ale šarm, elegancia, alebo luxus a exkluzivita. Nároční zákazníci často automaticky pri výbere nového auta hľadajú v ponuke nemeckej prémiovej trojky.

Niekto ešte zablúdi do Japonska, ale tam ten výber tiež nie je veľký. Málokto ale pri výbere hľadá v ponuke spoza Atlantiku. Často sú na to logické a praktické dôvody ako je servis, záruka a asistenčné služby, ktoré sú pri európskych autách už bežným štandardom. Doba sa ale mení a americké značky sa postupne dostávajú aj na náš trh a otvorili tak priestor pre tých, ktorí sú už unavení z opakujúceho sa dizajnu nemeckých prémiových značiek. Jedným z nich je aj Cadillac, ktorého model ATS Coupe sme vďaka Todos Exclusive a United Cars & Services dostali do krátkeho testu.

dsc_0567a

Americký Cadillac sa vôbec netají tým, že sa rozhodol s ATS tvrdo zaútočiť proti BMW radu 3 a 4, Mercedesu triedy C a Audi A4/A5. A cieľ si konštruktéri a marketingoví čarodejníci dali veľmi náročný. Americké auta v posledných rokoch naozaj zaostávali za európskym štandardom. A to nielen v kvalite interiéru, ale aj na poli jazdných vlastností. Veď vtipy o tom, že americké autá vedia jazdiť len rovno pozná určite každý. A práve ATS bol prvý model od Cadillacu, ktorý sa snaží tento nelichotivý názor napraviť. Prvýkrát sme ho mali možnosť vyskúšať ešte v roku 2013, kedy sme dostali pozvanie prezentáciu sedanov ATS. To, že to myslia s konkurenciou vážne bolo jasné hneď.

Dnes sme si to pri testovanom kupé znova potvrdili. Aktuálny dizajn interiéru je v štýle modernej elegancie. Jednoduché línie, kvalitné materiály a množstvo farebných displejov. Všetko je presne po ruke, informácie sú prehľadné a ľahko čitateľné. Pochvalu si zaslúži aj prehľadný Head Up display.  Čierna stredová konzola v klavírom laku štýlovo maskuje všetky ovládacie tlačítka. Niektoré treba mechanicky stlačiť, ale napríklad hlasitosť rádia stačí jemne hladiť prstom. Oproti iným značkám je zaujímavé ovládanie dotykového displeja autorádia a navigácie. Pri ovládaní je jemne cítiť stlačenie celej obrazovky.

Po nasadnutí za volant ja jasné, že Cadillac si zvolil vlastný štýl a nesnaží sa nikoho kopírovať. Kožené elektricky ovládané sedadlá,  vyhrievaný volant, alebo adaptívny tempomat je už v štandardnej výbave. Pri pohľade do cenníka zistíme, že za príplatok je v prípade ATS len strešné okno, pár farieb a audio od BOSE. Oproti konkurencii z Nemecka tak strávite pri konfigurátore oveľa menej času. Potrápiť vás môžu ale zaujímavé farebné kombinácie. Vysokého vodiča poteší úzka stredová konzola a dostatok miesta na nohy. Zadné sedadla sú ale vhodné len pre malé deti, dospelí sa tam odvezú len núdzovo. S tým ale určite každý záujemca o podobné auto, teda kupé, musí počítať.

dsc_0627a

Výkonný turbomotor s dvoma litrami objemu a výkonom 203 kW (276 k),  ktorý je použitý aj v Astre OPC je dopĺňaný osemstupňovou automatickou prevodovkou s radením pod volantom. Krútiaci moment 400 Nm je pri bežnej jazde nadmieru postačujúci. Komu by nestačilo zrýchlenie z 0 na 100 za 5,9 sekundy a maximálka 240km/h môže skúsiť verziu zameranú proti BMW M, Mercedesom AMG a Audi S označenú ATS-V. Tá ma pod kapotou 3,6 V6 motor s výkonom 346 kW (470 k). Na stovku s ním zrýchlite za 3,9 sekundy a postupne sa zastavíte v zrýchľovaní až na extrémnej hodnote 304 km/h. Aj keď je pri americkom aute benzínový dvojliter s turbom nezvyk, nám sa zdala táto kombinácia postačujúca.

To, že sa s ním dá veľmi dobre zajazdiť potvrdzuje aj spomínané použitie tohto motora v Astre OPC alebo novom Camare. Pre zákazníkov zvyknutých na naftové motory žiaľ nie je v ponuke žiadna alternatíva. Pri našom teste v mestskej premávke sme jazdili po celý deň za 10,4 litra na sto kilometrov, čo je presne ako udáva vo svojich materiáloch aj výrobca. Kombinovaná spotreba pre zadokolku je výrobcom udávaná 7,7 litra, pri AWD je to 8,3 litra. A to si myslíme, že sú vzhľadom na výkon motora výborne údaje. Pri bežnej jazde je ATS krotké a pohodlné ako baránok. Stačí ale stlačiť plyn na podlahu a okamžite tlačí chrbát do sedadla. Už to nie je Amerika, ktorá vie jazdiť rýchlo len rovno. Podvozok je pomerne tvrdo nastavený, vďaka čomu výborne sedí na ceste. Nastavenie podvozku Magnetic Ride je výborné. Voľba režimov jazdy Tour/Sport/Snow tak mení správanie nielen motora, volantu a prevodovky, ale aj podvozka.

dsc_0531a

ATS kupé bude v našich končinách vždy pôsobiť výnimočne a originálne. Ako bolo spomenuté v úvode, väčšinu potenciálnych záujemcov žiaľ hľadať u nás takéto auto v ponuke Cadillacu nenapadne. Rovnaký osud majú ale skoro všetky modely z USA. Výnimkou je asi len Ford Mustang, ktorý vďaka veľkej kampani a historickému odkazu spôsobil v Európe ošiaľ a vypredanie výrobných kapacít na rok dopredu. V Cadillacu zatiaľ podobne veľké ambície nemajú a na európsky trh zatiaľ uvoľnili len obmedzené počty kusov a modelov. V ďaka tomu ch majitelia získavajú určitú exkluzivitu. Výhodou je teraz už oficiálny predaj a servis, ktorý dlhé roky v Európe chýbal. Zatiaľ sa tieto zmeny pozitívne prejavili len pri predaji Cadillacu Escalade. Corvette zatiaľ musí bojovať s veľkým dopytom vo svete a nízkymi pridelenými kvótami aut pre náš malý trh. Zaujímave preto bude sledovať, ako tieto zmeny v General Motors ovplyvnia predaje nového Camara, ktoré sa v týchto dňoch dostáva aj na naše cesty.

Za zapožičanie Cadillacu ATS do testu ďakujeme spoločnostiam United Cars & Services a Todos Exclusive, ktoré zabezpečujú predaj a servis pre všetky modely Cadillac, Corvette a Camaro na Slovensku a Českej republike.

Cadillac ATS Coupe 2,0 Turbo

Motor R4 benzín
Objem 1998 cm3
Výkon 203 kW (276 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 3000-4500 ot/min
Prevodovka Automat 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4663 mm
Šírka 1841 mm
Výška 1399 mm
Rázvor osí kolies 2775 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1674/2070 kg
Batožinový priestor 295 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 240 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,2
Spotreba (mesto/mimo/komb) 12,3/6,7/8,8
Emisie g CO2/km 203