Povedzte si priamo, máte viac detí, potrebujete rodinné auto a chcete mať pre všetky decká Isofix? Tak nemáte veľa možností. Buď si kúpite nejakého obra na štýl dodávky prerobenej na osobné vozidlo, alebo budete dlho, dlho, veľmi dlho pátrať, lebo už aj Ford S-Max svoju púť ukončil. Nakoniec však nájdete jedno zaujímavé auto, pri ktorom si poviete, že toto sa fakt stále robí! Volkswagen Touran!
Volkswagen predstavil Touran už dávnejšie, dokonca v roku 2003 a zároveň dávnejšie ukázal aj túto aktuálnu generáciu, konkrétne v roku 2015. Ale to jej nič neberie z úžitkového šarmu a rodinného využitia. Je to presne to auto, ktoré si zvolíte, keď si pozriete, že VW Caddy je až príliš LCV aj v osobnej forme. Toto auto je ideálne a ja som mal možnosť skúsiť ho s 1,5-litrovým motorom TSI, s automatom a s dynamickejšie zameranou výbavou R-line. Alebo nie?
Biely box, no nie je to mraznička
Volkswagen Touran ponúka aktuálne akčnú výbavu Limited, ktorá prináša výrazne zlepšenú cenu. Ale to nie je všetko, prináša aj možnosť za rozumnú cenu doplatiť balík R-line. Takže to, čo som povedal v úvode nie je úplne stopercentne tak. Áno, je to výbava R-line, ale je to balík výbavy R-line, nie výbavový stupeň ako taký. Doplnky R-line totiž môžete doplniť nielen ku spomenutej výbave Limited, ale aj ku všetkým ostatným aktuálne v ponuke.
A prečo by ste balík R-line mali doplniť do svojej konfigurácie? Lebo mení celý vzhľad auta. Pod spätným zrkadlom pribudne čierny lesklý pás, ďalší bod, ktorý zaujme je v podobe rozšírenia prahov a iných nárazníkov vpredu aj vzadu. Auto pôsobí trochu exkluzívnejšie, ale to nemusí byť pre každého a taktiež má štandardne 18-palcové zliatinové disky, ktoré môže ekonomicky zameraná hlava rodiny považovať za drahé na výmenu pneumatík. Ale imidž auta je výborný.
S balíkom R-line je Tiguan ako rýchla tehla. Zrezaná, taká rýchla. Vyzerá dynamicky, ešte kúsok k zemi, pridať skrátené pružiny a netreba nič ďalej upravovať. Jednoducho, balík R-line vyzerá vynikajúco. Tým ale nechcem povedať, že obyčajný Touran by vyzeral zle. Ale má trochu usadlejšie tvary, je nenápadnejší a to je možno pre niekoho výhoda.
Väčšinou mám výhrady ku zvolenému prevedeniu farieb, ale v tomto prípade nie. Tento Touran s bielou farbou, ktorú nemám veľmi rád, je výborný. Rozhodne s ním nespravíte chybu a práve čierne lesklé lakované prvky doplnia požadovaný kontrast a opticky auto rozšíria v prednej časti. Ďalším faktom ale je, že celočierny by tiež nemusel vyzerať zle a vzhľadom na pravidlo, že toto je už fakt jedno z mala reálnych MPV, je Touran aktuálne takmer úplný unikát. Bez konkurentov.
Touran je o priestore
Zvonka je Touran aktívne malý, veď má dĺžku iba 4 632 milimetrov, ale šírka hovorí o dobrých vnútorných priestoroch. Vlastne aj celé stvárnenie karosérie s motorom vpredu a kabínou posunutou čo najviac vpred hovorí jasnou rečou. V interiéri musí byť miesto. Touran môže mať totiž až 7 sedadiel, čo presne tento kus má. Manipulácia s nimi je úplne jednoduchá aj nasadanie do tretieho radu, vďaka preklopeniu celého stredného sedadla na kraji, jednom aj druhom, vytvára dostatočný priestor pre tých, ktorí sa tam zmestia. Reálne vysokých ľudí vzadu prepravovať nebudete. Ale deti si prídu na svoje!
No a v tomto prípade, v prípade sedemmiestnej verzie to nie je len o batožinovom priestore. Ale je so základným objemom 137 litrov, objemom 705 litrov pri 5 miestach (2 sklopené), či 1857 litrov pri sklopení všetky sedadiel. Je aj o priestore na nohy. Ak sa veziete do počtu 5, tak v strednom rade je miesta na nohy habadej. O mieste na hlavu netreba pochybovať vďaka tvaru karosérie.
Lenže ak chcete niekoho umiestniť do kufrových sedadiel, aj ak sú to deti, musíte o kúsok vpred posunúť stredný rad. Tu príde vhod rozdelenie na 3 samostatné sedadlá s tromi Isofixami. Isofixy sú dokonca aj v treťom rade a aj na sedadle spolujazdca. Ak by sme hľadali rekordy, tak počet 6 úchytov Isofix prekoná naozaj máloktoré iné auto.
V prípade voľby balíka R-line sa niečo dostáva aj do interiéru, konkrétne iné čalúnenie sedadiel. Ale to nie je až tak zásadné. Dôležitejšie je, že si môžete priplatiť aj za dve vstavané detské sedačky v strednom rade na krajoch. No a vpredu? Vpredu je Touran skôr tradičným a klasickým autom, čo je nesporná výhoda.
V prednej časti vidno klasické usporiadanie so samostatnou klimatizáciou. Len škoda, že má formu dotykového panelu bez akýchkoľvek odoziev, či už zvukových, alebo haptických. Možno zvukové sú, len som ich nemal nastavené, ale klasické kolieska by rozhodne boli lepšie. Systém na displeji je už tradičný pre Volkswagen a funguje rozumne aj s preklopením obsahu telefónu cez Apple CarPlay, ale aj cez Android auto. No a na volante sú tradičné tlačidlá! To nemá hocikto, teda z dielne Volkswagenu.
Ak si budete Touran špecifikovať, tak nezabudnite na pokročilejší digitálny prístrojový štít, ktorý dokáže zobraziť viac údajov a v rôznych nastaveniach. Obyčajný je naozaj obyčajný bez nejakých výraznejších funkcií. S týmto sa vám bude ľahšie kontrolovať spotreba, lepšie zistíte koľko idete a používanie, aj keď veci za príplatok 450 €, bude príjemnejšie.
Benzín, či nafta?
Volkswagen Touran už, v zásade, ponúka iba dve pohonné jednotky. Jednou je naftový štvorvalec objemom 2 litre, ale s dvomi výkonovými stupňami, podľa toho akú zvolíte prevodovku. Druhou možnosťou je 1,5-litrový motor TSI Evo, ktorý je známy aj z Golfu a mnohých iných použití. Je to motor, ktorý má štyri valce a dokáže dva z toho vypnúť. Práve vypínaním valcov pomáha spotrebe, ale spotrebe pomáha aj samotná konštrukcia motora. Aj pri ňom môžete zvoliť automat so siedmimi stupňami, alebo manuál so šiestimi stupňami. Pri pohľade na fotky interiéru vám je určite jasné, čo je v tomto aute.
Motor má celkom kultúrny prejav, ale dôležitejšie je, že pri vytočení má aj zaujímavý zvuk, ktorý nie je naháňaný reproduktormi ako je teraz v móde. Áno, asi ste to nečakali, ale jednou z veľmi pozitívnych stránok Volkswagenu Touran s motorom 1,5 TSI je práve to ako znie.
Ale väčšina zákazníkov nebude potrebovať zvuk. Bude potrebovať nízku spotrebu. A na to sú predsa dízle, nie? Áno aj, ale aj 1,5-litrový motor TSI dokáže prekvapiť. Veď za týždeň sa mi podarilo jazdiť s priemernou spotrebou 7,1 litra, pri využití hlavne diaľnic. Po diaľnici si motor pýta 7,5 litra, mimo diaľnic sa vie uskromniť a dostať kľudne aj po 6-litrovú hranicu s častejším dvojvalcovým taktom.
A čo nám ešte chýba do kompletnej skladačky? Podvozok! Veď Touran môže mať aj podvozok DCC, čo znamená Dynamic Chassis Control. Pri použití tohto prevedenia je výrazný rozdiel medzi komfortným a športovým režimom. Vlastne to z Touranu robí ešte univerzálnejšie auto. Aj keď, je nutné povedať, športové vozidlo z neho nikdy nebude. Stále má ale trochu dynamický charakter vďaka prvkom karosérie, ale aj vďaka tomuto dobre odladenému podvozku.
Nahnutá budúcnosť
Volkswagen ešte stále drží tento model v ponuke, aj keď ho už určite valcujú predaje SUV. Ale takýto pomer úžitkových vlastnosti žiadne SUV mať nemôže. Keď nič iné, tak Touran má predsa 3 samostatné sedadlá v druhom rade, ktoré môžete samostatne posúvať a naklápať na nich operadlá.
A všetko je ešte okorenené relatívne priaznivou cenou. Priaznivou z pohľadu súčasných cien, nie z pohľadu cestovania v čase 10 rokov do minulosti, toto nie je DeLorean doktora Browna. Takto vybavený Touran je približne za 44 000 €. Pritom má všetko, čo môžete potrebovať a dokonca ma aj ErgoActive sedadlo vodiča s masážnou funkciou. Síce takou nijakou, ale predsa.
Volkswagen Touran 1,5 TSI R-Line
Motor | R4 benzín |
Objem | 1498 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri – ot/min |
Krútiaci moment | 250 Nm pri 1500-3500 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová, DSG |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4632 mm |
Šírka | 1829 mm |
Výška | 1613 mm |
Rázvor osí kolies | 2786 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1515/2110 kg |
Batožinový priestor | 137/705/1857 l |
Palivová nádrž | 58 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 209 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Spotreba (WLTP) | 5,4/100 km |
Emisie g CO2/km | 124 |