Test Volkswagen Multivan T6.1: Evolúcia pred revolúciou


Volkswagen má v sekcii úžitkových vozidiel jednu celkom zaujímavú stálicu. Volá sa Multivan a má jedno extrémne špecifikum. Po druhom roku mu veľmi pomaly padá cena. Ale to nie je všetko. Je všestranným autom, ktoré odvezie ako rodinu, tak biznisových partnerov.

Najnovšia verzia nesie označenie T6.1 a ako samotný názov naznačuje je vlastne evolúciou verzie T6. Nebudeme si klamať, tá je zase evolúciou koncepcie, ktorú priniesla generácia T5. Ale toto vylepšenie je naozaj extrémne a dali by sme mu minimálne 6,5, či až 6,7, nie iba 6,1.

Malé kroky vpred

Zvonka je základný tvar nemenný. Veď na tom nie je veľmi čo vylepšovať. Dokonca bočný profil bude podobný určite aj na T7, veď takto je rozmiestnenie prvkov najefektívnejšie. Motor vpredu je priečne, čo umožňuje ponechať čo najviac priestoru pre posádku a pritom zachovať prijateľné rozmery, ktoré nespôsobia šediny pri parkovaní v bežnom meste.

Oproti T6 je zmenená predná časť. A razantne. Nová maska chladiča chce byť v rovnakom spektre ponuky ako najnovší Touareg a Arteon. O niečo podobné sa snaží aj nový Passat, ale tomu to až tak dobre, ako práve Multivanu, nejde. Po stranách sú Full LED svetlá, ktoré dostali akési predĺženie s chrómovým povrchom a názvom modelu. Samotné svetlá sú vynikajúce a v triede lepšie ponúka len jeden konkurent.

Vzadu je to biznis ako doteraz. Multivan má výklopné veko, ale elektricky. Pri parkovaní musíte myslieť vpred a nedávať ho meter od steny, lebo sa do kufra nedostanete. Na otvorenie potrebujete tak meter a pol, aby ste nemuseli riešiť, či veko niekde nabúra, či nie. A to nie je jediný spôsob ako sa do interiéru dostať. Okrem zadných dverí a predných má Multivan dvojicu posuvných.  Posuvné sú elektricky a môžete ich otvoriť diaľkovým ovládaním.

Krátky rázvor dáva vzhľadu Multivanu určitú kompaktnosť. Verzia KR (Kurz Radstand) vyzerá menšia ako v realite je. Jasné, LR má viac miesta v interiéri, ale takáto veľkosť je ideálna na každý deň a dá sa s ňou manévrovať úplne ľahko a zvládne to naozaj každý. Jedinou tienistou stránkou tejto konfigurácie sú zliatinové disky, ktoré pripomínajú buď poklopy na kanalizácii, alebo plecháče. Multivan má v ponuke veľa pekných diskov. Tieto s tmavočervenou jednoducho nefungujú. Hodia sa skôr k sivým a strieborným farbám.

Ako si to nakonfiguruješ, tak to máš

Pri Multivane je najdôležitejším faktorom, ktorý ovplyvňuje celý interiér práve ten, kto ho ide navoliť a kto sa bude hrabať v konfigurátore. No, ale poďme po poriadku. T6.1 má novú prístrojovú dosku. Je to krok vpred a do budúcnosti. Má veľký displej infotainmentu a displej pred vodičom miesto kruhových prístrojov. Head-up nemá a ani mať nemôže, ale v tomto prípade je takmer zbytočný.

Čo je však šokom je pripájanie telefónu. Infotainment podporuje bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay. S Android Auto sme takúto konektivitu neskúšali. Ale toto je v takto zameranom aute fakt prvýkrát. Dokonca ani Mercedes po implementácii MBUX nebude mať CarPlay bezdrôtovo. Vzhľadovo sa interiér, teda hlavne prístrojová doska, tiež posunuli. Vlastne jediné, čo jej chýba je krytka priečinku pred spolujazdcom. Ale to je tiež možné vyriešiť inou konfiguráciou.

Reálne je v interiéri 7 sedadiel. Zadná lavica je trojmiestna a podľa posunutia vie ponúknuť dosť miesta. Len je celá a ak ju chcete vyložiť, tak je dosť ťažká. Stredný rad pozostáva z dvoch samostatných a aj otočných sedadiel. Mobilná kancelária teda môže byť hotová raz-dva. Teda mobilná konferenčná miestnosť. Pomáha jej aj výsuvnú okrúhly stôl. Fakt je toto pecka na cestovanie. Predné sedadlá majú naviac príjemný tvar a sú akurát mäkké. V strednom rade naviac môžete mať integrované destké sedačky. Paráda!

Avšak ako vodič máte stále trochu podobný pocit ako v dodávke. No, toto konštatovanie asi nikoho nezaskočí, veď stále Multivan používa mnoho rovnakých prvkov ako Transporter. Ale inak sú to dosť odlišné autá, koberce, sedadlá a výbava robia veľké divy. Vynikajúcou voľbou je aj diaľkovo ovládané programovateľné nezávislé kúrenie. Nastupujete do vyhriateho auta, ak však máte dosť nafty, lebo inak sa kúrenie nezapne.

Zvládol by aj viac

Toto je úplne vrchol toho, čo Multivan aktuálne ponúka. Má dvojlitrové biturbo s výkonom 145 kW (199 k) a sedemstupňové DSG, ktoré smeruje výkon na všetky štyri kolesá systému 4Motion. Vieme, trojliter v tomto aute práve čakať nemôžeme, ale takých 184 kW (250 k) by bolo adekvátne. Nie, to, čo ponúka nie je úplne málo, ale viete ako to je.

Reálne však s takýmto kombom budete mať spotrebu tesne pod 9 litrami. Dobre, ak vypustíte diaľnice, tak sa dostanete nižšie. My by sme ešte k autu pridali adaptívne tlmiče, ale aj štandardný setup je, no, je normálny. Je taký, že je jasné, že pochádza z dodávkového auta a bol prepracovaný pre jeho osobnú verziu.

Multivan ponúka aj slušnú armádu asistenčných systémov. Adaptívny tempomat funguje výborne. Dokonca vie aj zastaviť. Ale nevydrží stáť dlho. Ozve sa a vypne, takže sa môže začať pohybovať, aj keď to nie je úplne vhodné a prijateľné. Ak nedáte nohu na brzdy, tak sa niekomu pozriete do kufra.

Prevodovka DSG nenechá nič ako prekvapenie a ponúka presne to, čo od nej čakáte. Z R na D trvá preradenie o niečo dlhšie ako na hydrodynamickom meniči a aj pohyb z miesta môže znamenať prudšie reakcie, ako by mohlo byť plánom. Ale nič z toho nie je problém, 7-stupňové DSG je stále z tých dobrých dvojspojkových prevodoviek.

Viac muziky ako sa zdá

Dobre, dobre, tento Multivan je cenovo niekde okolo 75-tisíc eur. Ale má všetko. Všetko okrem keyless. Štartuje sa klasicky vystreľovacím kľúčikom. Veľkým pozitívom Multivanu je, že cenu nikto nemusí vedieť. Tieto disky a k nim biela farba a bude to len ďalšia dodávka v hre. Nikto nebude závidieť. Multivan sa už prepracoval ku označeniu legenda. Legenda je lepšia ako kedykoľvek doteraz a ešte v ponuke chvíľu vydrží, aj keď automobilka už pracuje na reálnom nástupcovi, T7 tu bude už onedlho. Dovtedy je T6.1 výborným spôsobom ako si skrátiť čakanie. Za ten displej infotainmentu jemne natočený na vodiča to stojí. No a ktoré iné auto má štyri miesta na odpadky? Papier, plasty, sklo a komunál. Sú to dve väčšie nádoby vo dverách vpredu a dve menšie na vrchu prístrojovej dosky.

Volkswagen Multivan Highline BiTDI DSG 4Motion

Motor R4 nafta biturbo
Objem 1968 cm3
Výkon 145 kW (199 k) pri 3800-4000 ot/min
Krútiaci moment 450 Nm pri 1400-2400 ot/min
   
Prevodovka Automat 7 stupňov, 2 spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4904 mm
Šírka 1904 mm
Výška 1970 mm
Rázvor osí kolies 3000 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2195/3080 kg
Batožinový priestor áno l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,7/6,8/7,5
Emisie g CO2/km 197