Máte veľkú rodinu? Multivan! Nemáte kde rokovať, keď sú kaviarne zavreté? Multivan! Nemáte kde prespať? Multivan! Transport cez celú Európu? Multivan! Koľko treba dreva do krbu na zimu? Multivan! Teda vlastne, myslel som si, že tá posledná otázka bude šialenosť, ale nakoniec to dopadlo inak. Celkom sedí aj tam.
Reálne, táto generácia Multivanu, označená heslom T6.1 si ide suverénnu cestu a dokáže nahradiť naozaj veľa áut. Nedokáže nahradiť jedine nejakú športovú vec na víkendy. Ale športovanie cez víkendy dokáže zaobstarať. Do vnútra sa predsa dajú vopchať bicykle, myslím, že v držiaku zakotvenom v koľajničkách by zvládla transport aj motorka.
No fakt to nie je čierna
Multivan je súčasťou rodiny áut začínajúcich Transporterom a pokračujúcich verziou Caravelle. Všetky sú trochu inak zamerané, ale stále sa dá povedať, že tento kočiar tróni nad tými ostatnými. Vlastne nad ním je len California. Ale to je už úplne iná verzia a iná cieľová skupina. To je predsa auto, ktoré môže dočasne nahradiť bývanie.
Veľkostne sa radí medzi tie menšie dodávky na trhu, aj keď výškou je tesne pod limitom, aby vošiel do všetkých garáží. Je to vlastne veľkosť SUV, ale koncepcia úplne iná, taká, ktorá lepšie využíva priestor a dokáže naň umiestniť omnoho viac ako rovnako veľké pseudoterénne auto.
Takéto auto je zvonka tak bežným zjavom, že nikoho neprekvapí a nikoho neurazí. Naviac, čo je najdôležitejšie, nikto nebude prejavovať extrémnu závisť ako sa to často pri SUV stáva. Proste Multivan je tak inkognito, že keď dáte dole nápis zozadu a nahodíte iné emblémy na bok, tak každý bude hneď predpokladať, že toto je čisto len dodávka, nič extra.
A tomu prospieva aj relatívne nenápadná farba, ktorá nie je čierna, nie je ani antracitová. Je modrá, ale fakt tmavá a reálnu modrú vidno najmä na slnku. V tieni a počas oblačnej oblohovej situácie bude tak nepozorovateľná ako samotné auto. Výraznosť nepodporujú ani zliatinové disky, ktoré majú základný priemer. Šestnásť palcov a cargo pneumatiky sa skôr prikláňajú k tej úžitkovej sekcii.
Kancelária aj jedáleň
Multivan je výrazný až vnútri. A na to nemusí mať ani alcantaru, ani kožu, stačí látka. Takmer všade sú tvrdé plasty, ktoré sú ale tak dobre spravené, že tento ich mäkkosť aj tak nikto skúmať nebude. Omnoho dôležitejšie je, že vpredu je naozaj veľa odkladacích priestorov. Ak nemáte mobil veľkosti lopaty na sneh, tak s prehľadom môžete využiť plochu vpravo od volantu. Na fotkách dokonca nájdete mobil práve na tomto mieste.
Trochu mrzí, že pred spolujazdcom je voľný priestor v miestach, kde by dobre vyzeralo prekrytie. Je však dosť možné, že v tejto generácii jednoducho tento priestor neprekryjete. Nebol prekrytý ani v kuse, ktorý som skúšal v januári, nie je ani v tomto, ani na nete v konfigurátore. Vojde do neho kľudne pollitrová fľaša, či menšia čivava.
Predné sedadlá sú pohodlné, ale aj tak si myslím, že dve sedadlá v druhom rade sú ešte pohodlnejšie, lebo na nich sa pasažieri nemusia o nič starať. Sedadlá sa dajú otáčať, dajú sa prispôsobovať nielen vzdialenosťou, ale aj operdalo je nastaviteľné, podobne ako predné sedadlá majú aj lakťové opierky na oboch stranách každého sedadla. A k tomu ešte multifunkčný stolík. Po vysunutí je z auta mobilná jedáleň, alebo mobilná kancelária. Monžostí je mnoho. Jasné, príjemnému pocitu počast rozpravy napomáha aj nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním.
Tretí rad sedadiel je vlastne jedna celistvá lavica, ktorá sa dá posúvať ako celok a tým sa môže meniť veľkosť batožinového priestoru. Vraj sa táto lavica dá sklopiť a s opačne otočenými sedadlami stredného radu vie vytvoriť slušné miesto na spanie. Kvôli tomu sú predsa nutné zatemnené sklá a záclonky sú doplnkom, ktorý je ľahko dokúpiť.
Vráťme sa však úplne dopredu. Vodič má pred sebou tradičné kruhové prístroje, lebo nie každý je fanúšikom veľkých displejov. Aj ten tu však môže byť. Displej v strede je však veľmi dobrý, dokáže zrkadliť Apple CarPlay bezdrôtovo. Možno dokáže aj Android Auto, ale to som neskúšal.
Potiahne aj keď nemá najvyšší výkon
Pod kapotou je najväčší objem motora 2,0 litra. Vlastne iný do Multivanu ani nejde. Iný nejde ani do celého radu T6.1, ale to nevadí. Výkonovo pokrýva naozaj široké spektrum výkonov. Aj tak sa však 110 kW (150 k) tvári ako optimálna hodnota, lebo menej je pri plnom obsadení málo a viac… No, viac je ešte lepšie, ale to stojí viac peňazí.
Zrýchlenie nie je nejako šialené, ale stačí. Dokonca aj DSG so siedmimi stupňami a mokrými spojkami radí príjemne. Má aj športový režim, ale tu nemá pádla pod volantom, takže manuálne sa dá radiť len pákou. Aj tak to potrebovať nebudete, ja som to nepotreboval ani raz pri bežnej jazde. Maximálne som si podradil, keď som chcel viac brzdiť motorom.
Veľké auto, dvojliter so slušným výkonom, jasné, že téma bude aj spotreba. Na diaľnici zvláda Multivan prejsť 100 kilometrov s prídelom tesne nad 8 litrov. Mimo diaľnic, mimo obce mu stačí aj do 7 a to sa netreba ani veľmi snažiť. Spotrebe neprospievajú ani cargo pneumatiky so zimným vzorom. Tie môžu pridávať kľudne pol litra na sto kilometrov.
Jazdné vlastnosti stále musia rešpektovať to, čo zvládajú pneumatiky a vysoký profil. Preto by som asi skôr šiel do 17-palcových zliatinových diskov, tie by mohli mať menej úžitkové vlastnosti. No a ešte treba pouvažovať nad DCC, čiže adaptívnym podvozkom. Ten ponúkne rôzne nastavenia pre rôzne režimy. Chcete pohodlie, máte ho mať. Chcete tuhší podvozok na ostrejšie prejazdy zákrut? Síce je to s takýmto autom trochu zvrátené, ale Multivan s DCC zvláda aj to.
Dobrá voľba, dobré auto
Ak máte viac ako 3 deti, tak nemáte veľa možností, musíte ísť do takéhoto niečoho, lebo menšie sedemmiestne autá sú proste malé. Multivan zvláda nielen prepravu menežmentu firmy na teambuilding so začiatkom priamo pri nastupovaní, ale zvláda aj mnohopočetnú rodinu. Na dovolenku sa nemusíte uskromňovať. Za 55-tisíc eur je naviac táto verzia veľmi príjemná aj cenovo. Teda, na Multivan.
Lenže konkurencia nespí a má v ponuke tiež podobné autá. Citroën má predsa Spacetourer, Peugeot má Traveller, dokonca Toyota má ProAce Verso, Ford má Tourneo Custom a hlavne, Mercedes má konkurenta tiež. Ten je Multivanu najbližšie. Aj keď pri pohľade na túto testovanú verziu to je skôr najvyššia úroveň Vita ako Véčko.
Volkswagen Multivan TDI DSG Comfortline
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 3250-3750 ot/min |
Krútiaci moment | 340 Nm pri 1500-3000 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov DSG |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4904 mm |
Šírka | 1904 mm |
Výška | 1970 mm |
Rázvor osí kolies | 3000 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2063/3000 kg |
Batožinový priestor | áno l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 182 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 13,0 s |
Spotreba (WLTP komb) | 6,6-6,2 l/100km |
Emisie g CO2/km | 173-164 |