Test Volkswagen Caddy Maxi Highline: Viac luxusu pre siedmich

Medzery na trhu áut sú čoraz ťažšie na hľadanie. Volkswagen, zdá sa, jednu takú našiel. Malé užítkové vozidlá sú síce v ponuke aj ako osobnejšie a rodinnejšie verzie, ale stále majú štýl pracovných nástrojov, či už ide o Kangoo, Berlingo, či Citan. Ale Caddy sa chce odlíšiť, s výbavou Highline prináša výbavu, ktorá v triede nie je.

Volkswagen nezostal iba pri krátkej verzii, ale ponúkne luxusnejšiu možnosť aj pre predĺžený Caddy Maxi. K tomu výkonný motor, automatická prevodovka a máte vynikajúce auto pre prevoz viacčlennej rodiny a zároveň pre podnikanie. Alebo to tak nie je? Predbehneme, je.

Autobus

Caddy má jednu výraznú výhodu. Čokoľvek do neho priplatíte, nebudete budiť závisť okolia. Stále je to Volkswagen a stále to je úžitkáč. Celkový dojem zlepšujú šesťnásťpalcové zliatinové disky, hnedá metalíza a chrómové doplnky, ale stále to nikto okrem vás nebude chápať.

Celý dizajn je striedmy, žiadne výstrelky tu nemajú miesto. Vpredu našiel chróm miesto na maske chladiča, ale aj v spodnej časti nárazníku. Normálne by sme povedali, že práve tieto doplnky ho pasujú o triedu vyššie, žeby práve toto bol ekvivalent Multivanu v malom? Tento konkrétny kus má aj bi-xenóny, tiež unikát v triede. Avšak nemajú ani ostrekovače, ani automatické nastavovanie. Prečo? Lebo pri sile lúčov do určitého bodu ich jednoducho netreba. Aj napriek tomu svietia dobre.

Chrómový pás vidno aj na bočných lištách a na hrane veka batožinového priestoru. Mimochodom, vyklápacie veko batožinového priestoru je tou krajšou voľbou a lepšie cez také vidno dozadu. Avšak zatváranie je celkom iná pesnička. Asi by potrebovalo elektrickú pomoc a možnosť zatvorenia tlačidlom. Autobusový remienok vyzerá zaujímavo, avšak musíte si dať pozor, aby ste stáli dosť ďaleko od auta. Niekomu z redakcie sa podarilo slušne si ovaliť hlavu pri pokuse o rezké zatvorenie na jeden ťah.

Jediným negatívom výzoru môže byť celková dĺžka Caddy Maxi. Pri pohľade zboku vyzerá ako natiahnutý v grafickom editore. Vnútro však odhaľuje, že to je pozitívna charakteristika. A nakoniec, strešné lišty s hliníkovým povrchom trochu tú dĺžku maskujú.

Sedem, ale reálnych

Výhodu veľkého auta je, že buď máte naozaj obrovský kufor, alebo máte veľa miesta pre posádku a dokonca aj veľa miest. Caddy Maxi môže mať miest až sedem. A nie sú to len náhrady, ktoré vyhovujú deťom a vyzerajú dobre na papieri. Každé z miest dokáže využiť aj dospelý jedinec.

Predné miesta sú jasné, tam je miesta habadej, nad hlavou až príliš. Stredný rad je pre troch. Na šírku majú miesta naozaj dosť, možno by ste vedeli aj tri detské sedačky vedľa seba naštelovať. Len na kolená by ste od auta, ktoré má takú dĺžku čakali trochu viac. Nie je to úplne málo, ale jednoducho, čakali by ste viac. Zato prístup cez bočné posuvné dvere je výborný, nič do otvoru nezasahuje a nezmenšuje ho. Vyleziete aj v naozaj úzkych priestoroch. Naopak, úplne nepochopiteľné sú stolíky na operadlách predných sedadiel. Ak ich chcete vyklopiť, tak vám budú zavadzať kolená. Buď sa rozkročíte, alebo ich vyklopíte už pri nasadaní.

Tretí rad sedadiel tiež ponúka dosť miesta nad hlavou a subjektívne je na kolená toľko priestoru ako v strednom rade. Sedadlá sú dve, ani na šírku problém nebude. Naviac po bokoch sú odkladacie priestory na poháre a na hrane okna si môžu pasažieri nechať vyloženú ruku. Len sa na tie zadné sedadlá musia dostať. Čakali by ste páčku, ktorou odklopíte sedadlo, ale nie je to úplne tak. Najskôr potiahnete remienok, sklopíte operadlo a potom celé sedadlo vyklopíte, rovnako ako keby ste ho chceli normálne vyklopiť. Trochu zdĺhavejšie, ale dá sa to aj tak celkom svižne riešiť. Pozitívom je, že aj pri siedmich miestach má Caddy Maxi stále využiteľný kufor.

Dojem luxusu v interiéri vyvoláva nielen naozaj kvalitné spracovanie, ale aj materiály. Palubná doska nie je z mäkkého plastu, ale nejako to nevadí. Výrazne jej pomáhajú lišty s karbónovo vyzerajúcim povrchom a tiež čierny lesklý plast v strede. Len by nás zaujímalo, koho idea bola dať hore klímu a dole navigáciu. Myslíme si, že naopak by to bolo praktickejšie. Reálny luxus však predstavuje čalúnenie v kombinácii kože a alcantary na všetkých siedmich sedadlách.

Je osobným autom

Jazdné vlastnosti Caddy Maxi sú normálne. Neohúria agilnosťou, to sa ani nedá, ale ani nesklamú. Trochu tvrdšia zadná náprava sa dá očakávať, veď stále základ poskytol úžitkový model. Dlhý rázvor zase spočiatku spôsobuje pocit horšej manévrovateľnosti. Oproti krátkemu Caddy to tak aj určite bude. Ovládanie však neurazí.

Zaujímavú kombináciu predstavuje pohonná sústava. Dvojliter s výkonom 110 kW (150 k) totiž spolupracuje s automatickou prevodovkou DSG so šiestimi stupňami. Takú kombináciu naozaj žiaden konkurent neponúka. Konkurenti nemajú ani tak ľahko dostupnú štvorkolku. Dokonca kombinácia motor/prevodovka/pohon 4Motion je aj pre predĺženú verziu.

Zrýchlenie a dynamika motora sú veľmi dobré, len DSG v normálnom režime s veľkou radosťou necháva otáčky padnúť až k tisícke. Môžete mu pomôcť podradením, ale iba posunutím páky, pádla pod volantom chýbajú. Výrazne odporúčame ich priplatiť, je to iba 160 eur aj s daňou. Alebo si nechajte manuál.

Veľkou otázkou je teda spotreba. A aj veľkým prekvapením. Caddy Maxi je obrovské auto, naozaj veľmi veľké, ale aj tak má prijateľnú spotrebu. Bez problémov viete jazdiť za 5,5 litra. Diaľnica znamená niečo cez 6 litrov, ale stále ste v obrovskom aute. Celkom prekvapením je použitie adaptívneho tempomatu. Vo Volkswagenoch väčšinou funguje výborne, ani Caddy nie je výnimkou.

Odpoveď na základnú otázku je 34

Vynikajúce nenápadné auto, s veľmi dobrým motorom, automatom, nadpriemernou výbavou, koľko to tak môže stáť? Presne? 34 tisíc eur. Nie je to málo, ale za peniaze dostávate naozaj veľa muziky. Trochu nás hryzie svedomie, lebo za rovnaké peniaze si už takmer viete kúpiť Sharan, alebo nebodaj Alhambru, ale so slabšou výbavou.

Takto konfigurovaných Caddy Maxi bude naozaj minimum, ale tá možnosť tu je. A stále dostávate veľkú hodnotu. Toto auto nekúpite robotníkom na dochádzanie za kšeftami. Toto auto si kúpi úspešnejší živnostník, alebo podnikateľ, ktorému sa protiví mať viac áut a chce jedno univerzálne. Avšak ak povieme, že takýchto verzií bude päť percent, bohužiaľ budeme preháňať.

Volkswagen Caddy Maxi 2,0 TDI DSG Highline

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 3500-4000 ot/min
Krútiaci moment 340 Nm pri 1750-3000 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4976 mm
Šírka 1793 mm
Výška 1868 mm
Rázvor osí kolies 3006 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1558/2365 kg
Batožinový priestor 530/1350/3880  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 192 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,9/4,6/5,1
Emisie g CO2/km 135