Toyota je s modelom Hilux extrémne úspešná na trhu pick-upov. Veď v každom konflikte je jedna z týchto Toyot použitá na akejkoľvek zo strán. Výrazný úspech má aj v Organizácii spojených národov, kde predvádza služby ako takmer žiadny iný konkurent. A úspech má aj u bežnejších ľudí vyžadujúcich bežnejšie služby vozidla, nie práve úplné extrémy a transport raketometov, možno to zvládne aj Hilux GR Sport.
Pre tých, ktorí sa chcú odlíšiť pripravila automobilka nielen verziu GR Sport, ale aj GR Sport II. GR Sport II sa líši aj nápravami, ale aj všetkým ostatným. GR Sport, ako základný stupeň športovej jazdy predvádza možnosti jednoduchšej, len vizuálnej, úpravy. Toto nie je drsný off-road s Baja charakteristikami, ktorý by konkuroval Rangeru Raptor. Toto je skôr imidžová záležitosť, ale nemusíme si mýliť pojmy, aj imidžová záležitosť zvláda extrémne veľa.
Hilux GR Sport je pick-up, ale so športovými génmi
Rozdielom od štandardných klasických úžitkových verzii Toyoty Hilux je použitie výraznejších detailov a lakovaných nárazníkov. Hilux GR Sport sa od ostatných Hiluxov odlišuje aj lakovanými nárazníkmi, pričom práve táto verzia predvádza hlavne inú masku chladiča a jemne zmenené detaily. Môže si to dovoliť, lebo bude v ponuke na toľkých trhoch, že výstrelky budú skôr žiadúce.
Ďalšou zmenou môže byť použitie iných diskov, ktoré ale nemajú extrémne veľký priemer. Toto je odkaz na jazdu v teréne, ktorá určite poteší nejedného záujemcu. Stále to vyzerá, že s týmto modelom dokážete prejsť akýkoľvek druh nástrah, ktorý dokáže príroda pripraviť. V sivej farbe môže pôsobiť trochu nenápadne, ale dajte mu červenú a razom máte najviac kričiace vozidlo na parkovisku. Áno, hlavná porcia vozidiel získa nenápadné odtiene, lebo v budúcnosti môže slúžiť na iný účel.
Predné svetlomety s LEDkami sú síce fajn, ale GR Sport si nekupujete kvôli nim. Nad zadným ložným priestorom máte efektný rám a prekrytie zabezpečuje roleta. Nie je elektrická, ale manuálna. Tu je však jeden menší problém. Kam s batožinou? Asi potrebujete ešte nejaký vstavaný box na ložnej ploche, aby ste ju podržali v suchu. Roleta totiž nie je úplne vodotesná, čo je celkom logické a vodotesné nie je ani zadné veko.
Hilux GR Sport je teda hlavne o vizáži. GR Sport II však ponúkne terénnejšie prevedenie s inými nápravami. Pri tomto modeli Hilux GR Sport je najväčšou vizuálnou nevýhodou asi použitie náprav, ktoré utápajú disky hlboko v strede. Možno by sa hodili podložky, aspoň štvorcentimetrové pod každé koleso. Vtedy by Hilux vyzeral efektnejšie. Hlavne Hilux GR Sport. Exkluzívna verzia vyzerá dobre tak ako je. No a ak chcete ešte jeden rozdiel od štandardných modelov Hilux, tak GR Sport pridáva aj masívnu hliníkovú ochranu spodnej časti motora. Nie je to len imitácia.
Prekvapivo priestranný interiér
O rolete vzadu sme si asi povedali dosť. Batožinu zobrať asi nemôžete, lebo zadná časť má trochu divné zamykanie a tečie do nej. Druhá vec je, že do interiéru musíte vopchať pasažierov. Tých tam vojde 5, aj keď ten stredný vzadu bude trochu trpieť na šírku. Napriek tomu to zjavne nevýhodnému faktu je aj Hilux GR Sport jedným z najpriestrannejších pick-upov v súčasnosti. Má omnoho viac priestoru ako Navara, ale nový Ranger ho ešte trochu predbieha a tým pádom aj Amarok. To neznamená, že by mal Hilux GR Sport málo miesta, ale vo Forde je viac.
Pasažieri sú teda v pohode, ale v interiéri by sa hodili aspoň nejaké odklápacie priestory, kde by sa dal uložiť notebook, prípadne iné prvky, ktoré nie je vhodné prezentovať na očiach každému, kto sa do auta pozrie. Áno, musí byť vyšší, lebo okná sú relatívne vysoko, ale aj tak do interiéru nakuknúť dokáže ktorýkoľvek dospelý človek.
Ale vráťme sa na tie najlepšie miesta v aute. Sú to, bezpochyby, predné sedadlá. Vyliezať na ne je trošku obtiažnejšie, lebo auto má rámový podvozok a je extrémne vysoko. Ale aj napriek tomu už po usadení pôsobí všetko pohodlne a športové náznaky má azda len prešívanie čalúnenia. Predné sedadlá sú fajn, kvalita plastov je typická úžitková. Ak hľadáte mäkčené diely, tak ste asi na zlej adrese a potrebujete úplne iné auto.
Hilux GR Sport ale prináša možnosť zrkadliť mobilné telefóny s drôtovým prepojením a ešte klasický informačno-zábavný systém, ktorý Toyota mala už dlhodobo. Tu je všetko ako má byť. Samostatná klimatizácia, samostatné ovládanie štvorkolky, masívna radiaca páka s klasickým zúbkovým chodom a všetko presne podľa tradičných noriem z minulosti. Toto auto sa nepotrebuje hrať na futuristické šialenstvá. Toto auto potrebuje zaujať všetkých, ktorí potrebujú auto na prácu a aj ako jediné vozidlo.
2,8 litra, ale stále 4 valce
Toyota Hilux je postavená na rámovom podvozku a predvádza to chovaním na prejazdoch cez terénne nerovnosti. Máte pocit ako keby samotný podvozok išiel trochu inak ako celkovo karoséria. Toto je ale záležitosťou všetkých vozidiel s podobnou konštrukciou. Ak by sme si odmysleli isté vlnenie, tak podvozok Hiluxu je reálne pevný a tuhý, veď musí zvládať aj naloženie nákladu do zadnej časti. Nosnosť vozidla je totiž až 700 kilogramov.
Jazdné vlastnosti sú teda mierne neohrabané a rovnako je aj motor. Má až agrárny charakter, čo ale sedí k vozidlu ako takému. Štvorvalec objemom 2,8 litra produkuje výkon až 150 kW (204 k) a cez šesťstupňovú automatickú prevodovku ho odovzdáva všetkým štyrom kolesám. Teda ak máte zvolený správny režim. Inak je vozidlo len zadokolka s možnosťou uzávierky diferenciálu zadnej nápravy. Dokonca aj Hilux GR Sport je extrémne kompetentné auto v akomkoľvek teréne. Jedine ho trošku dokáže zmiasť dlhý rázvor osí kolies, ktorý nepridáva body za prejazdový uhol.
Všetko ostatné teda v teréne funguje a ak idete po poľnej ceste, tak je pri 70-kilometrovej rýchlosti dokonca v aute lepší pocit ako v prípade jazdy po ceste. Toto auto jednoducho potrebuje občas aj výlet do terénu, kde zažiari a pripomenie vám prečo ste si ho vlastne kupovali. Ak máte kone, tak dozadu dokážete naložiť balík slamy, prípadne paletu krmiva a odviezť ju na ranč mimo hlavných ciest.
Ďalším dôležitým faktorom pri tomto aute je vypaľovanie filtra pevných častíc. Po stlačení príslušného gombíku sa vám objaví ako veľmi je zanesený a viete si vypáliť filter aj nútene. Znamená to, že ak viete o dlhšej trase, na ktorú idete, tak môžete spustiť regeneráciu. Vtedy bude určite zvýšená spotreba, ale bežne sa Hilux GR Sport pohybuje na relatívne priaznivej úrovni pod 10 litrov nafty na 100 km. Možno existujú o štipku úspornejšie alternatívy, ale táto dáva stále pocit nezničiteľnosti.
Výhra funkcie
Toyota Hilux je aj vo verzii GR Sport stále dostatočne pracovným a odolným vozidlom, ktoré dokáže uspokojiť každého náročnejšieho užívateľa pick-upov. Má rozumnú výbavu, ale stojí aj zaujímavú sumu peňazí. Táto verzia v cenníku dosiahla na hodnotu 60-tisíc eur bez dane, čo nie je práve málo, ale vzhľadom na zameranie je to asi adekvátne. Jediným problémom môže teda byť extrémna konkurencia vo forme nového Fordu Ranger a Volkswagenu Amarok. Oba stoja na novšej platforme a oba prinášajú veľmi konkurencieschopné náhľady cenníkov. Ale rozhodne nemajú takú masívnu a reálnu reklamu ako Hilux. Pick-upy sú vlastne vynikajúcimi autami, len ich musíte vedieť využiť. Mať ich ako imidžovú záležitosť asi nestačí. Na to je predsa Land Cruiser. A vlastne ešte jeden zaujímavý konkurent stále existuje, je ním Jeep Gladiator. Aj s trojlitrom.
Toyota Hilux GR Sport
Motor | R4 nafta |
Objem | 2755 cm3 |
Výkon | 150 kW (204 k) pri 3400 ot/min |
Krútiaci moment | 500 Nm pri 1600-2800 ot/min |
Prevodovka | Automatická 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5325 mm |
Šírka | 1900 mm |
Výška | 1815 mm |
Rázvor osí kolies | 3085 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2125/3210 kg |
Batožinový priestor | nekonečno nad roletou l |
Palivová nádrž | 80 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,7 s |
Spotreba (WLTP) | 8,9-10,4 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 234-271 |