Test Škoda Scala TDI: Nenápadne a bez častých návštev pumpy

O novom modeli Škody, teda hatchbacku nazvanom Scala, sa toho popísalo už veľa. Auto je v niektorých médiách prezentované ako doslova revolučné. Nám sa do rúk na týždeň dostal strieborný kus s 1,6-litrovým TDI a manuálnou prevodovkou. Nástupca Rapidu by mal byť priestrannejší a ešte viac „simply clever“. Potvrdila to aj prax?

Strieborný lak je veľmi neutrálny a táto Scala akoby na seba nechcela príliš pútať pozornosť. Trochu extravagantnejšie sú ale 17″ čierne disky kolies so strieborným lemovaním. Široká čierna predná maska a ostro rezané LED svetlomety vpredu sú novým jazykom Škody, ktorý plynule nadväzuje na ostatné modely značky. Ešte viac inovátorská je ale zadná časť, teda najmä jej príplatkový čierny presah skla s nápisom Škoda až na úroveň svetiel, podobne ako mal za príplatok Rapid. Táto sklená časť vyzerá super a ak kúpu Scaly zvažujete, určite si za tento prvok priplaťte. Bez neho je totiž zadná časť auta o kus menej zaujímavá. Zadné svetlomety majú tiež pomerne veľkú plochu a odvážny moderný tvar. Vo výsledku pôsobí tento konkrétny kus nenápadne a elegantne. Môže za to hlavne strieborná farba. V ostrej červenej a na väčších kolesách by bol zas dojem trochu iný. Samozrejme, Scala je dospelejšia a premyslenejšia ako Rapid. Je to prirodzene novšie a modernejšie auto a preto také byť musí.

Interiér je, čo sa značky Škody týka, inovatívny napríklad plávajúcim, teda do prístrojovky nezapusteným, displejom. Nami testovaný kus mal čiernu kabínu, vrátane stropu. Na spestrenie prináša tenké červené lišty na prístrojovke a dverách, ktoré sú fajn kontrastom. Nie nápadným a násilným, ale príjemným. Aj výber čierneho štruktúrovaného obkladového plastu je dobrá voľba, za predpokladu že nechcete nič výstredné, ale skôr nenápadné a decentné. Jazdili sme v príplatkových sedadlách s integrovanou hlavovou opierkou a s károvaným prešívaním. Evokujú síce športový dojem a ani nevyzerajú zle, sú ale relatívne mäkké a majú teda bližšie k pohodliu než športu. Koženému trojramennému volantu, ktorý možno nájsť aj v iných modeloch Škody, niet veľmi čo vyčítať. Má multifunkciu, je pekný a dobre sa drží. Čo viac chcieť? Interiér pôsobí pomerne jednoducho, ale funkčne. Nie je to dizajn do ktorého sa zamilujete na prvý pohľad, ale ergonomicky aj kvalitatívne je to veľmi dobre odvedená práca. Ak chceme niečo vytknúť, tak napríklad veľmi tvrdé a neforemné plastové madlá dverí, ktoré by si zaslúžili modernejší vzhľad. Naopak, krásne sú vnútorné kľučky. Vo výbave Scaly nechýba automatická klimatizácia, vyhrievané sedadlá, parkovacie senzory, Apple Car Play či Android Auto, za príplatok môžu byť pri systéme Amundsen schopné fungovať bez použitia drôtov.

Štyri USB C porty potešia ale aj sklamú 🙂 Záleží aký máte telefón, redukcia za pár eur ale tento malý problém hravo vyrieši. Zamrzí však absencia navigácie. Predsa len, tá sa už stáva skoro štandardom a Scala nie je úplne budgetové auto a tento prvok výbavy nám tu chýbal. Musíte to riešiť pripojením telefónu. Ak sa vám stáva, že si doma často zabúdate dáždnik, tak toto auto vašu roztžitosť vyrieši. Ten je totiž súčasťou výbavy a nájdete ho v špeciálnom otvore vo dverách. Odkladacie priestory v Scale sú tiež dostatočné, je tu menšia lakťová opierka s odkladacím priestorom, malá polička pred radiacou pákou a tiež stojany na nápoje pri tiahle mechanickej ručnej brzdy. Najúžasnejšou vecou tohto auta je ale priestor. Ten je priam magický. Objem kufra 467 litrov znie na hatchback až neuveriteľne. To je hodnota menších kombíkov. Po sklopení zadných sedadiel teda môžete prevážať, na hatchback, nevídané množstvo vecí. Dva bicykle úplne s prehľadom. Toto je jeden z najsilnejších tromfov Scaly.

Pod kapotou sme mali 1,6-litrové TDI so štyrmi valcami. Výkon 85kW, či 115 koní a krútiaci moment 250 Nm sa zdá tak akurát. Motor je kultivovaný a dobre odhlučnený, extrémne klepanie neobťažuje ani za studena.  Krútiaci moment vrcholí v spektre od 1500 do 3250 ot/min. V týchto otáčkach má motor aj príjemný a vcelku svižný ťah, za predpokladu že ste v aute dvaja a máte maximálne v kufri nejakú batožinu. Kto chce Scalu používať ako rodinné auto pre štyri osoby, bude sa musieť zmieriť s nižšou dynamikou. Šesťstupňový manuál má celkom presné aj keď dlhšie dráhy. Pocit pri radení ale nie je úplne gumový a patrí teda medzi tie lepšie prevodovky. Hlavnou devízou motora je nízka spotreba. Tým myslíme fakt extrémne nízke čísla. Na trase kombinujúcej diaľnicu, okresky a obce som sa snažil ísť viac menej predpisovo, ale zároveň dynamicky. To znamená plyn až na podlahu pri každom zrýchlení. A spotreba s dvojicou pasažierov na palube? 4,3 litra. Takže, s týmto autom sa pri troche snahy dá jazdiť so spotrebou hlboko pod 4 litre na 100 kilometrov a to si zaslúži obdiv. Kolega spravil 200-kilometrový hon za reštauráciou a podarilo sa mu skončiť s priemerom 3,3 litra. Podvozkovo je Scala takým slušným štandardom, ktorý spĺňa presne to na čo je auto zamerané. Nie je vyslovene mäkký a plavný, ale stále dostatočne komfortný a sebaistý aj v zákrutách či pri ostrejších zmenách smeru. Dá sa povedať, že by kľudne zvládol aj silnejší motor. Avšak neodporúčame väčšie disky, ktoré môžu zhoršiť jazdné vlastnosti a komfort.

Očakávame, že Scala sa na trhu bez problémov uchytí. V našich končinách sa omnoho viac než na super originálny image a jedinečnosť hrá na priestor a jeho variabilitu a nízke prevádzkové náklady. A to sú presne tie najsilnejšie zbrane, ktoré Scala tasí z rukáva. S 1,6-litrovým TDI má extrémne nízku spotrebu, relatívne dostatočný výkon a s vnútorným priestorom čaruje. Ešte raz opakujeme, že ide o hatchback, ktorého batožinový priestor má objem 467 litrov. Škoda má v našich končinách tradične dobré meno, keďže ide o „našu“ značku a práve tento fakt celkom určite pomôže aj Scale k dobrému postaveniu na trhu. Cena  konkrétneho testovaného kusu  vo výbave Ambition, ktorá je zlatým stredom, je tesne nad 20-tisícmi eur.

Škoda Scala 1,6 TDI Ambition

Motor R4 nafta
Objem 1598 cm3
Výkon 85 kW (115 k) pri 3250-4000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3250 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová 
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4362 mm
Šírka 1793 mm
Výška 1471 mm
Rázvor osí kolies 2649 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1324/1471 kg
Batožinový priestor 467/1410 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,1 s
Spotreba (WLTP komb) 5,1/3,6/4,2
Emisie g CO2/km 108