Test Škoda Octavia Combi 2.0 TSI: Klasika v netradičnom prevedení

Octavia je klasika. Často je ale aj terčom, do ktorého lieta jedno klišé za druhým. Prezývky ako „český sen“ či „ovečka“ už zľudoveli a asi nikdy sa ich nezbaví. Tie však nehovoria nič o skutočných kvalitách a vlastnostiach auta. Jedna skupina ľudí ju miluje, iná ju zahanbuje alebo je plná predsudkov. My voči nej nemáme absolútne žiadne predsudky, keďže sme už s novými Octaviami aj v minulosti jazdili a vieme o aké auto ide. Naposledy sme ale mali možnosť testovať verziu combi so silným benzínovým dvojlitrom s výkonom veľmi slušných 190 koní. Je jasné, že toto nie je špecifkácia, ktorá robí najväčšie tržby a na našich cestách ich je pomenej než tradičných „tédéíčok“. O to väčšia ale bola naša zvedavosť pred testom.

Tehlový lak karosérie nie je úplne tuctový, rovnako ako motor. Podľa našich informácii bolo dokonca zatiaľ vyrobených iba pár kusov v tejto farbe. Nie je to masovka, ale lak je pekný, decentný a netradičný. Žiadna divočina. Hliníkové disky s piatimi dvojitými lúčmi a rozmerom 17“ sú taký dobrý štandard, ani veľké ani malé a skôr nenápadné ako výrazné. Podobne ako aj iné nové škodovky, aj Octavia razí dizajnovú cestu dvojice oddelených predných svetlometov. A práve na tomto modeli je to asi najviac viditeľné, čo už pri predstavení vyvolalo mnohé kontroverzné reakcie. Nám sa to ale páči, je to moderné a tento predelený formát pasuje k veľkej čiernej prednej maske pod ktorou sa tiahne nárazník s plastovým predelom a hmlovkami. Punc elegancie a hodnoty dodáva chrómovanie okolo okien a tiež na strešných lyžinách. Zadná časť je pomerne jednoduchá a nie je na nej nič výstredné. Veľké svetlomety a čierny plastový spodok nárazníku ale nevyzerajú zle. Vlastne, dá sa konštatovať, že Octavia celkovo vyznáva skôr minimalistický dizajnový jazyk s jednoduchými a ostro rysovanými líniami, ktorý ale nie je extra nápadný a pritom vyzerá moderne a elegantne a nie lacno. Na karosérii nie je jediný vyslovene rušivý alebo zlým dojmom pôsobiaci prvok. Octaviu si nekupujú ľudia, ktorí chcú prvoplánovo pútať pozornosť, takže z hľadiska nenápadnosti a funkčnosti ide o príjemný a vydarený exteriér so solídnym imageom.

Interiér je kombináciou čiernej, šedej a strieborných hliníkových líšt. Farebne nič špeciálne, ale už na prvý pocit dojem kvality a poctivosti. Sedadlá sú v kombinácii kožených bokov a látkového zvyšku takže sa v nich v lete nespotíte. Sú dostatočne pohodlné a bočné vedenie je tiež v pohode. Trojramenný volant pôsobí na prvý pohľad jednoducho ale je kožený a má multifunkciu, našťastie nie je preplnený tlačidlami. Plne digitálny prístrojový panel patrí, dovolíme si tvrdiť, k tým lepším. Príjemná a nevtieravá grafika v čierno-bielo-červených farbách s dobrou čitateľnosťou a niekoľkými možnosťami zobrazovaných údajov. Od úplného minima, keď displej premieta iba rýchlosť až po plné zobrazenie navigácie či tachometra a otáčkomeru. Ovládanie je intuitívne, pomocou tlačidla na volante. Medzi sedadlami prekvapí páka mechanickej ručnej brzdy, čo vôbec nie je výčitka, skôr v dnešnej elektronickej dobe už nie úplne tradičný prvok. Odkladacie priestory sú v norme, nebudete tápať ani v prípade že potrebujete odložiť väčšiu fľašu. Stredový dotykový displej audia, navigácie či nastavenia funkcií vozidla má podobné grafické spracovanie aj farby ako prístrojový panel. Nebudete mať teda rozpoltené pocity. Jeho rýchlosť aj spracovanie užívateľského prostredia sú v poriadku, žiaden zásadný nedostatok sme nezaznamenali. Interiér síce nehýri žiadnymi super výstrednými nápadmi, ale je to príjemné a dobre spracované miesto v ktorom sa budete na cestách cítiť výborne. Kvalita plastov aj spracovania je na dôstojnej úrovni, hliníkové obkladové lišty vyzerajú poctivo a nie lacno. Vo výbave nechýba automatická dvojzónová klimatizácia, navigačný systém, vyhrievanie sedadiel, elektrické ovládanie zrkadiel, beztlačidlové štratovanie a tiež elektrické otváranie kufra či adaptívny tempomat. Veľmi slušne vybavené auto, v ktorého výbave nechýba vôbec nič, čo na pohodlné každodenné jazdenie potrebujete. A keďže je to kombi, dôležitým parametrom je aj objem batožinového priestoru. Kráľovských 610 litrov je údaj na ktorý môže byť táto Škoda hrdá. A to pritom karoséria vôbec nie je obrovská, ale skôr kompaktne pôsobiaca. Praktickým prvkom kufra sú odnímateľné lampičky alebo pevné dvojité dno.

Poďme konečne k motoru, pre Octaviu dosť netypickému. Neodmysliteľne k nej totiž patria naftové TDI, avšak silné benzínové TSI je neobvyklou voľbou. Výkon 140kW/190 koní a 320Nm znie ako slušná hodnota aj pre kombi strednej triedy. Toľko hovorí teória a prax to dokazuje. Zrýchľovanie je za každých okolností veľmi svižné a motor nemá problém ani pri vyššom zaťažení.  Takmer dve stovky koní je proste cítiť, pri prázdnom aute je zatlačenie do sedačky výrazne citeľné a v bežnej premávke ide o auto schopné dosť rýchlych presunov. Sedemstupňový dvojspojkový automat DSG s motorom spolupracuje fajn, teda, ak nerátame rozjazdy. Pri rozbiehaní z nulových rýchlostí sa občas prihodí nepríjemné trhnutie, to je ale choroba takmer všetkých dvojspojkových prevodoviek. Motor je inak príjemne utlmený, vo vyšších otáčkach má ale športový zvuk a nechýba mu slušná dávka kultivovanosti. A spotreba tiež nie je ani zďaleka tragická, priemer 7 litrov po jazdení v meste aj po okreskách a tiež na diaľniciach v tempomatovej stoštyridsiatke je chvályhodný výsledok. Dynamike nemáme čo vyčítať a keď sa k nej pridajú akceptovateľné prevádzkové náklady, dá sa konštatovať, že tento motor je pre Octaviu perfektnou voľbou. Samozrejme, nie tak šetrnou ako TDI. Ale kultiovovanejšou a zábavnejšou. A ani podvozok nie je zlý, sú totiž autá, pri ktorých výkon ďaleko prevyšuje schopnosti podvozku a tým degraduje celý potenciál auta. Lenže Octavia nie je tým prípadom. Stále si zachováva pohodlie rodinného kombíku ale nezľakne sa ani zákrut a aj vo vyšších rýchlostiach je stabilná. Riadenie by mohlo byť, vzhľadom k výkonu motora, kľudne aj tuhšie. Ale je tak akurát presné a podvozok je neutrálny a čitateľný. O palec väčšie kolesá by ale športovým ambíciam ešte o kúsok pomohli.

Octavia Combi s dvojlitrovým TSI je výborným a praktickým každodenným autom s relatívne vysokým výkonom a napriek tomu so stále obstojnými prevádzkovými nákladmi, ktoré vás nezruinujú. Je nenápadná ale zároveň pekná, jednoduchý a moderný dizajn bude stále aktuálny aj o pár rokov. Kvalitné materiály a riešenia v interiéri a výbava v ktorej nechýba nič čo bežný človek potrebuje. Nič okázalo luxusné, ale kvalitné, funkčné a trvácne. Proste, taký zlatý štandard. Áno, cenovka 33 tisíc Euro s DPH za testovaný kus vo výbave Style nie je malá, ale Octavia je známa aj tým, že si drží hodnotu a vysoký dopyt. Za osvedčené priestorné kombi strednej triedy s veľmi dobrou výbavou a výkonným motorom to nie je tak prehnaná suma.

Škoda Octavia 2.0 TSI Combi Style

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 140 kW (190 k) 
Krútiaci moment 320 Nm 
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová dvojspojková DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4667 mm
Šírka 1814 mm
Výška 1465 mm
Rázvor osí kolies 2680 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1410 kg
Batožinový priestor 610  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť  230 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h  7,4 s
Spotreba  5,9l/100km
Emisie g CO2/km 166-196