Test Honda Jazz 1.3 i-VTEC: Ojedinelý úkaz

Najmenší model Hondy, teda Jazz, nepatrí na našich cestách k tým úplne masovo rozšíreným autám. Má pomerne špecifický tvar a taktiež pohonné ústrojenstvo. Atmosférický benzín ktorý miluje otáčky. Lenže, ísť s davom je nuda a aj preto sme sa na test tejto malej mestskej Hondy tešili. Aby sme boli presní, pod kapotou bol 1.3 litrový benzínový i-VTEC s výkonom 102 koní.

Viete, ako vyzerá typické japonské auto určené pre domáci trh? Krátke, vysoké a hranaté. Jasné že to nie je žiaden vrchol estetiky a nádhery, ale je to praktické. Časť tejto japonskej DNA je aj v génoch Jazzu. Avšak, v omnoho stráviteľnejšej podobe pre európskych zákazníkov. Náznaky toho hranatého škatuľového tvaru sú tu zjavné, avšak Jazz má veľmi šikmé a veľké predné okno a podlhovastú čierno-striebornú masku prechádzajúcu do svetiel. Predok je teda pomerne európsky, zadná časť už je viac japonská. Doplnená je, pre Hondu charakteristickými, svetlami tiahnucimi sa cez celý zadný stĺpik. Podobné riešenie môžeme nájsť aj na modeli CR-V. Pohľad zboku je zasa mixom Japonska a Európy, keďže karoséria je pomerne vysoká. Kolesá majú pomerne atypický rozmer 185/55 R16. Vieme si tu kľudne predstaviť aj o palec väčšie ale ani tieto nie sú zlé. Biely Jazz možno nie je auto, do ktorého sa zamilujete na prvý pohľad, je na ňom ale niečo “cute”, čo z neho robí sympatické mestké vozidlo. Celkový tvar karosérie je podmienený praktickosti a tak zaň budete v konečnom dôsledku ešte aj veľmi vďační.

Na malé mestké auto je Jazz v testovanej výbave Dynamic aj veľmi slušne vybavený a v jeho kabíne nebudete mať problém absolvovať aj dlhšiu trasu. Trojramenný kožený volant disponuje multifunkciou aj ovládaním tempomatu. Samozrejme, ako v každej Honde, aj tu si budete musieť chvíľu zvykať na logiku a systém ovládania jednotlivých prvkov a tlačidiel. Toto auto má mechanickú ručnú brzdu, čo sa v dnešnej dobe už nevidí tak často. A tiež úžasný manuál, k tomu sa ale dostaneme neskôr. V strede je veľký displej s parkovacou kamerou, navigáciou, AppleCarPlay aj Andorid Auto. Grafika ani prevednie nie sú úplne najmodernejšie, ale ok, v malom mestskom aute to akosi ľahšie vieme odpustiť. Automatická klíma má vlastné dotykové ovládanie ktoré nie je zlé, aj keď fyzické tlačidlá by sme asi kvôli presnosti uvítali viac. Výborné sú odkladacie priestory, naľavo od volantu je stojan na nápoje ktorý ale skvele slúži aj ako držiak na mobil. Taktiež pred radiacou pákou sú dva podobné stojany a tiež ďalšia  prepážka. Odkladací priestor je aj v malej lakťovej opierke v strede. Kabína je celkovo spracovaná poctivo, nič tu nebúcha, nevŕzga a aj materiály použité v najexponovanjších častiach pôsobia solídnym dojom. Chválime aj použitie jednoduchých strieborných líšt, ktoré k čiernemu interiéru pasujú a zbytočne príliš “nekričia”. Sedadlá sú príjemne mäkké, navrhnuté skôr na kratšie mestské presuny. Ani na dlhých trasách z nich ale chrbát nebolel. Keď sme hovorili o účelnosti tvaru karosérie, mali sme na mysli to, že Jazz je vo vnútri super priestorný a variabilný. Samozrejme, v rámci možností mestských áut. Ani vpredu ani vzadu nemáte stiesnený pocit, špeciálne vzadu je až neobyvkle veľa miesta. Tu sú naviac aj tzv. magic seats, ktoré sa dajú celé vyklopiť, čím vznikne namiesto nich rovná podlaha a tým pádom ideálny priestor na prevážanie vysokých predmetov ako napríklad kvetín alebo úzkeho a vysokého nábytku. Taktiež základný objem batožinového priestoru 354 litrov nie je na mestké auto vôbec zlý. Po sklopení a aplikovaní magic seats je to ale až neuveriteľných 1314 litrov. Tu sa naplno prejavujú benefity tvaru karosérie.

Ako sme spomínali, pod kapotou bol malý, 1.3 litrový i-VTEC poháňaný benzínom. Poctivé štyri valce aj pri takom malom objeme sa už nevidia často, rovnakou raritou je aj jeho točivý charakter. Výkon 75 kW/102 koní je na malé mestké auto vcelku fajn, ani veľa ani málo. Najvyšší výkon je však až v 6000 otáčkach takže motor treba poriadne vytáčať, na čo už dnes väčšina šoférov nie je zvyknutá. V Jazze vás to ale bude baviť, vo vysokých otáčkach má kvílivý a zabávaný zvuk a šesťstupňový manuál je proste úžasný. Krátke a presné dráhy potešia každého fanúšika poctivej mechaniky. Bez preháňania sa dá povedať, že v rámci svojej triedy asi neexistuje auto s lepším manuálom. Výkon  ani dynamické vlastnosti nie sú žiadno ohromujúce, ale celkový balík, ktorý tvorí lineárna atomosférická charakteristika motora a výborná prevodovka robia z tohto Jazzu zábavné mestské presúvadlo. Dokonca sa s ním zabavíte aj mimo mesta na zakrútenej okreske a všetko sa pritom bude diať v rámci legálnych limitov, keďže výkon motora vás za ne príliš ďaleko nepustí. Zrýchlenie na stovku trvá zhruba 11 sekúnd takže žiadna raketa to nie je. Ale baví. Pritom aj spotreba je veľmi prijateľná, v kombinovanom režime bez zásadného šetrenia paliva sme sa dostali na 5,4 litra na 100 km, v ktorom bolo zahrnutého veľa jazdenie v meste a tiež diaľničný presun tempomatovou stoštyridsiatkou. To vôbec nie je zlý výsledok. Podvozok je pritom stále dostatočne komfortný a poddajný. Taký zlatý stred, aký chcete na jazdu po meste, ktorá zahŕňa občasný prejazd električkových koľají, mačacích hláv, výtlkov a iných urbánnych nástrah. Zároveň sa ale nebojí ani prudších manévrov.

Jazz je vlastne veľmi dobré a svojím spôsobom ojedinelé auto. Zvonku malé a nezameniteľné, zvnútra priestorné a skvelo vybavené. Motor a prevodovka sú kapitolou samou osebe. Toľko čistého charakteru a zábavnej mechaniky nenájdete u žiadneho iného konkurenta v tejto triede. Tušíte, že to má nejaký háčik? Nuž, má a je ním cenovka. Konkrétne 16 240 Eur s DPH za testovaný kus vo výbave Dynamic. To nepochybne nie je málo, v danej triede sú aj lacnejšie autá. Lenže, nie všetky majú toľko originality a vlastného prístupu k veciam ako práve Jazz. Za zmienku tiež stojí až 8 ročná záruka alebo nájazd 150 000 km, čo môže byť tiež závažný faktor pri rozhodovaní. Ak potrebujete malé auto a na úvod mu prepáčite vyššiu obstarávaciu cenu, po zvyšok času stráveného s Jazzom už budete pravdepodobne veľmi spokojní.

Honda Jazz 1,3 i-VTEC Dynamic

Motor R4 benzín
Objem 1318 cm3
Výkon 75 kW (102 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 123 Nm pri 5000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3995 mm
Šírka 1694 mm
Výška 1525 mm
Rázvor osí kolies 2530 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1144/1605 kg
Batožinový priestor 354/1314 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,2-11,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb)

6,3/4,5-4,6/5,1-5,2

Emisie g CO2/km 106