Povedzme si, čo je základné vozidlo na jazdenie. Je to auto, ktoré stojí málo, dá sa ľahko a lacno servisovať a zároveň ponúka vyvážené schopnosti jazdy. Až sám som prekvapený ako veľmi dobre sa mi jazdilo s Škodou Fabia v takej normálnejšej špecifikácii. Štvrtá generácia modelu síce nemá žiadne ďalšie karosárske prevedenia, ale ukazuje tromfy schované v rukáve nielen na poli Simply Clever riešení.
Škoda Fabia sa ku mne dostáva s výbavou Selection, ktorá je vlastne druhá od začiatku a s výkonnejším motorom dosahujúcim 85 kW (115 k). Motor je spojený s manuálnou prevodovkou a vďaka tomu má až auru ostrého hatchbacku. Veď v dobách Volkswagenu Golf tretej generácie bol práve toto výkon verzie GTI s osemventilovou hlavou.
Zvonka je Fabia stále malá
Nárast rozmerov vozidiel segmentu B je nezastaviteľný. Kedysi bola pomyselnou hranicou méta označená štyrmi metrami, Fabia ju už prekračuje. Má 4,1 metra a ak by som to porovnal s prvou generáciou Fabie Combi, tak je vlastne nová Fabia kratšia iba o 126 milimetrov, ale parametrami interiéru svojho pra-pra-deda preskočí.
Napriek relatívne väčšej dĺžke Fabia svoje rozmery dokáže zamaskovať aj vďaka čiernej farbe karosérie. Fakt je stále malé auto, ktoré ale dospelo. Predok má podobný ostatným modelom a ukazuje, že je samostatným a veľmi dôležitým stavebným prvkom ponuky. Fabia predvádza chrómovú masku chladiča, ale aj štandardné LED svetlomety. Svietia celkom rozumne.
No a za príplatok sú aj LED zadné svetlá, ktorými tento model disponuje. Prečo by ste si ich mali pri kúpiť? Jednoducho vyzerajú lepšie a nebudete zjavne nikdy musieť meniť žiarovky. Keď tak, vymeníte celé svetlo. Je to síce drahšie, ale bude sa to diať menej často.
Dojem zo Škody Fabia s karosériou hatchback nekazí ani štýl, ktorým auto prezentuje bok. Pätica dverí má rozumnú veľkosť a do interiéru sa dá nastúpiť veľmi jednoducho. Škoda Fabia už nie je ten malý krpec, je to rozumné dospelé auto, ktoré dokáže prepraviť dokonca aj rodinu. Už by som sa nebál auto zobrať ani keby som študent a mal by som s ním ísť na dlhšiu dovolenku k moru. Veď by som mal výborný pomer spotrieb a ostatných úžitkových parametrov. A aj tí vzadu by to predsa zvládali.
Čierna farba mi až tak nesedí, ale v prípade modelu Fabia je ideálnom nenápadnosti. Toto auto nebude kričať, nebude biť do očí na parkovisku pod bytovkou. Mám však jediný problém, že existuje model Scala. Scala je väčšie auto a úžitková hodnota je výrazne vyššia. Fabia však stále má zmysel a oproti konkurencii, takmer ktorejkoľvek, je viac Clever a viac priestranná.
Vnútro vie priestorom prekvapiť
Začnem od batožinového priestoru. V štandardnom usporiadaní má 380 litrov, čo rozhodne nie je málo a je to napríklad viac ako má Mercedes C63 s logom AMG. Kufor je extrémne praktický s rôznymi Simply Clever riešeniami, či už ide o háčiky, alebo akýsi visiaci držiak, či rozkladaciu bedničku, všetko sa dá dobre využiť a ako kráľovská koruna prichádza obojstranný koberec. Z jednej strany je to koberec naozaj, z druhej strany je gumová časť. No a ak by bol kufor malý, môžete si sklopiť sedadlá.
Zadné miesta znova prinášajú ďalšie prekvapenie. Sám si za seba sadnem, čo pri podobne veľkých autách určite nie je zvykom a ak áno, nie takto pohodlne. Veď takto pohodlne som nesedel ani v Yarise, možno sa na Fabiu doťahuje Clio. Tu netreba čakať žiadne výstrelky, žiadne šialenstvá, stačia štandardne odkladacie vaky na operadlách predných sedadiel, nie je tu dokonca ani lakťová opierka s vyklápaním. Veď by to predražilo celé auto a stálo by omnoho viac. Tienistá stránka veci hovorí o absencii výduchov pre zadných pasažierov v stredovom tuneli.
Ako vodič ale budem stále vpredu, kde mám štandardný dvojramenný volant, ovládanie tempomatu pod volantom a dva displeje. Prístrojový štít predvádza malý displej, väčší je v strede, ale ešte dôležitejšie, pre väčšinu, je, že klimatizácia ostáva stále samostatná a má aj samostatne tlačidlá na dvojstupňové vyhrievanie sedadiel. Práve vyhrievanie sedadiel má menej stupňov ako vyhrievanie volantu a má zobrazenie na maticovom displej v telese ovládača klímy. Tu je ešte ergonómia stále zo starej školy. Fabia nepotrebujete žiadne príliš moderné technológie, Fabia je autom, ktoré zvládne ovládať úplne každý.
Litrový hothatch? Nešibe mi?
Najväčšie prekvapenie pri Škoda Fabia nie je pre mňa ani to, ako sa konštruktéri vysporiadali s veľkosťou a vnútorným priestorom, ale fakt, že Fabia jazdí výrazne dobre. Nie je nedotáčavým vozidlom, ktoré bolo v prvej a druhej generácii. Nie je to vozidlo bez výkonu ako keby má základný atmosférický motor. Výkon je výborný, dokonca nepotrebujem ani 1,5-litrový štvorvalec, keď mám manuálnu šesťstupňovú prevodovku.
Tento kus Škody Fabia má naviac športový podvozok, ktorý trochu pritvrdzuje jazdu a znižuje svetlú výšku. Asi ho neodporúčam každému, ale mne sa v aute extrémne páči. Škoda Fabia s týmto podvozkom funguje ako hravé auto s vyváženými jazdnými vlastnosťami. Možno sú za tým aj 16-palcové príplatkové zliatinové disky s pneumatikami Goodyear EfficientGrip, ale táto Fabia jazdí fakt výborne. Nie som sám čo to tvrdí, aj pár ľudí, čo sa so mnou odviezlo, môže potvrdiť, že auto jazdí vynikajúco. Na takúto veľkosť a túto sú sumu je to celkom šok.
A pritom motor nepýta veľa. Keď sa snažím, mám mimo obce okolo 4,3 až 4,5 litra, čiže podobne ako s hybridnými autami. Ale ak sa nesnažím, tak mám 5,1 litra. 5,1 litra, ktoré sú úplne s prehľadom použiteľné aj pri diaľničnom tempe. Pri diaľničnom tempe ale cítiť, že prevodovka má kratšie prevody a motor točí trochu viac. Je to teda skôr počuť. Malý trojvalec si vtedy vypýta daň vo forme o niečo väčšieho hluku, spotreba nie je adekvátna produkovanému zvukovému prejavu, je výrazne nižšia ako očakávate.
Svojim prejavom je Fabia v tomto prevedení celkom prekvapivo dynamickým autom. Dynamika je spôsobená nielen motorom, ktorý je ochotný vytáčať sa do vysokých otáčok veľmi rýchlo, ale je aj športovým príplatkovým podvozkom. Nehovorím, že som nič lepšie nešoféroval, ale za tieto peniaze sa už nedá nájsť veľa áut, ktoré by boli podobne dynamicky schopné. Dobre, dynamika je silné slovo, veď Fabia je na stovke za 9,3 sekundy. Ale ten prejav, to ako auto srší entuziazmus zo zrýchlenia a z neprimeraného zaobchádzania, to sa mi neuveriteľne páči. Fabia je vlastne super.
Atraktívna cena má nové hodnoty
To, že kedysi boli za 20 000 € autá o segment vyššie, prípadne základné ešte o segment vyššie je minulosť. Za ostatných 5 rokov ceny áut narástli na takú úroveň, že aktuálne si môžeme povedať, že 20 008 € za takto vybavenú Škodu Fabia, ktorá má základnú cenovku 16 490 € je vlastne optimálna voľba. Toto je auto, ktoré zvládne mestské presuny a zároveň zvládne aj dynamickejšie jazdenie mimo mesta.
Na diaľnici už prichádza k slovu vyššia hlučnosť, ale nie je to nič, čo by sa nedalo prepáčiť. Jediným problémom Škody Fabia azda ostáva len väčší súrodenec. Škoda Scala je totiž len o kúsok drahšia a je o poznanie priestrannejšia.
Okrem Scaly Fabii konkuruje mnoho ďalších áut z ponuky koncernu aj mimo neho. Veď stačí spomenúť Seat Ibiza, VW Polo, Renault Clio, Daciu Sandero, Toyotu Yaris, Mazdu 2, Peugeot 208, Citroën C3, Opel Corsa, tých áut je neúrekom, ale Fabia má na našom trhu svoje vlastné neohrozené miesto, ktoré potvrdzuje aj súčasná verzia.
Škoda Fabia Selection 1.0 TSI 115
Motor | R3 benzín |
Objem | 999 cm3 |
Výkon | 85 kW/115 k pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 200 Nm pri 2000-3500 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4108 mm |
Šírka | 11780 mm |
Výška | 1459 mm |
Rázvor osí kolies | 2564 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1178/520 kg |
Batožinový priestor | 380/1190 l |
Palivová nádrž | 40 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 202 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Spotreba (WLTP) | 5,0-5,5/100 km |
Emisie g CO2/km | 113-124 |