Cupra Tavascan zamieša elektrické karty aj v domácom koncerne

Kde sú možnosti platformy MEB? Koncern Volkswagen má svoju platformu rozbehnutú naozaj vo veľkom a chrlí jeden model za druhým. Automobilka Cupra zase predstavuje aktuálne druhý prírastok do ponuky vozidiel s elektrickým pohonom a má hneď niekoľko superlatívov a prvenstiev v koncerne. Nový model Tavascan prináša najvyšší výkon zo všetkých ostatných aktuálnych elektromobilov s touto platformou. Má dokonca viac výkonu ako Ford Explorer, ale aj viac výkonu ako Volkswagen ID.7. Zatiaľ.

Španielska automobilka pripravila model Tavascan naozaj svedomito a už na prvý pohľad je jasné, že predvádza extrémne tvary s agresívnymi prvkami, ktoré ho výrazne odlišujú od ostatných SUV kupé v rodine. Ak rozmýšľate ktoré to sú, tak podobný základ majú napríklad Škoda Enyaq Coupe, Volkswagen ID.5 a Audi Q4 e-tron Sportback.

Predná časť modelu Tavascan prináša masívnu masku v spodnej časti nárazníka a tiež extrémne dynamické tvary jednotlivých prvkov. V rámci nich sú nové maticové LED svetlá s trojuholníkovými dennými prvkami. Ďalším prvenstvom v rámci modelov Cupra je použitie prvého sériového osvetleného znaku. To ešte žiadne iné vozidlo automobilky nemalo a preto sa dá predpokladať, že sa osvetlenie objaví aj v budúcnosti na modernizovaných verziách súčasných vozidiel. Bočný profil kupé so zvýšenou karosériou ostáva zachovaný a dynamike pomáhajú aj naozaj masívne zliatinové disky. Očakávame, že tu budú aj priemery s číslom 21. Takisto zaujímavé je aj prezretie si zadnej časti modelu. Prináša spojené svetlomety, ktoré v strede nadväzujú znova na osvetlené logo vpredu a tiež žiaria týmto zložitým tvarom. Riešenie je zaujímavé, ale je otázne, či nebude príliš vyrušujúce pre ostatných vodičov v noci. Neklaďme si na nos ružové okuliare, nie každý vodič je dobrý vodič.

Interiér pokračuje v dynamickej hre a predvádza nový prístup ku prevedeniu prístrojovej dosky. V strede má akúsi výstuž medzi vrchnou a spodnou častou, ktorá tvorí základ stredového tunelu. Usporiadanie displeju je klasické pre vozidlá s touto architektúrou a pred vodičom je malý displej s veľkosťou pár palcov, ktorý ale dopĺňa head-up displej, takže malý displej ani nevnímate. Druhým zobrazovacím zariadením je ale stredový panel. Má uhlopriečku masívnych 15 palcov, čo je viac, než ma štandardný notebook. Výhodou je, že tu beží úplne nový systém, ktorý prináša špecifickú grafiku do modelov Cupra.

Pohon vozidla budú zabezpečovať elektromotory, čo je úplne logické. Základný bude vo verzii Tavascan Endurance a bude iba jeden. Na zadnej náprave tak bude výkon 210 kW (286 k) a krútiaci moment 545 Nm. Výkonnejšiu alternatívu bude predstavovať dvojmotorová verzia s pohonom všetkých 4 kolies, keďže druhý elektromotor pribudne na prednej náprave. Táto alternatíva poskytne výkon až 250 kW (340 k) a krútiaci moment 679 Nm. V reči reálnych dynamických parametrov to bude znamenať stokilometrovú rýchlosť za 5,6 sekundy.

Pri elektromobiloch je však dôležitá iná charakteristika. Tou je kapacita batérie. Preto si Tavascan berie najlepšie, čo aktuálne MEB v ponuke má a prichádza s využiteľnou kapacitou 77 kWh. Celková kapacita batérie je 82 kWh. Toto stačí základnej verzii s pohonom zadnej nápravy na prejdenie 550 km a alternatíva s pohonom všetkých 4 kolies, ktorá má o niečo vyššiu spotrebu zvládne na nabitie 520 km.

Automobilka Cupra plánuje uviesť nový model do života začiatkom roka 2024, kedy sa začne výroba v čínskej fabrike Volkswagenu.