SEAT modernizoval model Ateca. O tom sme predsa už písali. Ale teraz sme si modernizovanú verziu aj skúsili. Teda, inovovanú Atecu sme skúsili už dávnejšie, ale Cupru, teraz prišla štandardná Ateca vo veľmi neštandardnej a veľmi peknej konfigurácii.
Najvýkonnejším naftovým motorom je aktuálne TDI s výkonom 110 kW (150 k) a vrcholom výbavy je… To je zložitejšie. Ateca má dva samostatné vrcholy. Jeden má športovú tému a označenie FR a druhý zase exkluzívno-terénnu tému a názov Xperience. Obe sa líšia aj vizuálne. Našim testom teraz prešla, konkrétne, verzia Xperience Family so špecifikáciou ako z katalógu.
Svieža tvár
Najväčšou zmenou vizáže, ktorú, bez pochýb, priniesol facelift obľúbeného modelu je inovovaný predok. Má novú prednú masku, podobnú ako má aj Tarraco a Leon. A podobným smerom sa ubral aj tvar predných reflektorov. Tie používajú už štandardne LEDky a už štandardne. Halogénové svetlá sú teda pre Atecu minulosťou.
Predné svetlá však nemajú adaptívnu funkciu, nie sú maticové, ale bežné stretávacie a diaľkové. Prepínanie funguje výborne a nestalo sa, že by sme niekomu prežiarili hlavu na zadné okno. Rovnako LEDkové sú aj zadné svetlá. Pre všetky výbavy, okrem tej základnej, majú vzadu sekvenčné smerovky. Vyzerajú super.
Ale ešte lepšie vyzerá celková kombinácia auta. Výbava Xperience Family naozaj vyžaruje trochu viac terénnej DNA, lebo má vpredu bledosivé prvky na nárazníku. A rovnako je to aj vzadu. To by však nič neznamenalo bez fantastickej zelenej farby. A, samozrejme, bez diskov.
Disky kolies s priemerom 19 palcov vytvárajú efekt kompaktného auta, ktoré by sa mohlo kľudne uchádzať o transformáciu na Hot Wheels model. Ale práve tie disky sú nepriateľom terénnejších prejazdov. Teda inak, jazdiť v teréne sa s nimi dá, ale sú náchylnejšie, kvôli nízkemu profilu pneumatiky, na poškriabanie ako menšie kúsky. Avšak vyzerajú fantasticky a Atecu si nikto nekupuje kvôli jazde v ozajstnom teréne. Maximálne tom falošnom, ľahkom, v blate na sídlisku, či po poľnej ceste ku chate je všetko v poriadku.
Veľa miesta a veľa displejov
SEAT trochu, ale len veľmi jemne vylepšil aj interiér. Xperience má pekné X na volante, aby vodič nezabudol, že nesedí v FR, ani v Style. Sedadlá však čalúnením nepripomínajú, že toto je iná verzia. Je z kože a alcantary. A treba uznať, že sa na takejto kombinácii sedí naozaj príjemne. Telo sa nešmýka a alcantara sa tak nerozohreje v lete ako práve koža.
Ateca je však známa tým, že na normálnom pôdoryse ponúka veľa miesta na zadných sedadlách. Dobre, nie toľko koľko Škoda Superb, ale aj tak je to výborný výsledok. Na nohy je miesta aj pre vyšších, na hlavu je zase pozitívom tvar karosérie. Rovná strecha prispieva k priestoru a je to fakt cítiť.
Nezaostáva ani batožinový priestor. Aj štvorkolka má dostatok miesta na všetku batožinu. Ak teda nebudeme preháňať a brať na víkendovú chatu veci, ktoré by inak stačili na mesačnú expedičnú výpravu. Naviac má dvojité dno, pod ktoré sa niečo ešte zmestí. Variabilita je tiež na dobrej úrovni a sedadlá sa dajú klasicky sklápať, dno má tiež dve výšky.
To, čo však interiér modelu Ateca transformovalo najviac je nový informačno-zábavný systém. Nový systém je pekne spravený, logicky sa ovláda a Ateca má oproti Leonu jedno eso v rukáve. Tým je samostatná klimatizácia, takže nie je nutné šprngať v menu, stačí stlačiť tlačidlo. Toto je vlastne najlepšia implementácia tohto systému akú SEAT spravil.
TDI stále žije a má zmysel
Stále hovoríme dokola, že najlepším motorom v ponuke modelu je dvojlitrový benzínový agregát. Ale ten nemusí sedieť každému. Aj preto má Ateca stále v ponuke naftový dvojliter v najnovšej generácii s výkonom 110 kW (150 k). Je spojený so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom a pohonom všetkých kolies s medzinápravovou spojkou Haldex. Pre toto použitie ideálne.
Výraznou devízou naftového motora s touto kombináciou periférií je hmotnosť ťahaného prívesu. Ak je brzdený, tak Ateca zvládne až 2,1 tony. To je o sto kíl viac ako zvláda práve spomínaný benzínový dvojliter v tomto modeli. Ak by sme však brali stúpanie nie 8 percent, ale 12, tak by naftový model stále zvládal rovnakú hmotnosť, ale benzínový ešte o stovku menej.
Reálne ťahu pomáha aj krútiaci moment 340 Nm dostupný medzi 1600 a 3000 otáčkami. Táto verzia vonkoncom nie je určená na pretekanie, či iné športové okruhové vyžitie. Je skôr každodenným hltačom vzdialeností, ktorý s adaptívnym podvozkom dokáže maskovať použitie obrovských 19-palcových diskov kolies.
A pri tom všetkom zvláda cestovanie s prijateľnou spotrebou. Zimné pneumatiky trochu zhoršili hodnoty, ale aj napriek tomu je náš finálny priemer 6,4 litra výbornou hodnotou, lebo veľká časť ciest viedla po diaľniciach a trošku dynamickejšie. Pri jazdách mimo diaľnic a mimo obcí nie je problém zhodiť liter z tejto hodnoty.
Plnokrvné rodinné auto
Ako auto pre rodinu je Ateca fantastická. Je tiež vhodná pre aktívne žijúcu dvojicu. Je vhodná aj pre jednotlivca, ktorý chce naozaj pekné auto. Vlastne Ateca je univerzálne auto na každý deň. Naozaj jediným problémom bude vybrať vhodnú verziu. Xperience je super, FR ale tiež. Dvojliter na naftu je super, na benzín tiež. My v tom rozhodne jasno nemáme, ktorú verziu by sme si vybrali. Vlastne máme, ale tá Ateca nesie iné logo a názov automobilky. Táto naftová Xperience Family stojí 38-tisíc eur so všetkými príplatkovými prvkami, čo sa dá považovať za veľmi rozumnú sumu. Neviem, či ste si to všimli, vyberáme len z áut s pohonom všetkých kolies. Ale v ponuke je aj predokolka, ktorá úplne stačí. Takže Xperience s 1,5-kou? To tiež môže byť. Vlastne najslabším článkom ponuky modelu je verzia s „cenou od“, naozaj berte niečo viac ako litrový trojvalec.
SEAT Ateca TDI 4Drive DSG Xperience Family
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 3500-4000 ot/min |
Krútiaci moment | 340 Nm pri 1600-3000 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov 2 spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4381 mm |
Šírka | 1841 mm |
Výška | 1625 mm |
Rázvor osí kolies | 2630 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1602/2130 kg |
Batožinový priestor | 485/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 197 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,7 s |
Spotreba (WLTP komb) | 5,7-6,4 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 149-167 |