Test SEAT Leon Sportstourer Style: Základ, ktorý chcete

Dobre, dobre, toto nie je úplný základ Leonu Sportstourer. Toto je ale základ, ktorý nie je kvôli cene od. Toto je to správne auto, ktoré je kompletné a kompetentné. Výbava Style má všetko, čo potrebujete, teda až na pár detailov a motor 1,5 TSI má viac výkonu ako liter. Týmto končíme a v texte nižšie bude stokrát veta „Tento SEAT Leon Sportstourer je auto, ktoré naozaj stačí a má všetko v rámci rozumnej výbavy.“

Začíname: Tento SEAT Leon Sportstourer je auto, ktoré naozaj stačí a má všetko v rámci rozumnej výbavy. Dobre, tak nie, Leon s karosériou kombi sme už skúsili s výkonnejším motorom a športovo ladenou výbavou FR a aj ako Cupra Leon s PHEV. Tie sú však cenou trochu vyššie a tento môže byť kľudne aj výborným rodinným autom s naozaj prekvapivo nízkou cenou.

Športové gény už v základe

SEAT spravil Leon tak, aby už od základných výbav vyzeral celkom dynamicky a nepôsobil lacno. Aj keď tak ako Style vyzerá aj základ Reference, tak ten má aktuálne iba motor 1,0 TSI s výkonom 66 kW (90 k). Koľko sa takých predalo skúsime zistiť po pár mesiacoch auta na trhu. Tá verzia však láka na základnú cenu 17 120 eur pre karosériu Sportstourer, čiže kombi.

Práve kombi je vizuálne vyváženejšie ako klasický hatchback. Môže za to dlhšia zadná časť. Predný a zadný previs sú teda takmer rovnaké a harmonicky navodzujú pocit elegancie a zároveň prelisy na bokoch hovoria niečo o dynamike. Bežne má Leon Sportstourer s výbavou Style zliatinové disky s priemerom 16 palcov a pneumatikami, ktoré sú fakt lacné. Tento kus však ku bielej pridal osemnástky a treba uznať, že sa mu fakt hodia.

Čo však zaujme najviac sú predné svetlá. SEAT ich vola LED Eco. Sú teda LEDkové, ale nie sú tie so svetlným podpisom a tie, ktoré už z diaľky kričia, že toto je úplná novinka. Avšak je faktom, že aj tieto svietia obstojne a, v podstate, stačia. Stále je tu však to veľké ale, ktoré hovorí, že tie LED svetlá, ktoré sú pozicované vyššie majú aj lepšie vlastnosti. A to aj napriek absencií adaptívnych lúčov.

Ako štandardné poznávacie znamenie nových SEATov je nekonečne zadné svetlo, Infinite light, ktoré sa na bokoch, v bočných častiach svetiel stáča dole a končí tým, že nadväzuje. Je to veľmi divná ležatá osmička. A tu je tiež rozdiel od ostatných Leonov. Tu sa rozsvecujú jednotlivé segmenty po veľkých kusoch. Ale to nič nemení na fakte, že aj takmer základný Leon Sportstourer vyzerá výborne.

Veľký, väčší, naozaj obrovský

Kým pri Cupre Leone sme pochválili batožinový priestor, alebo možno nie, tak už tam je veľký, ale pod podlahou skrýva batériu. Tento Leon ju nemá, takže sa dá posunúť podlaha ešte o 10 centimetrov nižšie ako je nakladacia hrana. To znamená, že kufor je priam obrovský a nie je do neho problém zbaliť sa na akýkoľvek dlhší výlet v rámci okresu (aktuálne je stále zákaz cestovania mimo okres, pre tých, čo toto čítajú v budúcnosti). Skôr je problém vytiahnuť veci za sedadlami bez toho, aby vyťahujúci skončil so špinavými nohavicami.

Rovnako veľa miesta je na zadných sedadlách. Veľkostne je Leon Sportstourer naozaj najväčším konkurentom Škody Octavia Combi. A vlastne všetkým, keďže majú oba spoločné základy a ponuku motorov. Akurát SEAT je viac odviazaný, čo sa týka tvarov.

Nie príliš odviazaný je displej v strede. Síce používa rovnaké usporiadanie ako väčší v drahších verziách, ale absenciu CarPlay sme naozaj nečakali. Alebo možno stačil reštart systému. K tomu sme sa však nedostali. Na rozdiel od drahších systémov sú tu dve kolieska a zopár fyzických tlačidiel. To ale neznamená, že by mala klimatizácia samostatné ovládanie, takto hlboko do minulého desaťročia nejdeme.

Pred vodičom nie je virtual kokpit. Je to alarmujúce? Nie. Aj displej medzi krúžkami s ručičkami ukazovateľov je bez problémov čitateľný a zrozumiteľný. Vlastne jediným negatívom je 8 dielikov digitálneho ukazovateľa stavu nádrže. Osem je dosť málo a odhad vzdialeností si treba nacvičiť. Avšak stále je v strede palubný počítač s reálnym dojazdom. A ten je naozaj celkom reálny.

Moderný s nízkou spotrebou

Motor 1,5 TSI má objem 1,5 litra, prekvapivo, ale v základom popise nekričí počet valcov. Ten je stále 4, čo znamená, že motor má kultivovanejší chod ako trojvalce. Má výkon 96 kW (130 k) a, fanfáry, manuálnu šesťstupňovú prevodovku. Nemá mild-hybrid ako výkonnejší brat s automatom. Je tak jednoduchší. Nie o veľa. Lebo aj tento dokáže jazdiť s nechutne nízkou spotrebou.

Dobre, aká teda je? Tú spotrebu myslíme. Za niečo cez 1000 kilometrov s autom, ktoré malo pri preberaní sme dali, v rámci zábehu kľudnejšie, priemer 6,4 litra. Rekord na 40 kilometrov sme mali 4,2. Ale to bolo naozaj jazda ako keby sme vôbec nemali výkon a išli na pracovné stretnutie, na ktoré sa nám vonkoncom nechce ísť.

Aj napriek nízkemu počiatočnému nájazdu a pekne slušnému zábehovému jazdeniu je motor výborný. Má dosť výkonu a aj kultúru chodu. Teda hovoriť o odstatku výkonu je po Cupra Leone, aj keď PHEV, trochu odvážne tvrdenie. Ale za cenu Cupry sú takmer dva takéto Leony, ktoré majú spolu vyšší výkon. O 12 kW (16 k).

Podvozok auta jasne kopíruje to, čo mu diktujú vlastnosti samotnej platformy MQB. Zadná tuhá náprava je naladená celkom dobre, ale môže si poskočiť, od podvozku ide trochu viac hluku, ale zase záleží na tom s čím porovnávame. Toto si bežne nevšimnete. Jazdné vlastnosti sú celkovo vyvážené a na Leon Sportstourer sa dá spoľahnúť. Môžu za to aj celkom veľké kolesá s priemerom 18 palcov.

Koľko teda stojí?

Jediné, čo nie je zarátané v cene, ku ktorej sa tento Leon dostal sú disky kolies. V cene 21 417 eur je však balík Premium, ktorý za zvýhodnenú cenu pridáva trojzónovú klimatizáciu, svetelný a dažďový senzor, či adaptívny tempomat. V rámci väčšieho balíku sú aj menšie balíky, napríklad Winter s vyhrievaním sedadiel a perfektným trojstupňovým vyhrievaním volantu. Vlastne jediné, čo nám v aute chýbalo bol plný keyless, keďže bezkľúčové má tento Leon len štartovanie a predné parkovacie senzory. Aj to sú len rozmary a zhýralosť, tomuto Leonu nič nechýba.

SEAT Leon Sportstourer 1,5 TSI Style

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 1400-4000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4642 mm
Šírka 1799 mm
Výška 1448 mm
Rázvor osí kolies 2686 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1362/1960 kg
Batožinový priestor 620 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 209 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,7 s
Spotreba (komb)  5,4-6,2 l/100 km
Emisie g CO2/km 122-141