Test KIA Sorento: Supersize me

Prvá KIA v teste a hneď jedna z tých najlepších! Kľúče od najväčšieho SUV v portfóliu značky, modelu Sorento, nám v rukách pristáli celkom náhodou a zhodou priaznivých okolností. Tie nám dopriali možnosť jazdiť s autom vo vrcholnej výbave Platinum, poháňaným 2.2 litrovým CRDi s 202 koňmi. To na úvod vyzerá ako slušný balík.

Nové Sorento v tejto výbave a vo farbe Mineral Blue vyzerá vážne reprezentatívne a kultivovane. Dizajn je skôr umiernený, ale veľmi elegantný a hodnotný. Žiadne avantgardné výstrelky, skôr priame línie a kontúry. Mohutná predná maska s čiernym výpletom sa tiahne po celej šírke auta a naväzuje do svetiel s denným LED pásikom. Ak ste niekedy boli v USA, pri pohľade na zadnú časť Sorenta vás pochytí nostalgia. Pripomína totiž typické americké SUV od Lincolnu či Cadillacu. Je mohutná, priama s predelenými koncovými svetlami. Toto auto vyzerá fakt mohutne, celkový profil karosérie a tvary sú relatívne jednoduché, avšak ozvláštňujú ho rafinované prvky, vďaka ktorým vyzerá nadčasovo a elegantne. Tými sú napríklad už spomínaná LED linka predných svetiel, strieborné oplastovanie zadného nárazníka s dvojicou falošných otvorov výfukov či malá “žraločia plutva” v okne za rámom zadných dverí. Je to proste vydarené SUV, ktoré sa na parkovisku nebude hanbiť ani vedľa rádovo drahších prémioviek. Dobrá práca, KIA.

Pri usadení sa za volant sa vám do hlavy môže votrieť otázka, kde je hranica medzi prémiovou a bežnou produkciou. My sami to nevieme, chceme tým len ilustrovať prvotný dojem z kabíny. Pocit mohutnosti a bohatého priestoru v každom smere je tu jednoznačne prítomný, za čo veľkou mierou môže stredný tunel. V ňom je mimoriadne vydarený kruhový volič osemstupňového automatu či volič jazdných režimov. Sedadlá sú rozložité, potiahnuté kožou a pekným prešívaním. Okrem samozrejmého vyhrievania sú ale aj ventilované. Digitálny prístrojový panel pred vodičom má 10,25” a aj keď voči nemu nemáme zásadné výčitky, treba uznať, že konkurencia ponúka aj graficky prepracovanejšie displeje. KIA Sorento sa ale od konkurencie líši monitorovaním mŕtvych uhlov po oboch stranách. Postranné kamery pri každom aktivovaní smeroviek premietajú na displej obraz z mŕtvych uhlov, čo je samozrejme skvelé pri vybočení z pruhu či predchádzaní. To je proste super! Taktiež nechýbajú výborné parkovacie kamery so záberom okolo celého auta. Napriek rozmerom Sorenta je teda parkovanie s ním aj v obmedzených mestských priestoroch relatívne ľahkou a pohodlnou záležitosťou. Špeciálnou vlastnosťou tohto auta je, že prostredníctvom tlačidiel na kľúči ho viete posúvať dopredu a dozadu bez toho, aby ste sedeli v kabíne. Znie to možno trochu strašidelne, ale je to super, ak parkujete v úzkych priestoroch a potrebujete auto posunúť bez toho, aby ste sa museli súkať z kabíny. Centrálny displej infotainmentu sa dá charakterizovať podobne ako ten pred vodičom. Je fajn, nič zásadné mu nechýba ale nie je tým najlepším medzi konkurenciou. Nechýba navigácia, spomínané parkovacie kamery. Android aj Apple sa k nemu hravo pripoja prostredníctvom aplikácie UVO Connect. Super je, že klimatizácia a nastavovanie teploty majú vlastné a nenásilne pôsobiace fyzické tlačidlá pod displejom. Materiály v kabíne pôsobia na pohľad aj dotyk kvalitne, šedé obklady s mrežovanou textúrou tiež pôsobia hodnotne a udržujú úroveň dobrého vkusu. USB porty sú vpredu dva a do masívnej lakťovej opierky sa toho vojde viac než dosť. Kabína Sorenta je obrovská a päť dospelých osôb sa tu odvezie kráľovsky. V nami testovanom kuse boli vzadu ešte dve sedadlá, avšak tie sú vhodné skôr pre deti. Podobne je na tom ale aj veľa konkurentov. Ak ich ale necháte doma, máte k dispozícii veľmi slušných 616 litrov objemu.

 

Pod kapotou nášho testovaného Sorenta bol naftový štvorvalec s výkonom 148 kW/202 koní a 440 Nm. Na stovku s ním auto zrýchli za 9,2 sekundy. Jasné, nie je to nič dych vyrážajúce, ale je to tak akurát dôstojne dynamické na tak veľké a mohutné SUV. Príjemná dynamika je skĺbená s výbornou kultivovanosťou. Motor je vážne tichý, takmer vôbec o ňom neviete a pôsobí skôr ako benzín než nafta. To je ale aj dôkazom výborného odhlučnenia kabíny. Motor má relatívny dostatok výkonu aj pri predbiehaní či v stúpaniach a pocitovo mu výkon za bežných okolností nechýba. Po všetkých stránkach teda ide o príjemnú pohonnú jednotku, ktorá poháňa všetky štyri kolesá a spolupracuje s hladko radiacim osemstupňovým automatom. Ten má dve spojky a možnosť radiť pádlami pod volantom. Takže, máme tu celkom slušný výkon, pohon štyroch kolies a rozmerné a pomerne ťažké SUV. Výsledkom by mala byť relatívne vyššia spotreba, lenže nie je tomu tak. Po týždni svietila na palubnom počítači hodnota 7,3 litra a to sme často jazdili aj v meste. Mimochodom, auto ponúka hneď niekoľko jazdných režimov. Eco, Comfort či Sport hovoria samy za seba. Smart je ale proste smart 🙂 Teda kombinácia všetkého, kedy počítač sleduje jazdu a prispôsobuje charakteristiku motora a podvozka aktuálnej situácií a jazdnému štýlu. Do terénu je Snow, Mud a Sand. Terénne schopnosti Sorenta sú samozrejme obmedzené, najmä kvôli cestným pneumatikám. Aj tak si ale trúfame povedať, že zvládne viac, než si k nemu väčšina majiteľov dovolí. Inak jazdí Sorento extrémne komfortne, je to proste auto na pohodu a pohodlie. Ani v režime Sport nejde o žiadne športové SUV. Naladenia riadenia aj tlmičov praje skôr plavnej jazde alebo expresným diaľničným presunom a za volantom stále cítite pocit mohutnosti karosérie. Od veľkého rodinného SUV ale chceme presne toto.

Naša prvá KIA v teste je rozhodne príjemným prekvapením a zážitkom. Vyzerá výborne a elegantne, má v sebe iskru prémivosti a dávku luxusu. Rozmaznávať vás bude bohatým priestorom, plejádou jazdných asistentov, kvalitnou kabínou a extrémne kultivovaným motorom s obstojnou dynamikou. Vo výbave Platinum stojí od 49 990 euro s DPH, auto na fotkách stálo 51 590 euro s DPH, čo považujeme za úplne primeranú sumu.

KIA Sorento 2.2 CRDi AWD Platinum

Motor R4 nafta
Objem 2151 cm3
Výkon 148 kW (202 k) pri 3800 ot/min
Krútiaci moment 440 Nm pri 1750-2750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová dvojspojková
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4810 mm
Šírka 1900 mm
Výška 1695 mm
Rázvor osí kolies 2815 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1819/2600 kg
Batožinový priestor 187/616/2011 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 202 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
Spotreba (WLTP komb) 6,5-6,8 l/100 km
Emisie g CO2/km 169-179