Test SEAT Arona Xperience: Dobrá výbava a slabší motor sú prekvapivo dobrou kombináciou

Krátko po teste červenej Ibizy sa nám do rúk dostal ďalší, podobne veľký SEAT. Tentokrát ale išlo a malé SUV Arona so slabším, 110 koňovým benzínovým TSI s troma valcami a sedemstupňovým automatom DSG. Naviac, Arona mala lepšiu výbavu a tak bolo zaujímavé porovnať, aký dojem zanechá prakticky identický, avšak lepšie vybavený interiér.

Naša testovačka v prevedení Xperience mala, veľmi vkusne zvolený, modrý metalický lak karosérie v kombinácií s bielou strechou a zrkadlami. Nič úplne vyzývavé, ale zároveň dostatočne odlišujúce a originálne. Pochvalu si celkom určite zaslúžia aj veľké 18″ disky kolies Performance s piatimi rozvetvenými lúčmi, ktoré tiež tak ľahko neomrzia. V rámci faceliftu dostala Arona aj okrúhle hmlovky vpredu a vzadu zasa ručným fontom písané označenie modelu. Oba prvky ju robia zaujímavejšou a hodnotnejšie vyzerajúcou, takže nemáme žiadne námietky. Taktiež strieborné oplastovanie predného aj zadného nárazníku je v rozumnej miere a pridáva body na stupnici krásy. Na treťom stĺpiku nájdete už tradičné vyryté X, ktoré označuje práve variantu Xperience. My vlastne nevieme, čo by sme Atece na poli vzhľadi vyčítali. Je dostatočne zaujímavá a pritom neskĺzava k nejakej prehnane extravagantnej vizáži. Ak by sme ale predsa len niečo chceli nájsť, tak možno disky, ktoré síce vynikajúco vyzerajú, ale ak plánujete auto zobrať aj mimo spevnených ciest, ich lesklé prevedenie a pomerne nízky profil pneumatík ich robia náchylnými k poškribaniu. Inak ale konštatujeme, že faceliftoavaná Arona je fakt vkusné malé SUV, ktoré vďaka svojím pomerne jednoduchým, ale premysleným tvarom, tak ľahko nezostarne.

V porovnaní s Ibizou, ktorú sme spomínali v úvode testu, mala Arona digitálny prístrojový štít a vylepšený infotainment s väčším množstvom funkcií. Aj tieto dva prvky vedia dojem z interiéru skutočne radikálne zlepšiť a Arona tak pôsobila o dosť modernejším a hodnotnejším dojmom hneď od prvého momentu. Samotná architektúra interiéru je inak v podstate identická. Oproti predfaceliftovej verzii sú v kabíne kvalitnejšie plasty a 9,2″ displej infotainmentu je vyššie posadený na palubnej doskej. Má veľmi peknú grafiku, svižné reakcie a hlavne navigáciu, plnú bezdrôtovú Apple aj Android konektivitu či parkovaciu kameru. Testovaná Arona mala dokonca aj systém samostatného parkovania, takže ani v úzkych uličkách netreba mať pri parkovaní žiaden stres. Nový je aj príjemne tvarovaný elegantný volant s multifunkciou, za ktorým sa nachádza veľký, 10,25″ digitálny prístrojový štít. Opäť musíme pochváliť grafiku a aj celkovo intuitívne prepínanie medzi jednotlivými režimami zobrazovania. Tých je tak akurát, všetky sú ale príjemné pre oči a nájdete v nich všetky informácie, ktoré aktuálne potrebujete. Ručná brzda je poctivá mechanická a volič prevodovky tiež v podobe tradičnej páky. Uvítali by sme minimalistický joystick, ako má napríklad nový Leon, ale nie je to nevyhnutné, len by to proste bolo krajšie. Hodnotne pôsobia aj sedadlá z brúsenej kože, čo je opäť celkom veľký rozdiel oproti látke v Ibize. No a samozrejme nemôže chýbať funky detail v podobe osvetlených lemovaní výduchov vzduchu, ktorý je trendom nových SEATov. Nás až tak veľmi neoslovil, ale najmä tie úplne najmladšie ročníky vodičov môže zasiahnuť. Priestorovo je Arona štandardným mestským SUV, čo znamená, že vpredu je to bez akýchkoľvek námietok. Vzadu je to ale dokonca ľahký nadpriemer a v prípade, že tam posadíte dve dospelé osoby, ktoré zrovna nehrávajú basketbal, na stredne dlhej trasy sa odvezú vcelku pohodlne, vrátane kolien. Ak by ste tu chceli voziť dve menšie deti, môžete Aronu za určitých podmienok kompromisne použiť aj ako jediné auto do rodiny. Kufor so 400 litrami tomu rozhodne nahráva.

Pod kapotou sme mali skromný jednoliter TSI s 81kW/110 koňmi a 200Nm. Vôbec nič ohurujúce, v praxi ale pomerne dostatočné a príjemné. Teda, za podmienky, že tu nenaložíte štyri dospelé osoby a nevydáte sa do kopcov. Stovku pokorí za 10,1 sekundy, najmä v nízkych mestskýh rýchlostiach je ale dynamika úplne dostatočná a aj pomerne svižná. Dokonca aj samotný motor je na trojvalec nečakane kultúrny a slušne utlmený. DSG je zvyknuté jazdiť skôr v nižších otáčkach a ak chcete z motora vydolovať maximum, musíte plynový pedál stláčať trochu viac, aby ste vyhnali otáčky. Samotné radenie siedmych stupňov je inak hladké a vzhľadom k tomu, že auto má byť primárne mestské, úplne chápeme opodstatnenie automatu a vlastne ho aj schvaľujeme. S takto nakonfigurovanou Aronou sme prešli pár stoviek kilometrov po diaľnici a zvyšok tvorili okresky a mesto v zhruba rovnakom pomere. Po týždni sme sa dostali na priemer spotreby 6,2 litra na sto kilometrov, čo je prijateľná hodnota. Jazdné vlastnosti patria rozhodne medzi tie istejšie v rámci triedy. Arona nie je úplná žehlička, čo znamená, že podvozok je trochu tuhší a bez problémov zvláda aj ostrejšie zaobchádzanie, čomu hrajú do karát aj veľké 18″kolesá. Nejde však o žiaden kostitras, avšak v danej triede existujú aj komfortnejšie ladené autá. Arona ich ale prekonáva jazdnou istotou.

Konečný verdikt je teda určite pozitívny. Kombinácia vyššej výbavy a slabšieho motora s automatom sa vôbec nejaví ako zlá voľba. Aj malý litrový trojvalec v praxi vcelku stačí, ak auto používate na to, na čo je určené. Ak ale nechcete pristupovať na kompromisy, zlatou voľbou bude silný 150 koňový variant. S ním naplno využijete pevný a sebaistý podvozok a aj v prípade väčšieho zaťaženia nebude s dynamikou žiaden problém. Facelift Arone rozhodne propsel a týka sa to exteriéru aj kabíny, ktorá pôsobí solídnym dojmom. Najmä v prípade, že zvolíte prvky ako kožené sedadlá či digitálny prístrojový štít. A pritom vôbec nejde o prehnane drahé auto, keďže vo výbave Xperience s automatom a týmto motorom začína na prijateľných 21 170 eurách s DPH. 

SEAT Arona Xperience 1,0 TSI

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 81 kW (110 k)
Krútiaci moment 200 Nm pri 2000-3000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4153 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1532 mm
Rázvor osí kolies 2552 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1233 kg
Batožinový priestor 400/? l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,1 s
Spotreba (WLTP komb) 5,9-6,2 l/100 km
Emisie g CO2/km 120-121