Test SEAT Alhambra FR-Line: Toto je lepšia ponuka priestoru ako v SUV

Seat už dávnejšie oznámil, že Alhambra bude postupne končiť. Pred pár mesiacmi to vyzeralo, že už bude musieť opustiť ponuku. Ale automobilke sa podarilo natiahnuť výrobu až do konca tohto roka. Je to super správa, lebo máloktoré zo súčasných áut ponúka podobné úžitkové vlastnosti a naviac v relatívne rozumnom prevedení. Nie, SUV sa nikdy nebudú rovnať použiteľnosťou MPVčkam.

Aj keď sa schyľuje ku koncu, tak sme skúsili, či dokáže stále ponúknuť také vysoké úrovne úžitkových hodnôt ako doposiaľ. Veď predsa, na trhu je od roku 2010, čo je celkom dlhých 12 rokov. To, čo budete vidieť na fotkách je verzia, ktorá tróni úplne na vrchole ponuky, je to Alhambra FR-Line. Samozrejme, aj tu pribudlo pár prvkov výbavy naviac.

Alhambra si rozumie s výbavou FR-Line

SEAT Alhambra je klasický predstaviteľ veľkých MPV. Veľkých najmä s ohľadom na použitie v Európe. Ak by ste si to porovnali napríklad Chryslerom Pacifica, tak ten bude určite väčší. Ale do našich parkovacích miest je ľahšie zaparkovať práve tento španielsky veľkopriestorový automobil.

Karoséria s veľkým jednopriestorovým usporiadaním je teraz už unikátna, ak nerátame verzie úžitkových vozidiel, ktoré sa tvária akoby chceli nahradiť práve tieto klasické a nefalšované MPV. Väčšinou ako náhrada veľkých MPV prichádzajú nové SUV, ktoré sa tiež tvária, že majú vnútri 7 miest, ale reálne nikdy nedosiahnu na to, aby mali rovnakú vnútornú veľkosť ako práve kategória, kam patrí aj Alhambra.

Alhambra je výrazným zástupcom vymierajúcej triedy. Tvári má takmer rovnako ako na začiatku, menili sa len detaily a nič viac nebolo treba s dizajnom robiť. Je to z dôvodu, že už od začiatku sa podarilo SEATu spraviť naozaj veľmi nadčasové auto. Práve Alhambra je jedným z posledných mohykánov na trhu, ktorí ponúkajú klasické xenónové respektíve bi-xenónové svetlomety. Nie, sem sa ešte LEDky nedostali. Sú aspoň vzadu, na zadných svetlách a  vytvárajú zaujímavý svetelný podpis, ktorý aj v noci ukazuje, že toto je jeden z novších kusov modelu.

To, čím je ale Alhambra naozaj perfektná je usporiadanie dverí. Predné, vodičove a spolujazdcove sa otvárajú klasicky do boku, ako na každom inom aute, ale tie zadné sú posuvné, čím eliminujú ťukance na parkovisku, ak zo zadných sedadiel vystupujú deti. Alebo dospelí, ktorí majú na háku. A kufrové dvere sú klasické, vyklápajú sa nahor. Žiadne dvojkrídle ani podobné nikdy neboli dostupné, čo vôbec nevadí a práve toto usporiadanie Alhambre sedí perfektne. Ešte by sa mohlo otvárať samostatne zadné okno a Alhambra by bola priam dokonalá.

Priestor, priestor, priestor

Nie, tu sa nejdeme venovať novátorstvu, aj keď vo svojej dobe bola jedným z najmodernejších MPV na trhu. Aby sme povedali pravdu, za tých 12 rokov sa toho zmenilo naozaj málo. Znova ale platí, že ani tu nebolo treba veľa úprav. Vodič má všetko po ruke, všetko má dostatočnú veľkosť, jediné, čo sa zmenilo, je volant. Ten je omnoho modernejší, ale stále využíva klasické tlačidlá a kolieska, čo neodťahuje pozornosť tak, ako keby mal dotykové plochy.

Zaujímavé je sledovať, ako súčasnosti funguje celkom retro informačno-zábavný systém. Ten je ešte z minulej generácie systémov a reálne je to na ňom poznať. Ale iba na grafike, logika ovládania ostala na veľmi dobrej úrovni do súčasnosti. Systém naviac podporuje zrkadlenie telefónov a s káblom nie je problém nadviazať spojenie napríklad cez jablčný systém. Určite funguje aj alternatíva s robotom, ale tú neskúšame.

Avšak Alhambra nie je o tom ako zvláda multimédiá a ako zvláda závratné novinky. Je o tom koľko a ako odvezie. V tomto parametri je stále na vrchole a nezostarne ani náhodou. Veď sedem miest na 4,8 metroch ponúka veľa SUV, ale takýto obrovský priestor nemajú. Aj tretí rad sedadiel, šieste a siedme miesto sú použiteľné dospelými osobami. Pasažieri nemajú problém s miestom nad hlavou a dokonca ani na kolená, ak sa stredný rad trochu posunie dopredu. Má sa veru kam posúvať. V základnom stave a sedadlách úplne vzadu je stredný rad neuveriteľne priestorovo štedrý. Čo je zaujímavejšie, na každom zo sedadiel je možnosť pripojenia detskej sedačky cez Isofix. Ale na tých krajných nebude ukotvenie vôbec potrebovať. Práve toto je rodičovsky najlepšia funkcia. Alhambra ponúka dve vstavané sedačky pre deti, pričom stačí na ich použitie len potiahnuť jeden gombík, podobný ako ten, ktorým si v BMW nastavujete vysunutie opory stehien, a nasadiť inú hlavovú opierku.

Aj keď má Alhambra vztýčených 7 sedadiel, tak ostáva ešte celkom zaujímavý batožinový priestor, ktorý je na úrovni reálnych malých vozidiel, má 300 litrov, len o 55 litrov menej ako má Ibiza. V prípade zloženia do podlahy však vzniká naozaj obrovská priestorová ponuka aj pre prevážané veci. Dovolíme si tvrdiť že detský bicykel do 818 litrov priestoru vojde úplne spokojne a dokonca bude ešte využívať  zvyšný priestor na behanie hore dole, takže ho treba ukotviť. Na to sú vhodné nové, teda relatívne nové, kotviace lišty po bokoch. Zaujímavá je aj možnosť umiestnenia sieťky na nákupy a všeličo iné. Naozaj, variabilitou môžu novšie vozidlá Alhambre veľa závidieť. Veď má samostatne sklápanie všetkých sedadiel vzadu a dokáže ponúknuť naozaj také priestorové pomery, na ktoré by inak bolo treba obrovské SUV s dĺžkou presahujúcou 5 metrov, napríklad Cadillac Escalade.

Menší motor, ktorého sa netreba báť

SEAT už dávnejšie avizoval, že bude montovať iba 1,4-litrový benzínový štvorvalec. A presne ten je na výber s automatickou šesťstupňovou prevodovkou s dvomi spojkami, alebo so 6-stupňovým manuál. Je až prekvapivé ako dobre radí práve automat, úplne zabudol na všetky neduhy, ktoré DSG kedy malo. Jediné, čo môže trochu mrzieť je dlhší čas preradenia zo spiatočky na chod dopredu. To je jediné, čo sa dá tomuto systému vyčítať. Inak je automat dobre sprevodovaný a ponúka naozaj veľmi príjemné a hladké radenie nielen smerom nahor, ale dokonca aj opačným smerom.

Zdá sa, že aj samotný motor tiež prešiel určitou vývojovou genézou. Je naozaj príjemným spoločníkom dokonca aj vo veľkej karosérii. Veď výkon 110 kW (150 k) stačí na rozhýbanie, najmä ak má auto výlučne pohon prednej nápravy a netrpí stratami v pohone všetkých kolies. Nie je to na pretekárske etapy rally, ale na to nie je stavané samotné auto. Je stavané na komfortnú a spoľahlivú jazdu, na čo tento menší motor stačí. Automobilka rozhodne týmto agregátom chybu nespravila a Alhambre motor naozaj sedí. Pritom sa s ním dá jazdiť so spotrebou do 8,5 litra aj po diaľnici. Reálne však na mimomestských komunikáciách viete jazdiť aj do 7 litrov, čo už sú také skoro naftové hodnoty. Toto auto má naozaj výborný dojazd, kľudne aj takmer 1000 kilometrov, lebo Alhambra ponúka aj veľkú, 70-litrovú palivovú nádrž.

O tom ako je naladený podvozok netreba ani hovoriť. Aj na 18-palcových zliatinových diskoch pôsobí veľmi komfortne a dokáže prekvapiť naozaj kľudnou jazdou. Vlastne jedinou nevýhodou celého auta je, že menší motor nad rýchlosťou 140 km/h stráca dych. Avšak pri stotridsiatke točí iba 2800 otáčok, čo sa priaznivo prejavuje na spotrebe. Avšak aj tu by prišla vhod sedemstupňová verzia DSG.

Čo je teda najväčšia nevýhoda tohto pohonného systému? Nič. Je úplne adekvátny modelu, aj keď každému musí byť jasné, že do takto veľkého auta by naozaj nebol zlý buď dvojlitrový diesel, alebo dvojlitrový benzín. Oba tieto motory sa v minulosti montovali a, povedzme si to otvorene, zabili ich pravidlá emisných noriem Európskej únie. Výroba takýchto modelov s väčšími motormi je proste nerentabilná kvôli pokutám za emisie.

Kvalita stále šokuje

Aj keď je Alhambra na trhu už 12 rokov, tak stále vytvára dojem, že je naozaj kvalitným a dobre spraveným autobilom. Presviedčal o tom nielen kompaktnosťou tvarov exteriéru, ale aj spracovanie vnútri. Interiér bez módnych výstrelkov vytvára dojem, že by mohol vydržať naozaj dlho bez toho aby začal vŕzgať a rôzne vydávať parazitné zvuky. Jednou z nevýhod Alhambry je biela farba. MPV s ňou vyzerá síce efektne, ale ľahko sa špiní a je náročnejšie ju udržiavať ako sivé odtiene. S bielou stačí raz prejsť stavenisko, kde sa robí cesta a asfaltové rezíduá budete odstraňovať pri najbližšom umývaní aspoň trištvrte hodinu. Ak teda potrebujete auto, ktoré má veľa priestoru a dokáže ponúknuť naozaj výborné úžitkové vlastnosti, tak zabudnite na SUV-čka, zabudnite na osobné verzie dodávkových vozidiel, siahnite po Alhambre. Ale aj tu máme zopár konkurentov. Donedávna ním stále bol Renault Espace piatej generácie, ktorý už ale v ponuke nie je. Takže jedinými veľkými MPV na našom trhu ostávajú Ford Galaxy a S-Max. Tu má ale Alhambra zaujímavú pozíciu, lebo má celkom prijateľnú cenu. Takto, dovolíme si tvrdiť že plne vybavená, Alhambra stojí len tesne cez 44 000 eur. A to je naozaj príjemná suma, vzhľadom na to aké vlastnosti ponúka.

Už sme spomenuli, že Alhambra skončí svoju púť na konci tohto roka. Ale nemuselo by to tak byť. Stačí jemnejší facelift a model by mohol vydržať v ponuke podobne ako držia modely Mitsubishi, naveky. Veď stačí upraviť predok, dať miesto bi-xenónov Full LED, pridať zopár asistentov, zmeniť prístrojovú dosku, zakomponovať nový a modernejší informačno-zábavu systém a možno trochu zmeniť črty zadnej časti. To by stačilo a optimálne by bolo vhodné znovu zaradiť do ponuky naftový motor, ideálne TDI Evo s výkonom 147 kW (200 k). Je nám jasné, že toto je príliš veľká utópia na to, aby sa to podarilo, lebo nielen normy a nariadenia hádžu polená pod nohy takýmto vozidlám. Najväčším problémom je stúpajúca popularita SUV a a zároveň znižujúci sa záujem o takéto naozaj praktické autá.

Seat Alhambra 1,4 TSI DSG FR-Line

Motor R4 benzín
Objem 1395 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-4000 ot/min
   
Prevodovka Automat 6-stupňov, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4854 mm
Šírka 1904 mm
Výška 1720 mm
Rázvor osí kolies 2919 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1768/2430 kg
Batožinový priestor 300/822/2297 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,7 s
Spotreba (WLTP komb.) 7,9-9,1
Emisie g CO2/km 180-206