Renault s faceliftom modelu Mégane v nižšej strednej triede pridal do ponuky aj motor TCe 130. Číslo v názve napovedá, čo je hlavným rozdielom medzi pôvodnou verziou, ktorú sme vyskúšali v Mégane, Cliu aj v Capture. Pri Mégane však automobilka ostala pri manuálnej prevodovke. Pozitívum nového motora trochu zatienil fakt, že z ponuky vypadli vynikajúce natáčacie xenónové reflektory, ktoré nie sú ani za príplatok.
Najzásadnejšou výhodou auta však nie je ani motor, ani vzhľad, ale cena. Mégane s najvyšším stupňom výbavy a s výkonnejším motorom TCe stojí už 14 390 eur. Jediné, za čo treba reálne priplatiť je metalíza.
Na hatchbacku je tiež nová tvár
Mégane už pred posledným, výraznejším faceliftom vyzeral pekne. Ale teraz akoby sa na svet trochu trendovo mračil. Celá predná časť je nová a viac sedí do tvarov ostatných modelov z posledného dizajnérskeho obdobia automobilky. Nový tvar reflektorov však spôsobil, že už nie sú v ponuke xenónové reflektory. Tie boli pri predchádzajúcich tvaroch naozaj perfektné. Ku cti slúži fakt, že súčasný systém svieti nadpriemerne aj so štandardnými halogénovými žiarovkami.
Päťdverový hatchback má zadné svetlá, ktoré nám pripomínali Porsche Panamera. Niekomu zadné partie nemusia byť po chuti, ale pre tých má Renault v ponuke ešte v podstate štyri ďalšie karosárske verzie. Konkrétne trojdverovú, kombi, kabrio a sedan Fluence.
Ku faceliftu sedí aj sivá farba. Kým predfaceliftová verzia bola veľmi pekná v modrej metalíze. Sivá je omnoho nenápadnejšia a skôr zapadne do monochromatického kolorytu, ktorý je v súčasnosti na cestách.
Vonkajšiemu dizajnu sa reálne dá vyčítať iba nenalakovaná časť zadného nárazníka. Ale na druhú stranu, tá je úplne vynikajúca pri parkovaní, pretože dokáže zvládnuť niektoré škrabance bez toho, aby sa dostali na lakované prvky. No a ešte vlastne disky. Majú síce priemer 16 palcov, ale vďaka tvaru pôsobia minimálne o palec menšie. Sedemnástky teda vôbec nie sú zlým príplatkovým prvkom.
Vnútro v štandardnom rozložení
Toto nie je prvý Mégane, ktorý sme v redakcii mali. A určite ani posledný. Takže rozmiestnenie interiéru už bolo také familiárne. Všetko bolo presne tam, kde sme očakávali. Lenže, keďže toto bola demonštrácia, že nič netreba priplácať, tak sme nevyužili navigačný systém. Na jeho mieste bol len menší displej rádia. Ten sa tvarovo viac hodil do celkového poňatia interiéru. To však znamená, že na stredovom tuneli nie je ani joystick na ovládanie. Miesto neho pribudol priestor na odloženie drobností, čo tiež nie je zlá alternatíva.
Sedadlá sú zamerané hlavne na komfort. Na športové vyžitie treba siahnuť po verzii RS, prípadne zohnať GT, ktorý je dostupný ako kombi. Tam aj sedadlá ponúknu omnoho silnejšie bočné vedenie. V každom prípade to však osemdesiat percent neocení, skôr bude nadávať, že sa im zle nastupuje. Takže v tomto prípade sú nízke bočnice darom z nebies.
Galéria od Cypo Design
Vpredu priniesol facelift aj jedno negatívum. Teda aspoň si to myslíme, ale možno sme len rozmaznaní. Zdá sa akoby interiér využíval, teda najmä v spodnej časti plasty, ktoré nie sú tak kvalitné ako predtým. Stále sú na veľmi dobrej úrovni, ale akoby boli viac zamerané na cenu a recyklovateľnosť. Spodné plasty však dostatočne vyvažuje krásna strieborná lišta na prístrojovej doske.
V priestorovej sfére sa vpredu nemôže sťažovať nikto. Každý si nájde dostatok miesta a pohodlnú pozíciu za volantom. Vzadu to je v rámci nižšej strednej triedy. Na Citroën C4, či Ford Focus sa nechytá, ale ak treba viac miesta na nohy, tak stále je dostupné kombi s dlhším rázvorom. Inak povedané, pre štvorčlennú rodinu priemerného vzrastu to je v poriadku. Dokonca aj kufor im bude stačiť. Papierovo objem nevyzerá dvakrát obrovský, ale tvar je bez zbytočných ochudobnení rôznymi výčnelkami.
Silnejšie TCe je lepšie TCe
Mégane si veľmi dobre rozumie s naftovými motormi. Lenže pre niektorých sú úplne zbytočné. V tom momente nastupujú menšie turbomotory, ktoré dokonale vytesnili agregáty s objemom 1,4 a 1,6 litra. Motor TCe s objemom 1,2 litra, štyrmi valcami a prepĺňaním ponúka dve výkonové verzie pri hatchbacku nižšej strednej triedy.
A nebudeme chodiť okolo, silnejší je jednoznačne lepší. Okrem nižšej spotreby ponúka omnoho lepšiu pružnosť a lepší pocit za volantom. Výkon 97 kW (130 k) sa zdá z malého objemu ako slušná porcia, ale pravda je taká, že ak ho porovnáme s rovnako výkonným dvojlitrom v druhej generácii, tak ponúka lepšiu reakciu na plyn a omnoho rýchlejšie sa dopracuje na požadovanú rýchlosť.
Jeden z problémov bude pri naštartovaní. Po zvyku na bezkartový systém sme nechali kartu vo vrecku a stláčali tlačidlo štart. Bezvýsledne, kartu bolo treba zasunúť. Po vypnutí a radiacej páke v jednotke bolo zase horšie vytiahnuť kartu zo štrbiny. Nič, na čo by sa nedalo zvyknúť, ale komfortnejší systém bez nutnosti takýchto cvikov môžeme len odporučiť.
Naspäť k pohonnému ústrojenstvu. Prevodovka disponuje šiestimi stupňami a tie výrobca zvolil veľmi dobre. Nebol totiž problém aj pri dynamickej jazde držať spotrebu pod hranicou 7 litrov. Pri úspornej sa dajú atakovať hodnoty okolo 5,7 litra. To, že dráhy majú gumovejšie chody nespozoruje veľa ľudí, lebo aj napriek tomu je preraďovanie príjemné.
K ovládaniu treba v prvom rade povedať len heslo: sedemnástky, sedemnástky, sedemnástky! So šestnásťpalcovými diskami a adekvátnymi pneumatikami sa auto správa prehnane komfortne, až húpavo. V ostrejších zákrutách sa však nestáva, že by Mégane šiel olympijsky za predkom von zo zákruty. Húpanie na vysokých pneumatikách skôr spôsobí, že zadok začne postupne odskakovať, ak sú v zákrutách nerovnosti. Lenže to sa bavíme o rýchlostiach, pri ktorých je sprievodným javom aj hnedý pás na spodnom prádle. So sedemnástkami, či nebodaj osemnástkami by spodné prádlo vydržalo dlhšie čisté.
Nástupca ešte viac zamieša karty
Facelift Mégane prišiel iba krátky čas pred príchodom novej generácie. Ten je naplánovaný o dva roky. Ale ak váhate, či čakať na nový model, tak my zodpovedať nevieme. Jasné, nový model bude výborný, lepší, než ten, ktorý je teraz. Ale ani ten, ktorý je teraz nezostáva v tieni. Dobrá výbava a atraktívna cena sú stále výborným lákadlom. Naviac, keď sa do balíka pridá aj motor TCe 130, tak zvláda všetky nástrahy konkurencie v triede.
Motor | R4 |
Objem | 1198 cm3 |
Výkon | 97 kW (130 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 205 Nm pri 2000 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4302 mm |
Šírka | 1808 mm |
Výška | 1471 mm |
Rázvor osí kolies | 2641 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1280/1772 kg |
Batožinový priestor | 372/1129 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,7/3,6/5,6 |
Emisie g CO2/km | 124 |
Prosim potrebujem el. schema ale hlavne poistky ktora je na čo neide mi ovladačom otvoriť ani zavrieť vodičove dvere ostatne ako aj kufor normalne funguju