Kto zaváha, ten… Každý pozná toto spojenie slov. To je aj dôvod, prečo sa k nám na oficiálny test dostane Duster dosť neskoro. Ale vyriešil to jeden telefonát so zástupcom trenčianskeho dílera Autoštýl. Kľúče od Dustra máme odložené, treba len naplánovať návštevu a nájsť aj nejaké miesto na fotenie.
Prichádzam ku showroomu a pozerám, oranžový kus tu je. Ale ten nie je s vrcholnou výbavou, akú má mať ten, ktorý dostanem do rúk. Pár minút a prichádza. Je hnedý. To, že sa naň farba hodí vôbec nie je prekvapením. Hnedá Vision nie je tak nápadná ako oranžová Atacama, ale dáva autu viac elegancie.
A keďže na skúšku sme mali vrcholný model, stál na najväčších, sedemnásťpalcových diskoch. Kým predchodca pôsobil v prvom rade ako pracovné vozidlo, nová generácia je naozaj pekná a eleganciu, najmä v tejto farebnej kombinácii jej uprieť nemožno. Teda najmä ak má výbavu Prestige.
Beriem si kartu a vyrážam. Naozaj kartu. Ak ste zvyknutí z Renaultov na bezkľúčové štartovanie, tak Dacia má rovnaký systém. Karta má výraznú výhodu, že vás nebude omínať vo vrecku ako normálny kľúč. Naštartovanie prezradí, že pod kapotou je 1,5-litrový štvorvalec spaľujúci naftu. Je jasné, že keby Renault povolil pod kapotou 1,6 dCi, tak by asi ťažšie predával Kadjar.
Po zohriatí sa motor skultúrni. Vyrážame na cesty. Pri jazde nám niečo chýba, niečo, čoho mal predchodca dostatok. Tým chýbajúcim kúskom puzzle je hluk. Nový Duster je omnoho, ale naozaj omnoho, tichší. Nehučí, dá sa v ňom rozprávať aj pri diaľničnom tempe a nemusíte ziapať ako paviáni v klietke.
Aj tlmenie je príjemnejšie a menej industriálne. Celkovo to vyzerá tak, že v Pitesti mali výber dopisov, čo by mohli na Dustri vylepšiť a spravili takmer všetko.
Ešte výraznejším krokom vpred je však interiér. Nie, nemá mäkké plasty, tvrdé musia stačiť. Ale koľkokrát chytáte plasty, či mäkké sú? Ak často, tak si môžete nechať stanoviť diagnózu. Výzor je však úplne super. Už nie je jednoduchý a účelný, už je krajší. Kruhové výduchy ventilácie vyzerajú luxusnejšie a to isté sa dá povedať o hlavici radiacej páky. Komfort zvyšujú nové sedadlá a úprimne, sú výrazne lepšie ako tie predtým. Dokonca sa dajú lepšie nastaviť.
Čo však hodnotíme ako najväčší pokrok vnútri je použitie automatickej klimatizácie. Má ovládacie prvky, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani výrobca prémiových vozidiel so štyrmi krúžkami v znaku. Priestorovo nebudete mať problém ani na jednom mieste. Vzadu na kolená bude miesta akurát, veď Duster stále nie je extrémne veľké auto. Zdá sa, že kufor ostáva dostatočne veľký tiež. Dáte do neho čo potrebujete, veď si pozrite fotku.
Práve tento kus je tým, čo by sme volili aj my. Vlastne špecifikácia by bola úplne totožná až na farbu, tá by bola modrá Cosmos. Inak vrelo odporúčame aj keyless vo forme karty. Nami testovaný kus má cenníkovú cenu 18 890 eur, čo za ponúkanú protihodnotu nie je vôbec zlá suma, ba priam je úplne geniálne priaznivá.
Duster už nie je auto, ktoré si z nejakého dôvodu musíte kúpiť, Duster je teraz auto, ktoré chcete.
Dacia Duster dCi 110 4×4 Prestige
Motor | R4 nafta |
Objem | 1461 cm3 |
Výkon | 80 kW (110 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 260 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4341 mm |
Šírka | 1804 mm |
Výška | 1693 mm |
Rázvor osí kolies | 2674 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1395/1854 kg |
Batožinový priestor | 411/1478 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 169km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,4 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,8/4,7/4,7 |
Emisie g CO2/km | 123 |