Test Renault Kadjar Adventure: Zážitok zaručený

S malými SUV akoby sa v ostatnom čase roztrhlo vrece. Veľké a robustné SUV začali všetky automobilky vytláčať stále menšími a menšími modelmi so zvýšeným podvozkom a voliteľným pohonom na obe nápravy, prípadne aj bez neho. Aj keď je tento trend často kritizovaný, o autá tejto kategórie je na trhu stále veľký záujem. Stredne veľký model od Kadjar z ponuky Renaultu sme mali v našej redakcii už viackrát. Dnes sme dostali na test model s najlepšou motorizáciou z ponuky. Ide o naftový agregát 1,6 dCi 130 s výkonom 96 kW, čiže 130 koní v pútavej červenej metalíze Flamme. Jeho dvojča s panoramatickou strechou sme mali na teste počas zimy v roku 2016. Len teraz sme mali česť s výbavou Adventure.

Moderny oblý dizajn Kadjaru zapadá do aktuálnej rodiny Renault. Jemne svalnaté tvary, členitá karoséria a veľké predné svetlá s  obrovským logom na maske sú detaily, ktoré ho najviac prezentujú. Chromové lišty a čierne doplnky na prednej maske a podbehoch mu pridávajú na elegancii. Menšie disky kolies síce nepôsobia tak exkluzívne ako pri dvojičke, ktorú sme mali v minulom roku, pozitívne ale pomôžu ku komfortu počas jazdy na našich cestách. Počas týždňového testu sme ho prevetrali v meste, ale aj po vidieckych a horských okreskách. Podrobili sme ho tak testu v prostredí, ktoré akoby bolo pre Kadjar ideálne stvorené. Žiadny ťažký terén, ale mestská premávka, ale aj nespevnené cesty, na ktoré ho počas víkendu väčšina majiteľov určite vybehne prevetrať.

V mestskej premávke je Kadjar vďaka svojím rozmerom obratný a príjemne praktický spoločník. Vyšší posed pomáha k ľahkému nastupovaniu, ale aj k pohodlnej polohe za volantom. Cez veľké okná je výborný výhľad na cestu a s krátkou karosériou sa ľahko parkuje. Aj keď je vnútri dostatok miesta pre štyroch pasažierov, do menšieho kufra sa im asi veľmi ťažko podarí pobaliť na dlhšiu dovolenku. Na bežné rodinné nákupy je tam miesta viac než dosť a trochu menší kufor sa dá vyriešiť strešným nosičom a boxom. Ideálne lakovaným do rovnakého odtieňa ako je karoséria.   

Na vidieku poteší zvýšená svetlá výška podvozku. Bez problémov sa s Kadjarom môžete vybrať na odľahlú chatu, ryby alebo hríby. S pohonom 4×4 sa nemusíte báť, že by vás niekde nechal zapadnutých v snehu alebo blate. Drsný off-roadový terén od neho nemôže nikto očakávať. V prípade potreby ale máte možnosť prepnúť len predný náhon na pohon všetkých štyroch kolies s pomerom 50:50.  Ten môžete plnohodnotne využívať až do rýchlosti 40 kilometrov za hodinu. Cesta po zasneženej ceste na chatu počas Vianoc by tak mala byť bez starostí, aj keď vám ešte cestári nestihli odhrnúť cestu.

Za volantom Kadjaru sa vodič cíti príjemne, všetko ma pekne po ruke. Volant dobre padne do ruky, aj napriek množstvu ovládacích tlačidiel by ste na ňom hlavný spínač tempomatu, alebo ovládanie autorádia márne hľadali. Tempomat zapnete spínačom, ktorý je umiestnený na stredovej konzole tesne vedľa otočného ovládača pohonu náprav. Následne už ovládate na volante.  Ovládanie rádia je umiestnené nenápadne, ale funkčne na pravej strane pod volantom. Pred vodičom sú všetky dôležité údaje zobrazené pomocou troch displejov.

Pri navigácii sme si už zvykli na väčšie obrazovky, ale aj tá na menšej nás doviedla vždy tam, kam mala a pohotovo reagovala aj na zápchy a zmeny v doprave. Pozitívne, v rámci výbavy, hodnotíme štartovacie tlačidlo a elektronickú parkovaciu brzdu.  Niežeby sme nevedeli štartovať kľúčom, alebo zatiahnuť ručnú brzdu, ale vidíme ako sa týmto smerom uberá trend a postupne si na to pri testovaných autách začíname zvykať. Rovnako nás potešili dve zásuvky na USB pod volantom. Určite sa vám stalo, že ste cestovali viacerí a jedna voľná zásuvka alebo USB port na prehrávanie hudby by sa zišiel. V noci sme sa trošku trápili pri zapínaní svetla pri stredovom spätnom zrkadle. Častokrát je svetlo riešené už ako aj vypínač, pri Kadjare treba hľadať tlačidlo, ktoré je umiestené tesne vedľa svetla. Nakoľko je tento priestor na mieste členitý, na hľadanie si bude asi potrebné určitý čas zvykať.

Jazda s Kadjarom je pohodlná a poskytuje posádke príjemný jazdný komfort. Motor je výborne odhlučnený a pri jazde sme nemali pocit, že pod kapotou mame umiestnený naftový motor. Naftová 1,6 dCi s výkonom 96 kW, čiže 130koní, má kultivovaný chod a pri jazde nedáva najavo vibrácie ako sme pri naftových autách zvyknutí. Pri kombinovanej jazde sme sa s ním počas testu hýbali na spotrebe 6,5 litrov na sto kilometrov. Na to, že sme s ním jazdili pomerne svižne to považujeme za veľmi dobrú hodnotu. Pri ľahšej nohe ale nebol problém jazdiť aj pod 6 litrov. Kolega počas predchádzajúceho testu skúšal ako efektívny je režim riadenia motora Eco. My sme sa tentokrát na ekológov nehrali a užívali sme si naplno jeho výkon. Vtedy zistil, že by sme dokázali ušetriť 0,4 až 0,7 litra na sto kilometrov. Dnes nám stačilo vedieť, že to zvládal on tak prečo by sme ho my teraz nevyskúšali pri plnej záťaži.

Aj keď sme počas testu nemali k šesťstupňovej manuálnej prevodovke žiadne pripomienky, asi by sme v tejto dobe odporučili už voľbu automatickej šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky  EDC. Akurát tá nie je v ponuke s pohonom všetkých kolies. Automatické prevodovky už reagujú na pokyny vodiča veľmi rýchlo a spotrebou sa dokážu vyrovnať autám s manuálnym radením rýchlosti. Pri Kadjare je žiaľ automatická prevodovka k dispozícií len s motorom dCi 110. Nastavenie podvozku vyhovuje na naše slovenské cesty. Nie je zbytočné mäkký, ale zároveň dobre filtruje nerovnosti na ceste.

Aj keď sme mali Kadjara v našej redakcii niekoľkokrát, znovu sa nám potvrdilo, že ide o obratné a univerzálne auto na každý deň. S pohonom 4×4 ho môžete kľudne používať ako moderný a elegantný koč, ale aj voz do ľahkého terénu. Aj keď vám bude niekedy chýbať viacej miesta v kufri, jeho praktickú veľkosť oceníte pri pravidelnom parkovaní v meste.  Naftová 1,6-tka s výkonom 130 koní mu ideálne vyhovuje a splní všetky očakávania, ktoré by ste pri aute tejto kategórie mohli mať. Možno by sa, v rámci rodinného vozového parku, výborne dopĺňal s novým Koleosom, ktorý už poskytuje výrazne viac miesta. Títo dvaja súrodenci od Renaultu by tak mohli splniť požiadavky aktívnej rodiny, ktorá autá používa pravidelne nielen na jazdu po meste, ale aj na voľný čas v prírode.

 Renault Kadjar 4×4 Adventure dCi 130

Motor R4 nafta
Objem 1598 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4449 mm
Šírka 1836 mm
Výška 1613 mm
Rázvor osí kolies 2646 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1611/2050 kg
Batožinový priestor 472/1478 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,5/4,6/4,9
Emisie g CO2/km 129