Renault Austral Iconic E-Tech 200

Test Renault Austral Iconic E-Tech: Zmeny v procese a čase

Renault Austral ste už u nás videli. Testoval som obe motorizácie, nielen tú klasickú spaľovaciu s mild hybridom, ale aj full hybrid s názvom E-Tech 200. Akurát potom nastala situácia, že druhá verzia nového Clia už išla do sveta a ako náhrada sa ku mne dostal znova Renault Austral. Je to dôvod na opätovné hodnotenie? Je to dôvod na nové poznatky? Rozhodne áno! Prečo? Hneď objasním.

Renault Austral som mal prvýkrát v treskúcej zime a druhýkrát v miernom jarnom počasí s teplotami plávajúcimi až ku 15 °C, prípadne 18 °C. A rozdiel bol výrazný. Nielen v jazdných vlastnostiach, ale aj v spotrebe. Toto je Renault Austral Iconic E-Tech 200, klapka druhá

Austral je nenápadný elegán

Kým v bielej Renault Austral kričal až príliš, sivá mu dáva nenápadný charakter. Nevytvára dojem stredobodu pozornosti, je skôr bežným koloritom, ale až do prvého vážnejšieho pohľadu. Pri letmých náhľadoch môže pôsobiť bežnejšie, ale nič nemôže byť vzdialenejšie pravde. Je extrémne zaujímavý a druhým pohľadom púta ešte viac ako tým prvým.

Možno vás záujmu masívne disky s priemerom 19 palcov, alebo obrovské novšie logo s historickými odkazmi, alebo jednoducho padnú vaše oči na charakteristické denné svietenie vpredu a štýlové denné svietenie vzadu. Uhlov, z ktorých vyzerá Renault Austral dobre je neúrekom. Nie je to len o predku, ale aj o boku a zadnej časti. Toto auto jednoducho nemá zlé línie. Sú priam vynikajúce a rozhodne patrí medzi tie najkrajšie vozidlá súčasnosti a to nielen v ponuke francúzskej automobilky.

Renault Austral Iconic E-Tech 200

Určite ku zdaniu prispieva aj dvojfarebné lakovanie kombinujúce sivú farbu s čiernymi detailami. Aj tak si myslím, že najkrajší by Austral bol v kombinácii čiernej a červenej. Čierna strecha, červený zvyšok.

V noci ale určite oceníte nielen armádu asistentov, ale tiež výborné predné svetlá s maticovým usporiadaním LEDiek. Sú síce príplatkové, ale sú jedným z tých povinných príplatkov, ktoré si určite musíte dopriať. Veď chcete v noci vidieť čo najlepšie! A Renault sa práve k výbornému výhľadu s týmito svetlami približuje. Nehovorím, že sú úplne najlepšie v triede, ale rozhodne patria k lepšiemu priemeru, sú od tých najlepších vzdialené len kúsok.

Keby mám auto vyberať ja, asi tiež volím výbavu Iconic, nepotreboval by som súrne Iconic Esprit Alpine. Líšia sa totiž len vo farebných detailoch prednej časti a tvare zliatinových diskov. V prípade modelu Austral je výraznejšou devízou elegancia ako šport. Aj športová verzia, teda športový predný nárazník, pôsobí stále dostatočne elegantne, výkriky dynamiky sú až vnútri.

Výborný interiér? V čom tkvie jeho tajomstvo?

Interiéry Renaultu sú v ostatnej dobe veľkým prekvapením. Vozidlá francúzskej automobilky vyzerajú extrémne kvalitne, tak kvalitne, že podobná forma by zvládla porovnanie s prémiovými vozidlami. A nie je to len o kvalite spracovania a lícovania dielov, ale aj o kvalite použitých materiálov. Renault Austral je v tomto extrémne dobrý. Vnímaná kvalita predbieha cenu 46 400 €. Je na úrovni áut s vyššími sumami, omnoho vyššími.

Vidno to najmä v prednej časti a na prístrojovej doske. Displeje majú tvar písmena L, ale využívajú výborný a už aj odladený systém Open R-link fungujúci na základoch Googlového Androidu. To by mohlo vyvolávať obavu, že spolupráca s jablčnými produktami bude trochu ťažkopádna. Ale nie! Dokonca ani so zrkadlením produktov Apple nemá systém najmenší problém.

Všetko nastavíte veľmi jednoducho a iba zopár kliknutiami, pričom máte ruku opretú o posuvný oporný modul. Vlastne to nie je iba bod je to akési bidlo pre vaše zápästie, na ktorom je položené a prsty ľahšie dosiahnu na požadované funkcie na displeji. Ak je funkcia príliš hore, tak si jednoducho ruku zavesíte o vrchnú hranu lemu displeja a miesto ukazováka šprngáte palcom.

Komfort pokračuje nielen pri zápästí, ale aj pri rukách a volante s koženým poťahom a perforovanou spodnou častou. Mne príde práve toto lepšia alternatíva ako vo výbave Esprit Alpine použitie alcantary. Komfort sedadiel je tiež neodškriepiteľný a Renaultu sa podarilo do segmentu priniesť kreslá, v ktorých nemáte problém prejsť 300 km bez únavy. Viac som nešiel, na jeden raz, ale verím, že by boli vhodné aj na 1000 km.

Renault Austral Iconic E-Tech 200

Zadné sedadlá hrajú rovnakú pesničku, ale očakával som o niečo viac priestoru. Nie sú stiesnené, rozhodne nie, hlavne ak je vozidlo vybavené presklenou panoramatickou strechou, ale niektorí konkurenti jednoducho vedia ponúknuť priestoru viac. To stále nič nehovorí o variabilite. Renault zvolil všetko správne. Všetko tak, akoby v triede malo byť.

Kufor má síce objem 485 litrov, ale to je minimálna hodnota. Viete ju ešte meniť posúvaním a naklápaním operadiel zadných sedadiel. Vlastne posúvate celé sedáky a sedadlá, naklápate operadlá. Všetko ide veľmi jednoducho a intuitívne. Sedadlá sú delené v pomere 60:40. Jedine v momente posunutia vpred je v zadnej časti menej miesta ako kedysi v prvej generácii Renaultu Twingo.

Dobre, toto tvrdenie je celkom uletené, lebo prvé Twingo na svojom pre pôdoryse ponúkalo extrémne veľa miesta. Ale ak budete mať záujem o toto auto, vopred si to Vyskúšajte. Posunutie vpred je fajn nápad, ak zostáva ešte dosť miesta, tu ho je tak pre malé deti aj to s problémami.

Je full hybrid kráľom naozaj?

Hybrid je vrcholom ponuky modelu Austral z pohľadu motorov. Veď má celkový výkon až 147 kW (200 k) a cez multimódovú automatickú prevodovku so štyrmi stupňami pre spaľovací motor a dvomi pre elektrický poháňa predné kolesá. Austral nemôže mať pohon všetkých 4 kolies, ale to asi nevadí. Aj tak budú jeho revírom hlavne cesty, diaľnice a v najväčšej miere mesto.

Pri mestskom jazdení kopne najprv elektrický motor a spaľovací agregát sa pripája neskôr. Motor je nový, s objemom 1,2 litra a s tromi valcami. Postupne sa objaví aj v nehybridnej verzii, ale v hybridnej má premiéru. Má výkon 96 kW (130 k) a krútiaci moment 205 Nm. V momente ako sa rozbiehate, tak sa v určitom bode pripája. To počuť, aj cítiť. Studený motor má spočiatku celkom drsný beh, nenápadné vibrácie sa presúvajú do auta ako takého. Po zohriatí už tieto nuansy nie sú na programe a motor je kultúrnejší ako slovenské ministerstvo kultúry aktuálne.

Výkonu je vlastne dosť a zrýchlenie na stovku sa dostáva pod 9 sekúnd papierovo. V reálnom svete je vďaka odstupňovaniu prevodovky zrýchlenie trochu skryté, ale stále stačí. Motor s elánom ťahá až do svojho maxima. Renault obmedzil maximálnu rýchlosť na 180 km/h a pekne podľa tachometra. Lenže toto auto je o niečom inom.

Renault Austral Iconic E-Tech 200

Nie je o rýchlosti, zrýchlení, je o komforte, v ktorom nejdú sedačky samotné. Podvozok predstavuje ďalšie prekvapenie. Zvláda príjemné tlmenie a zároveň podrží v zákrutách. Podvozok sa dá nazvať slovom znamenitý a výborný. Máloktorý z konkurentov v triede dosahuje podobné charakteristiky.

Lenže toto všetko platí aj pre mild hybrid s CVT, ak má priplatený natáčací systém vzadu. Náprava prevedenia 4Control je síce v príplatkovej výbave, ale je vlastne povinnosťou pri modely Austral. Ovládanie je omnoho lepšie, auto je v meste a živnejšie a lepšie umiestniteľné. No a k tomu má aj dobrú spotrebu.

Kým som nezačal trasu po nemeckej diaľnici, tak som mal priemer 5,7 litra vrátane tých našich slovenských diaľnic. Ak som jazdil mimo mesta, vedel som sa pohybovať okolo 5,3 litra. A ak som jazdil iba v meste, tak som sa dostal aj pod 5 litrov, ak som sa snažil. Práve tu prichádza výrazný rozdiel oproti zime. V zime Austral pýtal o liter až dva viac, podľa zvolenej trasy. Veď teraz na jar netreba až tak veľmi kúriť.

Kvalitu nie je za pár eur

Cena tohto auta je 46 400 €, čo na prvý pohľad vyzerá ako veľa. Lenže je to približne toľko, koľko stoja podobní konkurenti. Možno Kórea dokáže ponúknuť lacnejšie verzie, ale vnímaná kvalita je o štipku nižšia. Podobný hybrid napríklad od Fordu stojí podobné peniaze Honda a Toyota má cenovú politiku ešte extrémnejšiu. Renaultu Austral ako rodinnému autu nechýba nič, maximálne si treba zvyknúť na vyššiu spotrebu v zime, drsnejší chod studeného motora a ešte jednu prekvapivú charakteristiku.

Vo vyšších rýchlostiach pri preradení z benzínovej trojky na benzínovú štvorku prichádza výrazný prepad výkonu a preradenie trvá celkom dlho. Lenže pri agresívnej jazde volíte športový režim, ktorý sa ku všetkému správa trochu inak.

Renault Austral E-Tech 200 Iconic

Motor R3 benzín + elektro
Objem 1199 cm3
Výkon Spaľovací motor: 96 kW (130 k) pri 4500 ot/min
Elektromotor: 50 kW (68 k) 
Štartér-generátor: 25 kW (34 k)
Celkovo 147 kW (200 k)
Krútiaci moment Spaľovací motor: 205 Nm pri 1750 ot/min
Elektromotor: 205 Nm
Štartér-generátor: 50 Nm
   
Prevodovka Multimódová 4 stupne spaľovací motor, 2 stupne elektromotor
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4510 mm
Šírka 1825 mm
Výška 1644 mm
Rázvor osí kolies 2667 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1592/2101 kg
Batožinový priestor 485-555/1455 l
Palivová nádrž 55 l, batéria 1,2 kWh 
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,4 s
Spotreba (WLTP) 4,6-4,7/100 km 
Emisie g CO2/km 104-126