Test Renault Clio E-Tech: Nová doba, nová ponuka

Odpovieme hneď na začiatku, sú za tým emisné normy. Osekávanie ponuky a pridávanie hybridných verzií je práve následkom tohto tlaku. Veď pridanie elektromotora dokáže znížiť spotrebu aj bez toho, aby sa auto muselo nabíjať. A vie to aj Renault, preto má v ponuke nové Clio ako full hybrid s označením E-Tech.

Najnovšia verzia sa nám statočne vyhýbala, ale nakoniec sa k nám dostala. Svojim výkonom a okamžitým krútiacim momentom by mohla nahradiť aj výkonnejší motor TCe 155, aj napriek celkovému výkonu 103 kW (140 k). Je to ale naozaj tak? Alebo je to len papierová záležitosť?

Technika z F1

Ak hľadáte Clio s atmosférickým benzínovým motorom, tak práve tento je ten najvýkonnejší. Agregát s objemom 1,6 litra je podobný tomu, ktorý sa ako základný dával kedysi do Dusteru. A tiež je základom výkonnejšieho plug-in hybridu v Megane. Vlastne Clio bolo doteraz jediným full hybridom, aj Captur je plug-in. Avšak Arkana, nové SUV kupé, ktoré je väčšie od Arkany má zase nenabíjateľný hybrid.

Základ, teda spaľovací agregát má 67 kW (91 k), elektromotor dosahuje 36 kW (49 k) a štartér generátor má 15 kW (20 k). Celkovo to je kombinovaných 103 kW (140 k). A krútiace momenty sú postupne 144, 205 a 50 Nm. Zložité a to sme sa nedostali ani ku prevodovke. Multimódová automatická má dva stupne pre elektromotor a štyri stupne pre spaľovací agregát, ktoré kombinuje.

Prevodovka je vlastne robotizovaná manuálna, ktorá radí automaticky a naviac nepotrebuje spojku, ktorú supluje elektromotor. Na jednu to vyzerá zložito, na druhú je to v praxi najjednoduchšie riešenie pri použití takéhoto spojenia.

V reále prevodovka odstránila trhanie vlastné pre robotizované prevodovky, radí hladko, ale elektrický režim spúšťa len málokedy. Celkom nás prekvapila mestská spotreba tesne pod 5 litrov. To je hodnota, ktorú viete dosiahnuť litrový trojvalec s CVT.  Na diaľnici spotreba rástla, tam predsa hybridy nemajú svoje teritórium. A reálne neohuruje ani športový režim pri prudkom zošliapnutí plynu. Naviac tento pocit nebude ani spôsobený presadnutím z výkonnejšieho auta. Toto je mestské auto, ktoré svoj výkon vie najlepšie odovzdať práve v meste. Logika nepustí.

Jediná možnosť pre R.S. Line

Ak chcete v tomto momente športovo ladenú výbavu R.S. Line, tak nemáte veľa možností. Nemáte žiadnu inú možnosť ako siahnuť po tomto hybride. V rámci výbavy prichádzajú disky s priemerom 17 palcov a označením Magny Cours a tiež iná vizáž predného nárazníka. Toto je zároveň jediná verzia Clia s hybridom, ktorá nekričí modrými pásikmi. Toto je najnápadnejší a zároveň najnenápadnejší E-Tech v ponuke Clia.

K tomu, aby Clio vyzeralo super ale rozhodne nie je športová výbava nutná. Stačí aj Intens, ale s peknou farebnou kombináciou. Vlastne práve toto je pekná farba karosérie, ktorá sa Cliu hodí. Alebo je ňou modrá Céladon? Pamätáte si ju? My hej, z dieslového Clia, ktoré už nie je v ponuke, lebo muselo uvoľniť cestu hybridným technológiám.

Veľkou výhodou Clia je použitie LED svetiel už od základných výbav. Vlastne hybrid je dostupný pre všetky výbavy, takže nemusíte mať úplne všetko, keď chcete aktuálne najvýkonnejšiu verziu. Prečo aktuálne? Lebo Clio bude mať podobne výkonnú verziu s 1,3-litrovým TCe a s manuálom.

Nie, plnohodnotné RS už asi nikdy mať nebudeme, to skončilo so štvrtou generáciou modelu. Aj tu je vinník jednoznačný. Ale nebudeme to stále dokola opakovať. Veď predsa aj hybrid má dosť výkonu, nie? Na papieri určite, v reálnom svete sa s tým tiež dá žiť.

Väčší ako sa zdá

Clio je vnútri jedným z najväčších áut v segmente B, teda medzi hatchbackmi segmentu B. Aj ak má vodič 180 centimetrov, tak za ním je životný priestor na sadnutie dostatočný. Nie je veľkorysý, na toto sa tu naozaj hrať nebudeme. Ale nasadnúť sa dá úplne bez problému. A bez zásadného problému sa dá aj cestovať. Predsa toto je stavané ako malé auto, na rodinného kandidáta predsa siahnete po väčšom Megane.

Kufor hybridu je menší ako v prípade klasického pohonu spaľovacím motorom. A to dosť drasticky, o štvrtinu. Z 391 litrov je 299 litrov. Stále to nie je úplne málo, ale je to menej a aj to tak vyzerá. Zase, toto má byť mestské auto a nie sťahovací špeciál, takže sa aj tento objem stačí. Na týždenný nákup počas tretej vlny výraznejších lockdownov naozaj stačí.

Ale Clio je aj o športovom pocite, keď má výbavu R.S. Line. Tá prináša sedadlá s výraznejším bočným vedením a čierno-červenú farebnú kombináciu. A na prístrojovej doske je pás s imitáciou karbónu. Tu sa nedá čakať e-Shifter, čiže radenie Shift-by-wire, ale je tu klasická páka. Práve pri E-Techu by sme tu radšej videli malú páčku ako má Captur.

Stále to hovoríme dokola, ale systém EasyLink Renaulty posunul výrazne vpred. Má dve verzie, s menším a väčším displejom, tu je ten väčší a je vertikálny, podobne ako v prípade predchádzahúceho R-Linku. Tu sa naozaj nedá nič vyčítať. Systém je prehľadný, jednoducho ovládateľný a rýchly. Vyriešil všetky neduhy predchádzajúceho systému.

Malé športovo-ekologické?

Jazda s Cliom je naozaj športová, so sedemnásťpalcovými diskami pôsobí trochu tuhšie, čo znamená, že ten výjazd od Prístavného smerom k Ikea zvládnete naozaj s vysokou prejazdovou rýchlosťou. Na Gagarinovej budete cítiť niektoré úseky trochu viac, ale stále sa dá povedať, že Clio ostáva pohodlným autom, nevytrasie z šoféra včerajší obed. Otázka ostáva len pri hybride. Naozaj ho treba? Ak áno, tak má jedného zásadného konkurenta, Toyotu Yaris. A povedzme si to na rovinu, japonský výrobca má v tejto oblasti viac skúseností.

Aj napriek tomu je jazda na E-Techu príjemná, aj keď neohúri spotrebou. A neohúri príliš ani cenou, keďže pre takto eko autá nie je žiadne zvýhodnenie. Bez problému sa viete dostať na takmer 25-tisíc eur, čo je celkom vysoko. Ale zase, za to je Clio nabité nielen výbavou, ale aj technológiami.

Renault Clio E-Tech R.S. Line

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem motora/ kapacita batérie 1598 cm3 / 1,2 kWh
Výkon (celkový) 103 kW (140 k) pri 5600 ot/min
Krútiaci moment (celkový) – Nm pri – ot/min
   
Prevodovka Automatická multimódová. 4+2 stupne
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4050 mm
Šírka 1798 mm
Výška 1440 mm
Rázvor osí kolies 2583 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1313/1758 kg
Batožinový priestor 299 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,9 s
Spotreba (WLTP) 4,3-4,4
Emisie g CO2/km 97-100